Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Gry

Trådstartare
Jag har köpt ett underbart litet islandssto som är 7 år. Hon reds in förrförra året och var med i en verksamhemt på Öland förra sommaren men var het som tusan och lite nervös av sig så endast mkt erfarna fick rida henne. Sedan dess har hon gått på lösdrift och knappt rörts. Dock har hon ridits kanske tre ggr för visning med varierat resultat.

Hon är nu hos mig :love::love:, näpen och så fruktansvärt söt! Men nervig... hon kom i lördags. Underbar att pyssla med.

Hon är ganska tjock. Inte mkt muskler. Och självklart ska jag vara mkt lyhörd för hur fort vi ska gå fram.

Men hur hade NI börjat?

Jag tänkte först och främst ut och gå, med sadel och träns. Longering med sadel och träns. Sedan sitta upp och skritta ett par gånger i lugn och ro. Sedan lite uteskritturer med lugn och trygg äldre häst. Lugn och ro. Korta turer. Kanske tömkörning.
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Det är inte så vanligt att islandshästar är vana vid varken tömkörning eller longering... Jag säger inte att inte en del är vana men traditionen har varit att rida hästarna.

En inriden häst som har varit het skulle jag rida i sällskap med annan häst. Kanske försöka att ha med som följehäst, ligg i svansen på en trygg häst... . Halvtimmespromenad tre gånger i veckan till nyår.. Sen efter nyår skulle jag rida lektioner minst varannan vecka och då får du vidare hjälp av riktig tränare, IRL ...

En häst som inte är van vid longering och tömkörning kan bli väldigt stressade av detta. Tömkörning då går du fem meter bakom och strular hästen har du enbart hästens käft att styra hästen med. Tömmar har en enorm hävkraft.... Är du så duktig ? Är du van vid unghästar ?
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Grattis till hästköpet!

Jag hade börjat med ledövningar i paddock, starta, stanna, svänga. Longering. Promenader. Befäst röstkommandon som smackning och whoa innan jag sitter upp.
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Jag hade nog börjat med lite ledövningar/ledarskapsövningar. Därefter hade jag jobbat med longering/tömkörning. Jag tycker att tömkörning är ett ypperligt sätt att jobba unghästar! Dels så vet man ju att de kan stanna och svänga plus att det är ett bra sätt att stärka dem. Dessutom kan det vara ett bra sätt att bli av med värsta överskottsenergin innan det är dags att sitta upp. Har hon inte blivit longerad eller tömkörd tidigare så är det väl ändå dags för henne att lära sig det?

Innan du sitter upp första gången skulle jag låta henne springa av sig urdentligt med sadel först, vill hon bocka eller liknande kan hon lika gärna göra det utan ryttare!

Sedan är det väl "bara" att ta sakerna som de kommer. Låt det ta tid, varva arbetet och lyssna på hästen.

Grattis till hästköpet och se nu till att ha ett riktigt roligt projekt!!! Det är ju så otroligt roligt att jobba med sånt här! Uppdatering och bilder är ju nästan ett krav, men det vet du väl?!:D
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

KL

Hej och tack alla för funderingar och tips och tänk!

Jag ska givetvis ta med kamera och visa!

Hästen går på lösdrift hos den tjejen jag tränar för, som i sin tur är en jätteduktig islandshästtränare- annars hade jag inte tagit mig an ett sånt härna projekt. Jag har ridit mkt storhäst tidigare men har nu en isis, efter knappt ett år i denna nya värld. Gällande longering så har jag gjort min beskärda del genom åren, så jag har rätt bra koll, men nej, det är inget jag har gjort varje dag i tjugo år med minst tre hästar... och jag är väl ingen jättevän av "springa på runt spår med otränad och omusklad häst" men en kort stund, som en bonding moment, är det ok. Eller för att rasta väldigt pigg häst innan uppsitt.

Jag körde in min ponny nästan själv som "ung" med hjälp av tränare ibland. Jag har kört mkt häst och vagn och tömkört "mkt". En viss ringrost har nog smygit sig in men det ska nog ordna sig.

Unghästar, ja, jag har viss vana, fast med storhäst, och då har de varit styrbara och kan svänga, fast inte mer än så. Ren inridning har jag inte gjort. Men ett par unghästar har jag fortsatt att rida/utbilda - fast nej, jag har inte utbildat hästar i galoppombyte i vart tredje steg eller så. Utan mest "markarbete", hitta rätt form (vad det nu är) framåt nedåt och höja ryggen. Lära häst att hoppa däremot, har jag gjort med två hästar. Det gäller att ta det lugnt bara. Och ha en bra tränare man litar på.

Hästen jag köpt är longerad tidigare, men har gått mest i en rundcorall innan inridning. Och det är ju som ngn skrev, dags att lära sig om inte annat.

Jag longerade henne i max 5 minuter i går och det gick bra. Hon lyssnar väldigt väldigt väl på minsta kroppsrörelse och klipper med öronen. Så fort hon slappnade av lite, bytte jag varv och så fort hon slappnade av i andra avbröt jag direkt. Det gick fort. Hon är lite spänd för att det är nytt med paddocken. Sedan gick vi en pytterunda. Hon är väldigt lyhörd. Har aldrig varit med om lyhördare häst faktiskt. Hon reagerar på minsta lilla, på ont och gott.

Jag tänker här att det kanske inte är så stor skillnad på att rida in en treåring eller en sjuåring. Det enda som skiljer är väl att en sjuåring är färdigvuxen men det är ju skitsamma. Muskler, leder och senor får ändå inte belastas hårdare än vad de kan. Mao är det långsamt långsamt som gäller. Både för fysiken men även för psyket. Jag vet däremot inte om jag behöver ett längre vinteruppehåll på flera månader som man ofta gör med yngre hästar. Det kanske räcker med en kortare vila, på en månad? Eller vad tror ni?
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Grattis till hästköpet och se nu till att ha ett riktigt roligt projekt!!! Det är ju så otroligt roligt att jobba med sånt här! Uppdatering och bilder är ju nästan ett krav, men det vet du väl?!:D

Men visst är det kul! Helt underbart! Tanken från början var att jag skulle köpa en riktigt riktigt lovande unghäst och rida in "själv" (jag är lite bortskämd med en bra tränare där jag har hästen, och en annan duktig "tränare"/mkt ridkunnig som tävlar på hög nivå och som jag får mkt hjälp och stöd av). Ett sto, med mkt gångarter, bra färg osv. Och den första annonsen jag ringde på var istället ett sjuårigt sto :angel:.

Jag ska erkänna att jag la handpenning på den innan jag ens sett hästen :angel::eek:. Men jag litade på säljaren i detta fall, faktiskt. Ett fåtal ggr har min magkänsla vrålat och det gjorde den nu- och hästen var väldigt prisvärd. Jag har rätt så bra pli på mina impulshandlingar men denna gången kunde jag bara inte hålla emot. Så kan det vara ibland.

Men lite bildbevis måste vi ju fixa! :idea: Hon är vääääldigt rund om magen... men det får ni bortse ifrån tills den är i bättre skick. Ni får titta på hennes vackra ansikte istället. :D Jag tar kort i morgon!
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Hästen jag köpt är longerad tidigare, men har gått mest i en rundcorall innan inridning. Och det är ju som ngn skrev, dags att lära sig om inte annat.

Jag longerade henne i max 5 minuter i går och det gick bra. Hon lyssnar väldigt väldigt väl på minsta kroppsrörelse och klipper med öronen. Så fort hon slappnade av lite, bytte jag varv och så fort hon slappnade av i andra avbröt jag direkt. Det gick fort. Hon är lite spänd för att det är nytt med paddocken. Sedan gick vi en pytterunda. Hon är väldigt lyhörd. Har aldrig varit med om lyhördare häst faktiskt. Hon reagerar på minsta lilla, på ont och gott. [/QUOTE

Rundcoralltræning ær himla bra, så var glad att hon ær van vid det! Anvænd longering som ett sætt att "leka" med din hæst. Visa ut henne på spåret, låt henne springa 1,5 varv. Ta in henne till dig. Be henne om 1,5 varv i andra varvet. Se till att det hænder saker hela tiden som du ber henne om. Så att hon lær sig att lyssna på dig och vet att du kræver att hon har uppmærksamhet. Du kan gott hålla på en kvart i alla fall.
Sen nær du ær ute och går ser du till att hon lyssnar på dig fortfarande. Att du stannar. Ber henne backa. Leder från båda sidor och har henne bakom dig. Summa summarum: vanligt hæstvett. Utnyttja att hon ær uppmærksam!

Jag tänker här att det kanske inte är så stor skillnad på att rida in en treåring eller en sjuåring.

Men hon ær ju inriden. Fokusera istællet på kommunikationen er emellan. Första ridturen för dig på henne ska ske på banan nær du lekt/longerat henne lite. Sen skrittar du runt och forsætter kommunikationen från ryggen. Gå långsamt fram så kommer det att gå fort.

Detta kommer bli bra! Och utnyttja hjælp från trænaren!

/Jonaz.se
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Jag skulle ha prov ridit henne i paddock el ridhus först, för att se vad hon egentligen kan. Det kanske visar sig att hästen är väldigt välriden och kan grunderna riktigt bra? eller så kan det vara åt andra hållet, -att hon nästan inte kan någonting.

Utgå ifrån hästens utbildning nivå. Är hästen inriden så ser jag ingen direkt anledning till att leda runt henne med sadel ex.
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Hej!

Jag har i somras köpt mig ett "projekt" i form av ett 5-årigt islandssto, som var spänd och stressad och stack och kastade av folk. Perfekta hästen att locka mig till köp:crazy:

Jag började med att sitta och åka i den gångart och hastighet som det blev (tränar alltid start-stopp först eftersom det är väsentligt). När hästen var trygg med att det inte hände mer än att jag satt och åkte, slutade hon att vara stressad/spänd vid uppsittning, och har allteftersom blivit mer avslappnad i gångarterna också.
Jag har inte tillgång till ridbana för närvarande, och gav mig allra först ut i skogen för att undvika trafik eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera på bilar.

Jag tycker att det allra viktigaste, är att vara avslappnad när man rider och inte bli rädd även om hästen springer lite fortare än man hade tänkt sig från början!
Och att ge hästen tid utan att begära särskilt svåra saker.
Öka svårigheterna väldigt gradvis och komma ihåg att bakslag är OK.
 
Sv: Hur "rida in" en inriden 7 åring?

Det viktigaste är att du inte blir för försiktig heller utan att du vågar säga till om hon inte gör det du ber henne om. Om du hela tiden tar det för försiktigt så kommer hon att använda sig av det i framtiden och bli spänd så fort något är jobbigt.

Men det låter som en jätte bra idé att bara börja om med att longera henne med sadel och träns och från marken få ett bra ledarskap och förtroende.

//Anna Persson
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nyligen börjat jobba med en ny häst, en 5-åring (född 2011) som inte är inriden. Hon är mycket hanterad så det är inga...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: BusBarro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·
Islandshäst Hej hej. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak.. Jag har en bekant som har frågat mig om jag vill komma igång med inridning med...
Svar
8
· Visningar
2 854
Senast: Aston
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 098
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp