Hur rida in ponnyn om man är för stor?

Suskiv

Trådstartare
Hur gör ni andra som har små ponnier som ni är för stora för men som ändå ska ridas in? Jag har en treårig shettis. Visserligen har jag ju fyra barn, men alla nybörjare. Känns inte som de mest lämpliga kandidaterna att kasta upp på ponnyn.

Man anlitar en liten vuxen, eller i ditt fall kanske en tonåring. Ta kontakt med ponnyuppfödare i närheten, de är nog vana vid "problemet" och kan hjälpa till eller förmedla kontakt.

Fördelen med mindre hästar är att de är vana vid att ha något som rör sig ovanför huvudet.

Grundarbetet bli väl ungefär detsamma med tömkörning osv. Istället för att hänga med hela kroppen på hästen så kan man ju lägga en arm/hand över ryggen och trycka lite lätt för att vänja den vid vikt. Du kan även ha vanligt träns, tyglar och sadel på hästen och gå brevid precis vid sadelgjordsläget och träna på att styra, stanna med mera. Nuddar man hästen då och så i sidan med tex benet/höften/armen (beroende på hur stor hästen är) så vänjer den sig vid något liknande skänkeln. Använde mig mycket av detta på en av hästarna och det funkade väldigt bra, hästen var i princip inriden när ryttaren väl satt på.

Är inte ponnyn inkörd kan det absolut vara en ide att börja i den änden, får man den stabil, lugn och trygg framför vagn är mycket vunnet. Travhästarna i stallet har i princip bara varit att "hoppa upp och rida iväg" på. Det är klart att det krävs lite mer när det ska till mer än att bara gå framåt, svänga och stanna, men det är en god start i alla fall!

Jag skulle börja med att köra in den, då har man säkert 80% av arbetet gjort, dessutom kan du fortsätta att hålla den i form på det viset.

jag hade också kört in först, för inridning sen så kan man ju sätta en halm gubbe eller liknande på ryggen samtidigt som man tömkör, om man inte vill slänga upp ett barn direkt dvs ;).
går ju att använda halm gubben så som man själv hade gjort vid inridning, dvs få en att tynga i stigbyglen hoppa bredvid och ligga raklång över sadeln osv(marionett docka!) är bara att ta en overall och fylla med halm och ev sätta i ved klampar i benen för att få tyngd i skänklarna.

Man gör ett riktigt ordentligt grundarbete från marken så att man i princip har en "radiostyrd" ponny innan inridningen. Förslagsvis ska ponnyn kunna röstkommandon för alla gångarter, avsaktningar, ökningar och framför allt halt. Den ska också läras att stå still, och så ska den tömköras ordentligt både på bana och i terräng så att den är van att gå fram även om det kommer något läskigt.

Själva uppsittningen ska inte vara något problem om hästen har fått lite "polishästträning" och man har förberett den genom att hänga et c. Min erfarenhet är att problemen snarare uppstår när ponnyn så småningom vill åt ett annat håll än barnet (mycket karaktärsdanande för barnet).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar