Hur rider man i Hackamore??

O

odetteZ

Jag har en häst som är het och inte alls lätt att få stopp på.
Jag har provat många olika bett som; pessoa, Jakt kandar, tungfels-bett och många fler, ingen som funkar riktigt bra.

Sen tänkte jag på Hackamore och funderar på att köpa en sån åt min ponny korsning.
Men hur rider man med Hackamore?
För visst rider man på ett speciellt sätt för att hästen ska "trivas" med hackamore'n? :confused:

skulle vilja ha reda på detta så att jag kan få igång mer träning på min otroligt pigga och heta ponny.

Sv: Hur rider man i Hackamore??

Om du har en tränare så föreslår jag att du pratar med denna. Om inte, skaffa en. Det hjälper verkligen.

Ja det är något jag har funderat på, men det är så svårt att hitta tränare och är det det där med att hon är stark som jag inte har haft tid att söka tränare, men ska försöka hitta e, tack för svaret.

Hur menar du med att rida på ett speciellt sätt?

Jag rider precid som vanligt på ett hackarmore (eller sidepull flr den delen). En stor skillnad är förstås att du inte har någon kontakt med bettet, du kan inte ta ledande tygeltag osv på samma sätt.

Men istället för att byta bett och greja, har du kollat om det är något som inte stämmer med ponnyn? Verkar ju konstigt att den inte tar någt bett... På vilket sätt är den het? Vill den inte jobba? Tar den bettet och sticker? Eller vad är det som händer?

Ja det är något jag har funderat på, men det är så svårt att hitta tränare och är det det där med att hon är stark som jag inte har haft tid att söka tränare, men ska försöka hitta e, tack för svaret.

Du kan få jättemycket hjälp av en tränare med att hon är het och stark, det är just därför som det är extra viktigt att du anlitar en. Tränaren kan se varför din häst inte lyssnar på dig, om det är så att den har ont, eller om det är så att den inte förstår dig, etc. Gå till närmsta ridskola och hör dig för. Lycka till.

ja man rider annorlunda i ett hackamore det är inte som vanligt tränsbett. ;)

en haflinger som jag ha ägt va också så att hon stack iväg och va väldigt stark när man red på alla sorters olika bett men så fort jag red med ett hackmore kunde jag rida med mina lill finger:angel: och behövde knappt ta i henne. hon trivdes jätte bra i det. :banana:
(första gången jag red med ett hackamore hade jag en tränare med mig som även red western så hon va mkt duktig:idea:)

men alla hästar är inte så men man vet aldrig det kan funka jäte bra men även mkt sämre än ett bett..

skule rekomendera att ha en tränare eller nån annan som är duktig på det med dig och kan hjälp dig

sen är det viktigt att inte rida med det om inte hästen funkar på det för om ta i för mkt eller om man inte rider på rätt sett med det kan man knäcka nosryggen:crazy::eek:

Att knäcka nosryggen är i princip omöjligt, du måste vara enormt stark för det... Betydligt starkare än vi vanliga medelsvenskar...

självklart kan du gör skada med hackamoret, men att oroa sig för att knäcka nosryggen är onödigt

när hon blir stark så kan hon ju fortfarande gå fint , men blir stark och ökar därmed tempot, så jag orkar tex. trava i ca 5min innan jag är helt slut i armarna. och galoppera ca max ett varv på en normal ridbana.

Tycker inte att du ska använda hackamore för att få stopp på hästen, köpte det själv för samma skäl som dig, och visst det funkade i nån vecka, sen blev han likadan. Tycker inta att man ska behöva byta bett för att kunna kontrollera hästen, hitta en bra tränare istället. Nu använder jag ett helt vanligt tredelat och han går finare än någonsin.

Tycker heller inte om hur hackamore funkar, det trycker nämligen på nacken, ett ställe där hästen är väldigt känslig. Så principen är att när man vill göra halt trycker det till på nacken så det gör ont, och det fortsätter göra ont tills den har gjort som man vill.(eftergift) :(

Och kom ihåg om du hela tiden byter och tillslut hittar ett bra bett (hästen stannar) så kommer den tillslut vänja sig vid det bettet och vara lika okontrolerbar.

när hon blir stark så kan hon ju fortfarande gå fint , men blir stark och ökar därmed tempot, så jag orkar tex. trava i ca 5min innan jag är helt slut i armarna. och galoppera ca max ett varv på en normal ridbana.

Du säger att du blir helt slut i armarna. Varför det? Om hästen blir stressad ska du inte försöka hålla tillbaka med händerna, utan sitsen. Om hästen redan är stressad och du håller ännu hårdare i tygeln blir hästen bara mer stressad. Försök att använda mer säte och kom ihåg att när hon blir stressad, håll dig själv lugn.

p.s. det här är inte kritik, utan hjälp

Jag förstår inte varför det är så många som tror att lydnaden sitter i munnen på hästen? Så att om man bara byter bett så fort något inte fungerar så funkar det jätte bra sen bara för att man sätter på något skarpare..

Självklart finns det undantag, om tex hästen inte trivs på bettet man rider på, och av det skälet byter.
Mitt råd är, rid för tränare!:idea:

Senast ändrad:

det trycker nämligen på nacken, ett ställe där hästen är väldigt känslig. Så principen är att när man vill göra halt trycker det till på nacken så det gör ont, och det fortsätter göra ont tills den har gjort som man vill.(eftergift) :(

Och kom ihåg om du hela tiden byter och tillslut hittar ett bra bett (hästen stannar) så kommer den tillslut vänja sig vid det bettet och vara lika okontrolerbar.

Uttala dig inte om något du inte har en aning om hur det fungerar.. Jag tror knapast att någon skulle använda hackamopre om det skulle göra ont på hästen!:mad::cool:

Jo då, många hästar tycker att det gör ont, fast det beror ju på hur känslig dom är. Hur som helst är det väldigt obehagligt för hästen.

det stämmer verkligen inte.. Jag har aldrig stött på en häst som tycker det är obehagligt eller gör ont, det finns säkert någon enstaka, men det är inte vanligt..

Jag har börjat rida mitt islandssto På Hackamore .
Anledningen är att när hon blir stressad, så börjar hon tjafsa med
tungan och bettet,och hoppar omkring och blir ännu mer stressad .
Hon har blivit en helt annan häst !
Hon trivs verkligen med det, det enda är att jag får använda sitsen och balansen mer för att påverka henne , vilket jag kanske borde gjort innan:grin:

Hej från Hambo

Är det så sitter inte problemet i munnen utan i samspelet mellan häst och ryttare.
Ni motarbetar varandra. Mitt tips är att börja rida för (erkänt duktig) tränare och se vad den säger och sedan jobba därifrån.

Hoppas verkligen det löser sig!

Uttala dig inte om något du inte har en aning om hur det fungerar.. Jag tror knapast att någon skulle använda hackamopre om det skulle göra ont på hästen!:mad::cool:

Hmmmm. Vadå, så ett bett gör inte ont i munnen på hästen? :cool:

TS: rid för en tränare. Ha alltid i bakhuvudet att ridning handlar om teknik inte styrka! Att betsla upp funkar i princip aldrig.
Jag tror att du har glömt bort hur viktigt det är med eftergift. Ger man aldrig eftergift när hästen har lydit ett tygeltag kommer den aldrig bli mjuk i munnen!!
Sitter du bara och drar, drar hästen tillbaka.
LÄR hästen vad ptroo, smack och sånt betyder från marken.
Och som sagt, skaffa tränare. Det är nyckeln till det mesta :)

Jo då, många hästar tycker att det gör ont, fast det beror ju på hur känslig dom är. Hur som helst är det väldigt obehagligt för hästen.

har nu inte läst hela tråden innan jag svarar, men blir lite irriterad av påståendet att hästen får ont av hackamore.
för det första;
ett korrekt anpassat hackamore skadar inte mer än ett bett gör (förutom att hacket ej ger sår i munnen vid skada..).
för det andra;
handen avgör till stor del hur skarpt bettet är. Kan det vara så att de hästar som får ont av hacket, rids av ryttare med stenhårda händer som drar drar och drar?! jag har ridit oerhört känsliga hästar på hackamore, mjuka händer. aldrig problem och alla hästar jag ridit på det har trivts väldigt bra med det.
till sist;
som alla stångbett, verkar hackamore på nacke & nosrygg (nos istället för i munnen) genom hävstångseffekt. det är (återigen; korrekt anpassat) inget som skadar hästen och det är inte precis som att man tar knytväven och bankar häststackaren i nacken..

som ALLA bett;
mjuka händer
sammarbete mellan häst & ryttare
så skadar inte hacket. däremot är det inte alla hästar som trivs på hack, det är en annan sak.

min häst reds in för ca 2½-3 år sen. hon har sedan dess ridits på hackamore.
sen jag köpte henne i januari har jag endast ridit på hackamore. först ponny-hack, nu har jag både det och ett S-hack (som anses skarpare än ponnyhacket).
aldrig smärta någonstanns pga hacket. inte en enda gång.

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför det är så många som tror att lydnaden sitter i munnen på hästen? Så att om man bara byter bett så fort något inte fungerar så funkar det jätte bra sen bara för att man sätter på något skarpare..

Självklart finns det undantag, om tex hästen inte trivs på bettet man rider på, och av det skälet byter.
Mitt råd är, rid för tränare!:idea:

:bow::bow::bow:

Tycker heller inte om hur hackamore funkar, det trycker nämligen på nacken, ett ställe där hästen är väldigt känslig. Så principen är att när man vill göra halt trycker det till på nacken så det gör ont, och det fortsätter göra ont tills den har gjort som man vill.(eftergift) :(

verkar inte alla stångbett på nacken, delvis..? :grin:
ett bett som hästen trivs med, som används korrekt och sitter som det sak, ska inte skada hästen. däremot om det på någon punkt används fel (t.ex. som i din kommentar, att man sitter och drar tills hästen stannar) är det klart att det inte är positivt.

menar inte att hacka på dig på något sätt, men blir lite less när det ofta låter som att bara hackamore är "hemskt, vidrigt" men inget sägs om alla andra stångbett - samma effekt....
om hackamore skadade hästen (utan att användas fel) skulle min häst nog fått avlivas nu..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
982
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 384
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka