Hur rida knackig häst?

A

Aeternum

Ska få ta över en halvblodsvalack efter Landlord som tyvärr haft problem med ett av sina ben. (Före detta skada, vet dock ej vad) och han är halt till och från.
Hur rider man en sån här häst för att den ska hålla bättre?
I början tänkte jag bara vara ute och gå med honom och senare även skritta långa turer och bygga upp muskler. Men jag är rädd att så fort jag tar in honom på banan så blir det för mjukt och för mycket så han blir halt igen.

Hur rider man en sådan häst för att förbättra chanserna att han ska hålla?

Sv: Hur rida knackig häst?

Det beror på hur ofta, hur fort han blir halt. Tål han inte ridning då tycker inte jag att han ska ridas alls.

Kanske bättre att söka felet på hästen,, om du vet vad felet är så kan man ev från det lägga upp en uppbyggnadsplan.

Men vet man inte vad det är för fel så förstår jag inte hur man kan rida en häst som har problem framåt tillbaka och man vet inte hur ont den har ?

Mia

Han har en föredetta skada i sitt ben, jag TROR att det är en senskada.
Han är skitfin emellanåt och går som en klocka, men minsta lilla så blir han halt. Om han snubblar i hagen, rids ett varv för mkt på en volt. Vad som helst

ledövningar före ridpass hjälper till att värma upp leder och senor, lyft ett ben i taget och rotera varje led lätt 3 varv medsols och 3 varv motsols..

radital på lederna och lindor på senorna hjälpert till att hålla leder och senor varma.. men linda inte direkt över radital då det kan blistra..

försök att värma upp i skritt på mjuka banan och rid sen ut när du ska höja tempot.. det kan bgli för mycket med tat rida hela passet på mjukt underlag, och det är inte bra att värma upp på hårt och sen gå över till mjukt när arbetet börjar..

men jag tycker att du först bör undersöka benet grundligt för det kan ju vara så att hästen blir halt just för att minsta lilla överanstränger benet och då kanske du bara ska ha hästen till att skritta sikogsrundor på och inget mer..

:bow:
Tack för dina tips.
Kan det hjälpa att linimenta ben efter ridpass? Eller bandagera med fleecelindor?
Tänkte be någon lära mig att stretcha honom också så han håller sig mjuk.
Jo han ska in på kliniken såfort jul/nyår är slut.

Lägger till, är det någon som vet hur landlord avkommorna har det med skador?

efter ridpassen är det bättre om du skrittar av länge och lägger på kyllera, liniment och bandagering värmer leder och senor och efter ridpasset vill man gärna att benen ska kylas av.. nattetid är det bra med lindor men ha bara på liniment före träning..

stretching är kanon, det är mcyket svårt att lyckas skada hästen när man stretchar om hästen inte redan är halt eller skadad någonstans.. men en häst som är frisk kan du lätt lära dig att stretcha själv..
kolla denna sida
http://www.netterlov.se/equiterapi/stretching.htm

Okej.
Är det bra om man kyler benen med vatten efter ridpassen alltså?
Och liniment före (Om man inte rider med ridbandage förstås)

Länken skall genast läsas!

ja det beror iofs på skadan.. polaren ponny hade en blödning bakom senan och skulle kyas ganska snabbt efter träning.. tror det är viktigast att du kyler om hästen ska stå inne i boxen.. då kyler du och sen lindar (när vattnet torkat eller när kylleran är så torr att den kan borstas bort)

då kyler du och sen lindar (när vattnet torkat eller när kylleran är så torr att den kan borstas bort)

Att spola av hästben med vatten har ingen kylande effekt. Man måste sänka ner benet ver 20 min för att uppnå effekt.

Och om hästen blir halt fort och inte tål någon påfrestning i ridningen tycker jag fortfarande att man inte ska rida alls.

Vore kanske bäst att ta reda på säkert vad för slags gammal skada hästen har innan man rider. Svårt att ge råd utan att veta vad för problem det handlar om.
När han nu blir halt,är senan varm eller svullen då?

Skulle inte göra nåt mer än att skritta innan man tagit reda på vad för slags gammal skada hästen haft/har.

Lycka till!

Viktigt att ta reda på gamla skadan och hur skadan ser ut idag. Kolla oxå upp övriga ben, rygg m.m Hästen kan ha felbelastat då den haft ont o har spänningar. Hur länge har den vilat?
När blir den halt? Efter för mkt volt? för mjukt underlag? snubblat? för mkt hårt underlag?
Innan man rider en sådan häst MÅSTE man veta vad man MåSTE göra och vad man INTE ska göra- allt beroende på 2 saker
1. har hästen ngn skada idag?
2. vad var den gamla skadan?

Jag talar av egen erfarenhet av knackig häst

Skulle också göra som flesta andra. Kolla upp ordentligt vari skadan består och hur man ska hantera denna. Att fixa själv i sådana här fall kan vara verkligt vanskligt.

frågan är nästan omöjligt att svara på utan en diagnos från veteriär samt dennes utlåtanden om framtida hållbarheten på hästen.

Jag använder Back on Track till mina hästar. Har massa olika BoT produkter till hästarna och vi älskar det!:love:
Men det jag skulle komma till var att jag använder både BoT stallbandage och ridbandage, och de fungerar suveränt. Speciellt ridbandagen, benen är otroligt torra och fina efter träning och om jag har jobbat hårt eller som uppvärmning inför ridpass använder jag stallbandagen med kardborrar. Dessa produkter är dyra men en bra investering!:bump::bump:

beror ju helt o hållet på skadans omfång! men att den blir halt igen och igen tyder på att den antigen är allvarlig eller att hästen aldrig får tid att läka innan den sätts i träning igen.

jag skulle inte träna en sån häst öht, bara skritta i skogen.

Ska få ta över en halvblodsvalack efter Landlord som tyvärr haft problem med ett av sina ben. (Före detta skada, vet dock ej vad) och han är halt till och från.
Hur rider man en sån här häst för att den ska hålla bättre?
I början tänkte jag bara vara ute och gå med honom och senare även skritta långa turer och bygga upp muskler. Men jag är rädd att så fort jag tar in honom på banan så blir det för mjukt och för mycket så han blir halt igen.

Hur rider man en sådan häst för att förbättra chanserna att han ska hålla?

min häst hade en senskada för ca 3år sedan och jag satte igång henne med ledpromenader först 5min och sen ökade jag med 5min efter varje vecka tills jag kom upp i en timme,leda ca en månad elr 3veckor och sen började jag rida varannan dag o en vilodag i veckan.
hon byggde såklart upp sig successivt efter hand.såna här skador ska man skynda långsamt väldigt.(inget jobb,bara lång tygel så han får stärka sig)
rid på jämt underlag och gärna på hårt underlag typ grusvägar eller asfaltsvägar det stärker senorna.och det blir inte överansträngt om du går så kort i början för hästen blir starkare för varje gång.

kyliniment eller kylera kan jag rekomendera det hade jag och det blev bättre.men vila är huvudsaken,men om hästen fortfarande haltar då o då bör du söka efter felet.
ta ut veterinär så han/hon får undersöka det ordentligt med ultraljud.

Kanske skulle va bra att använda Back on Track-skydd...typ såna man har på under natten.

BÖRJA MED ATT LÅTA EN VETERINÄR UNDERSÖKA SKADAN!!!!!!
sen kan du ta tips på liniment och BoT från buke-folk.

Få en aktuell diagnos från veterinär och utgå sen från vad man kan göra efter det. Kan mycket väl vara så att hästen inte kommer att hålla för ridning om den har återkommande problem med senan...
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 878
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar