Hur reparera hårdbetade hagar?

HafiMinella

Trådstartare
Nu ska våra sommarhagar snart stängas för säsongen och det har varit ovanligt lite gräs i år, eftersom många hästar har stannat hemma i sommar.

I våras gödslade vi med kväve, men det har trots detta kommit mycket ogräs och hela marken känns torr och helt nerbetad nu.

Vad kan jag göra nu i höst för att optimera hagarna till nästa sommar? Det rör sig om ca 1,5 ha skånsk blandmark som jag gissar har varit åkermark en gång i tiden. Ska jag låta marken vila och sedan sätta igång åtgärder i vår?

Jag har inte så mycket möjligheter att göra några "stora" åtgärder såsom plogning och nysådd eftersom jag inte har så mycket tillgång till stora maskiner o dyl, utan jag vill nu försöka att optimera det jag redan har så att säga. Vad skulle ni råda mig att göra?
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Jag har precis samma problem och talade med bonden. Han sa att en ordentlig gödsling på vårkanten skulle få bukt med ogräset eftersom då gräset tar över. Jag kommer även att så in den del som jag tycker växer absolut sämst.

När tänker du stänga dina sommarhagar? Jag är lite i valet och kvalet. Tänkte september ut iaf.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Haha, precis samma sak sa min bonde :) Men vet du hur man sår in sen? Bara rakt över det befintliga? Och är det då kvävegödsling igen som är bäst?

Jag stänger dem nog nu i mitten på september, gräset är slut och hästarna står ändå nästan bara i vinter-/ligghallsdelen, där de får sitt hösilage.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Jag sådde i en hage i våras och sådde bara över lera och annat ogräs. Det blev gräs av det iaf. :)
Jag vet inte vilken gödning som är bäst utan bonden kör samma här som han gör på sina egna marker.

Hur många hästar har du på marken? Jag har exakt lika mycket mark. :)
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

om hagarna ser jävliga ut hade jag gjort det man gör på en gräsmatta inför vinterdvalan alltså höstgödslat och sen gödslat igen i vår. Det räcker inte med bara kväve, du får inte så stor tillväxt då, gödsla med NPK så ska du se att hagarna hämtar sig snabbt.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Glömde en sak, du ska se till så att det är ca 5-10 cm gräs kvar innan det fryser, då övervintrar gräset bäst, så om dom är så nerbetade kanske du ska stänga ner redan nu så gräset får en chans att växa, skulle det visa sig att det tar sig bra kan du alltid släppa igen några veckor senare på höstbete några veckor , sålänge du tänker på gräshöjden.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Har du inte putsat betet tycker jag att du ska göra det innan vintern kommer.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Betesputs är jätteviktigt för att få bra tillväxt. Minst en putsning innan hästarna släpps på. Har du inte egna maskiner, hyr in någon bonde med maskinpark. Det är verkligen A & O, sedan brukade vi putsa ett par gånger under säsong också, för att få bukt med ratorna och det ogräs som blev av dem.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

oj! inte konstigt att betet är slut! rekommendationer är väl 1 häst per hektar :)
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Men hur putsar man betet?

Narcissa, vi har har tolv hästar i hagarna.

Har du verkligen 12 hästar på bete på 1,5 hektar ? Det finns ju inget bete i världen som håller för det sommarmånaderna hur man än gör ? I år har det ju dessutom varit dåligt med återväxt generellt pga värmen .
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Det är inget sommarbete jag har, det är en sommarhage. Det är upp till ägarna om de vill låta hästarna vara hemma över sommaren, jag skickar till exempel iväg min tös på "riktigt" bete. Normalt räcker gräset i hagen 6 veckor innan vi börjar stödfodra men i år var det lite kortare. Kollade efter idag och det är 2 ha, inte för att det är så mycket större :)

Men att putsa, menar ni då att köra in med en klippare? För det gjordes i våras i samband med att vi gödslade.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Jag har 5 hästar på mitt 1ha hagar och 1ha lånade hagar och det räckte 1,5 månader. Men det har ju växt otroligt dåligt.
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Alltså jag tolkar det som du vill ha rent bra bete i 1,5 hektar hage med 12 hästar ? Eller vad frågar du om ?;)

Ekvationen även med 4 hästar för mig blir obegriplig om du efterlyser bete sommaren igenom nästa sommar ?

Om du till nästa Sommar vill ha gräs/bete ngn månad med samma häst antal så stänger du hagen idag... Och gödslar och trimmar . Sen trim igen och gödsel i vår och räkna inte med påsläpp förrän resultatet syns . Kan bli beroende på väder senare juni i värsta Fall pga ansträngning av hagen , hur ni hanterar den och säkert skulle den behöva vila lite och behandlas längre om du verkligen efterlyser bete
? Jag har svårt att se att du verkligen gör det?

12 hästar på 2 hektar kan omöjligt innebära att folk öht förväntar sig bete ????
 
Senast ändrad:
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Nej jag vill väl bara göra det bästa av det, och i praktiken blir vi aldrig tolv hästar eftersom en del skickar iväg på bete. Jag vill bara optimera hagen och se till att de har att äta en del av högsommaren i alla fall. Sen är nog målet att, för dem som väljer att ha hästen hemma på sommaren, vid sidan om stödfodringen kunna låta hästarna småbeta mer av sysselsättningsskäl större delen av hösten. Kommer att trimma hagarna nu i helgen och sedan stänga för säsongen. Så blir det gödsling och sedan samma sak i vår, så får vi se!
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Fast det finns inte en sportslig att ha en 1,5 hektar hage med bete en hel sommar till ens 5 hästar ....:(

Du kan inte ens aspirera på att "småbeta" inpå hösten med 12 hästar ?
 
Sv: Hur reparera hårdbetade hagar?

Det är dessutom god gödning. Problemet kommer om man har ogräs som gått i frö, men det lär man få även om det växer vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi bor bredvid en grusväg som är ganska traffikerad, särskilt på sommaren till stugor osv. Den går mellan en "större" stad här i norr...
Svar
13
· Visningar
2 125
Senast: Sporthorse
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 370
Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 448
Senast: Tacitus
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp