Hur resonerar ni uppfödare?

pulkaskurk

Trådstartare
En bekant beklagade sig här om dagen för att hen pratat med potentiella valpköpare.
Dessa valpköpare hade då uttryckt önskan om kön, färg och ungefärlig tidpunkt när de önskade leveransklara valpar tex i början på sommaren för de skulle ha en lång sommarsemester eller gå i pension då osv.

För mig låter det som en seriös och bra valpköpare som försöker planera inför att skaffa valp.
Och med handen på hjärtat har väl de flesta en favoritfärg eller föredrar det ena könet på hundar?

Men enligt min bekant var detta förkastligt. Hur kan man ens komma på tanken att "beställa" en valp och önska både kön, färg och ungefärlig tidpunkt.
Att allt bara handlar om tur och man ska vara glad om det blir valpar övht.

Så hur resonerar ni som är uppfödare, är dessa potentiella valpköpare puckade som resonerar så?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

Självklart måste de få välja om de vill ha tik eller hane. Och tidpunkten är ju också viktig för en del, de kanske har lättare att vara hemma med valpen en viss tid på året osv...

Däremot får de inte välja ut en valp själv. Inte om de bara ska ha den som sällskap tex. Utan de som vill tävla med sin hund, ställa ut osv, de har första tjing. Jag vill ju den som passar bäst till det hunden ska användas till, går till rätt köpare.
Men har aldrig varit några problem med detta. Utan vi diskuterar oss fram och sen kanske de kan få välja mellan tex två valpar...

Nu är jag inte uppfödare men när jag letar hund kommer jag också att ha tänkt ut kön, färg & ungefärlig tidpunkt när det skulle vara passande att få hem valpen! :)
Tycker det låter mest riktigt för då har man ju verkligen planerat och funderat så att man ska få en så passande individ som möjligt! :)

Sen kanske det såklart inte går att få allt och det är väl egentligen kön & tidpunkt som är det viktigaste, färgen är ju mer en smaksak som inte har något med hunden i sig att göra! :)

*ot*

Skulle bli ganska ställd om jag verkligen fastnade för en valp och sen "Nej, du får ta den här istället, den blir bra för dig".. :O

Senast ändrad:

Nu är inte jag uppfödare men har väldigt bra kontakt med våran uppfödare.

Våran uppfödare önskar att man har önskemål om färg och kön. De flesta valpköpare hör av sig när dom vet att uppfödaren har en intressant (för valpköparen) parning på G. Valpköpare med olika inriktningar vill ju gärna ha vissa linjer. Valpköpare utan ambitioner hör istället av sig när det passar tidsmässigt för en valp.

Sen plockar uppfödaren ut en valp eller flera valpar i kullen för varje valpköpare så får valpköparen tacka ja eller nej till den valpen/en av valparna.

Valpköpare med ambitioner står givetvis först i kön, min ras är en arbetande ras!

Skulle bli ganska ställd om jag verkligen fastnade för en valp och sen "Nej, du får ta den här istället, den blir bra för dig".. :O

Vi uppfödare lägger ner vår själ i att avla. Om jag ser en valp i kullen har chans till stora chanser att bli en bra utställningshund eller vad det nu må vara. Då säljer jag inte den till någon som bara vill ha sin hund till sällskap.
Jag har också lärt mig att en del köpare säger att vi vill gärna göra det eller det, sen blir det inget utav det.
Så står jag där och valt ut det bästa till dom. Så det går jag inte på längre.
Har de aldrig gjort något innan med sina tidigare hundar, då räknar jag inte med att de kommer göra något med den från mig heller, så då får de antingen tacka nej (aldrig hänt) eller så får de nöja sig med den jag rekommenderar.

Sen är det ju så att tänk om du och andra intresserade fastnar för samma valp, vad säger att just du skulle få den och inte de andra ;)

Självklart måste de få välja om de vill ha tik eller hane. Och tidpunkten är ju också viktig för en del, de kanske har lättare att vara hemma med valpen en viss tid på året osv...

Däremot får de inte välja ut en valp själv. Inte om de bara ska ha den som sällskap tex. Utan de som vill tävla med sin hund, ställa ut osv, de har första tjing. Jag vill ju den som passar bäst till det hunden ska användas till, går till rätt köpare.
Men har aldrig varit några problem med detta. Utan vi diskuterar oss fram och sen kanske de kan få välja mellan tex två valpar...

Då resonerar du som jag låter det som.
Jag tycker det var knepigt resonerat att man bara skulle vara glad om man fick köpa en valp vilken som helst.
Tänker jag på mig själv så vill jag oftast inte ha en tik, jag fungerar generellt bättre med hanhundar.
Jag föredrar en svart eller svart/silver dvärg än en vit eller peppar/salt om det finns utrymme att välja och jag ser det som självklart bättre att skaffa valp inför en lång semester period än att bli valpägare den period som det är värst på jobbet.
Även om man inte kan styra exakt när det blir valpar så kan man ju planera så det passar så bra som möjligt tänker jag?

Sen köper jag fullständigt att man som köpare inte får välja valp helt fritt.
Det vore ju galet att låta den "bästa" valpen gå till någon som inte vill/kan förvalta den väl utan den hundägaren hade nog varit minst lika lycklig över en hund som kanske inte är top notch i utställningsringen.
Den engagerade och tränande/tävlande hundägaren är ju ändå en stor reklampelare för uppfödaren.

Jag har aldrig fått välja hund själv, det har alltid uppfödaren gjort med motiveringen - den här kommer att passa dig bäst.
Hittils har det alltid blivit väldigt bra även om det inte alltid blivit som det var tänkt.
Jag skulle ju ha en p/s dvärg tik och kom hem med en stor svart rysk terrier O_o
Men oj så bra den hunden var :love:

Välja kön och ev färg tycker jag är självklart. Jag tycker tex att en av färgerna på den rasen jag har är direkt ful. Skulle inte vilja ha den färgen. ( Förlåt Pulkaskurk och Grana om ni har en vit ;) ) Men att få hjälp att välja rätt individ tycker jag varje seriös uppfödare hjälper till med.

Könet kan ju ha en avsevärd betydelse för hur praktisk vardagen ska bli med hunden. Har man tex flera hanhundar i släkt och bekantskapskretsen som man umgås mycket med kanske en tik blir krångligt och vise versa.

Har faktiskt en väninna som önskade tikvalp men när uppfödaren hörde att hon var väldigt utställningsintresserad vägrade hon sälja tik för hon var orolig för att väninnan ville börja avla sen. Det hjälpte inte att hon bedyrade att hon inte alls hade några avelsplaner. Så det blev en hane ist, som hon ställer ut.
Jag förstår inte ens det farliga i om nu köparen faktiskt hade haft seriösa planer på avel heller........

Jag har ju schnauzer (mellan) och där finns inte vit :D Och endast en dvärg, men hon är p & s.
Men jag är inte förtjust i de vita heller, de faller mig inte i smaken.
Men för det kan jag tycka de är söta, men skulle ingen köpa.. Oj, nu rimmade jag :D

Jag har också valt färg och kön.. I mitt fall ville jag ha ett vänligt specifikt tecknad valp och jag hade enorm tur att det blev en sådan..:)

Mvh Domino_s

Välja kön och ev färg tycker jag är självklart. Jag tycker tex att en av färgerna på den rasen jag har är direkt ful. Skulle inte vilja ha den färgen. ( Förlåt Pulkaskurk och Grana om ni har en vit ;) ) Men att få hjälp att välja rätt individ tycker jag varje seriös uppfödare hjälper till med.

Könet kan ju ha en avsevärd betydelse för hur praktisk vardagen ska bli med hunden. Har man tex flera hanhundar i släkt och bekantskapskretsen som man umgås mycket med kanske en tik blir krångligt och vise versa.

Har faktiskt en väninna som önskade tikvalp men när uppfödaren hörde att hon var väldigt utställningsintresserad vägrade hon sälja tik för hon var orolig för att väninnan ville börja avla sen. Det hjälpte inte att hon bedyrade att hon inte alls hade några avelsplaner. Så det blev en hane ist, som hon ställer ut.
Jag förstår inte ens det farliga i om nu köparen faktiskt hade haft seriösa planer på avel heller........

Men vad säger du?
Det här är ju den sötaste i hela världen! :love: :love: :love:
1378110_10153362785485223_352886324_n.jpg

Men jag håller med dig om att vit inte är min favoritfärg, men just den här lilla parveln är jag lite förälskad i :)

Men vilken knasig uppfödare som inte ville sälja en tik?
Vad hade varit katastrof om din vän nu hade fått för sig att vilja ta en kull på en förhoppningsvis välmeriterad hund?
Sen kan man ju para hanar också..

Ja finns en del som tänker så och det fattar inte jag. Uppfödaren har väl också börjat från början någon gång. Rädd för konkurrens kanske :p
Hade inte ens köpt en hane därifrån när hon blev avvisad en tik av den anledningen..

Och just den uppfödare var mitt förstaval när jag började leta uppfödare. Kände inte väninnan då. Som tur var kom "min" uppfödare emellan och jag föll lika mycket för henne som för hennes hundar :D

Jag ville ha en uppfödare som jag kände jag kunde ha en avspänd kontakt med. Tror inte den andra hade varit min typ ;)

Ja...galet söt Pulkaskurk. Men hur håller man dom vita? Klorin? Jag kan inte ens hålla min S/S rostfri :o

Färg bryr jag mig inte om, det viktigaste för mig är en användbar hund med bra egenskaper och mentalitet. Det finns iofs raser där färgen speglar det mentala och isf kan jag absolut välja beroende på färg, men inte annars.

Jag kan tycka att mörka mallar är betydligt snyggare än dom fisgula med sotig fjuttmask, men efter rätt linjer så funkar det också.

Senast ändrad:

*ot*

Jag har aldrig fått välja valp. Jag har haft grundkrav, typ tik, ska inte ha diskvalificerande fel. Men uppfödaren väljer valp, nu senast var det ett resonemang mellan mig.

On Topic.
Självklart ska man kunna önska. Just färg är jag förskonad från, finns bara en färg, men kön tycker jag är superviktigt. Kanske inte om man inte har någon hund sen innan, men jag vill bara ha tikar, punkt. Anmäler jag intresse för en valp så vet jag antagligen redan när det är beräknat, jag vet färg och jag är själv säker på att jag ska ha tik. Så då är det upp till uppfödaren och tiken om jag ska få min valp:D

Nu är jag inte uppfödare, men har periodvis bott på stor kennel och har en väldigt klar bild både av hur jag tänker och hur de på kenneln tänker ;)

Mycket har ju att göra med hur valpköparna lägger fram allt också. Ringer någon och genast säger "Du, jag vill ha en cremefärgad hane till sommaren!" och inte verkar bry sig nämnvärt om vilka hundar som paras, inte presenterar sig speciellt mycket och inte har någon vana av rasen, ja då framstår man inte direkt som seriös.

Dessutom är "min" ras en sådan som finns i alla färger en hund kan ha. Jag har visserligen aldrig sett en merle, men det skulle väl i så fall vara det enda. Rasen varierar även mycket i typ och en del i mentalitet också. Att då haka upp sig på småsaker, som att man måste ha tex en guldfärgad och vägrar köpa en creme just därför... Jag skulle inte vilja sälja någon valp till en sådan köpare.

Att folk däremot är mer kräsna med färg när det gäller raser som bara finns i 2-3 färger kan jag förstå. Ibland kan det ju också finnas en praktisk anledning till varför man vill ha en viss färg. Min mor tex har dåligt mörkerseende och ska hon köpa hund (vilket hon vill göra när hon går i pension) så måste det vara en ljus hund, annars är det stor risk att hon får svårt att se själva hunden ;)

När jag själv ska köpa hund, då är jag så jäkla petig med vilka linjer jag vill ha från osv att jag mest blir glad om det råkar dyka upp någon lämplig hund. Skulle jag utöver allt exteriört och mentalt haka upp mig på en viss färg, då hade jag nog aldrig kunnat köpa hund. Nu senast tex tänkte jag att det vore trevligt med en grizzlefärgad av något slag eftersom jag mest haft cremefärgade tikar hemma. Tja, det blev en guldfärgad och absolut inte grizzle. Världens mest fantastiska dåre :love:

De blir enligt mig inte värre än en s/s, rosten är skägg just vid munnen och ögonen. (min är dock halvgul då jag inte rycker honom längre)
Är väl bara charmigt när de ser ut så här?

De blir enligt mig inte värre än en s/s, rosten är skägg just vid munnen och ögonen. (min är dock halvgul då jag inte rycker honom längre)
Är väl bara charmigt när de ser ut så här?

Men fy fan så han ser ut! :D

Vilket litet lermonster! Men det är klart, mina som är mörka kan ju bli lika skitiga dem, det bara syns inte lika tydligt.

Kanske är lika bra att ha en vit så vet man med säkerhet när det är dags för bad :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka