Hur rengöra skapet på valack?

Noteca

Trådstartare
Har en islänning som jag misstänker behöver rengöras i skapet då han dels luktar lite av gammalt kiss när man petar där och dels för att jag tycker att han kissar så lite varje gång han kissar, istället för att kissa mycket på färre gånger, om ni förstår.
Han är inte sjuk på något sätt och är sitt vanliga pigga jag, men jag vill kolla så det inte sitter nå bönor och stör.
MEN hur får jag ut snorren?? :crazy: Känns ju lite perverst att gräva där, men man måste ju kolla... Hur gör ni andra? Jag har aldrig rengjort innuti skapet på de valacker jag haft, för jag har dels inte kommit på tanken och dels har det inte vart någon anledning att misstänka att det behövdes.

Sv: Hur rengöra skapet på valack?

jag tar en PET-flaska med ljumet vatten och lite olja i som jag stoppar in skapet och klämmer till så det far upp i skapet och sköljer. Våran vet sa att man kunde ha lite jod i också, men det har jag inte vågat testa. på sommrarna stoppar jag upp vattenslangen och sköljer och det har fungerat bra. Han behöver inte mer "behandling" än så.

Ok, men åker eventuella bönor ut med den behandlingen, om det nu finns några? Kommer man liksom åt ända in i alla veck eller hur man ska säga?:o

han har haft problem med lite "skorv på insidan då han inte släpper ut picken helt. problemet är att han inte fäller ut den vid sedering heller.
Men ibland har jag fått ta diskhandske och gräva lite, nu när jag tänker efter, men ofta funkar det med att bara spola rent där. Gör man det regelbundet så hinner liksom inget skit bildas, det är min erfarenhet.

Jag har bara tvättat inuti skapet ett par gånger, för det har inte behövts mer. Några gånger om året skrapar jag bort lite lössittande smuts med fingrarna (plasthandske är ett måste dock)

Men stenar/bönor kollar jag regelbundet. Han har inte haft några större, men de bildas ju ganska fort. Min häst är väldigt lätt att få ut snoppen på. Man klämmer bara lite utanpå skapet, bak mellan benen. Då fäller han ut den ganska snabbt. Oftast så drar han in den igen när man börjat pilla, så man hinner oftsat bara med en eller två bönor åt gången. Så då får man börja om och klämma igen så fäller han ut den.
Så får man hålla på tills man är klar, tar ett par minuter.

Antar att du kollat efter bönor innan?

Svarar till er båda

Jag har aldrig kollat efter bönor på honom eller rengjort något grundligare. Pillat lite har jag precis runt öppningen när jag sett att det varit skitigt, men inte mer. Har bara ägt hästen i snart 1,5 år och hur det har skötts förut vet jag inte heller.

Jag ska prova att klämma/massera lite mellan benen på skapet och se om han behagar hänga ut den så jag kan se om det är skitigt. :p

Tack för era svar!

Ok, då kan det vara god tid att göra det. En del bygger på bönor ganska fort, och blir de stora så kan de ju såklart ligga och störa och trycka på urinröret.

Har du sett någon göra det innan? Annars kan det vara bra att be någon visa dig första gången. Annars är det inte så komplicerat, bara att vara lätt på handen och försiktig så kan det inte gå fel. Försök inte hålla fast den om han försöker dra in den eller nåt sånt. ;)
Det finns många fler små fickor än man först tror, så man får kolla runt ett tag så man inte missar någon. En del sitter väldigt undangömda och är svåra att se direkt. Så man får dra undan huden och kolla överallt runt urinröret.

Plasthandskar går att köpa på apoteket, köp såna bra som läkare har, inga såna som man får med när man köper hårfärgningsmedel och liknande. Det luktar inte så gott, och om han har nåt problem så det dessutom luktar gammalt kiss så kan man gå runt med äckellukt på händerna i flera dagar efteråt.

Vad 'är det ni kallar "Bönor" ?Aldrig hört !
Menar ni det svarta kletet ? Smegman ?

Hej från Hambo

Här är en till som undrar vad "bönor" är :confused::laugh:
Min "lillgrabb" släpper ut den så fort man smeker honom på kroppen var som helst ;) Jag masserar in barnolja då lossnar alla hudflagor, vilket är mkt. uppskattat. Men spollat upp i gången har jag aldrig gjort, måste man det ? Smörjer även in utsidan vid behov. Detta gör jag kanske varannan månad ungefär...................

Jag har inte hört någon kalla det bönor innan. Här kallas det för stenar.

Bakom förhuden, runt urinröret finns det massa små hudveck som bildar så hål eller fack. Där samlas det smegma (tror jag det heter, fast det är gulvitt) och efterhand byggs det upp till små klumpar. Först är de små och mjuka, som en liten ärta ungefär. Men de kan växa efterhand och bli stora och hårda. Ofta blir de gråaktiga då också. De kan bli ett par cm i diameter, som en oliv ungefär. Vet inte om de kan bli större, jag har inte sett större än så och bara på bilder. Blir de stora och hårda kan de såklart störa så att hästen får problem att kissa bland annat. Kan säkert bli inflammerat också misstänker jag.

Det är långt ifrån alla som får problem med stora stenar, men det är ganska vanligt att de har lite mindre, och har man otur kan de blir problem.

Min valack har bara haft små, som en tumnagel som störst och de är oftast mjuka.
Jag brukar pilla bort de efterhand, så att de inte hinner samla på sig och bli stora så att han får problem med dem.

Väldigt enkelt att göra, vet. visade mig och sen dess har jag haft det som rutin en gång i månaden ungefär, ibland går det längre emellan och då är de som en pekfingernagel istället för lillfingernagel.

Men det verkar inte vara så många som vet om att man ska kolla, och så länge hästen inte får problem så är det nog inte så många som bryr sig om det, men jag tycker det är synd att de ska behöva få problem innan man gör något åt det.

Jag brukar inte spola inne i skapet. Om jag gör det så gör jag det kanske en eller max två gånger om året, och då vid behov sommartid. Min har inte haft några problem där inne, så jag ser ingen anledning att hälla in massa vatten där, känns bara som att det blir äckligt och fuktigt där inne.
Men en som stod i samma stall som mig för ett år sen hade en gammal valack som hade problem med att han fick in massa smuts, spån och dyligt i skapet, så hon fick skölja ur en gång i veckan. Han hade råkat riktigt illa ut och blivit jättesvullen en gång tidigare och när vet. kollade så började det rinna ut blod och var, så inflammerat var det av smutsen.
Så för hennes del var det absolut nödvändigt att tvätta regelbundet, även vintertid.

Det är nog väldigt individuellt hur pass mycket omvårdnad de behöver.

Senast ändrad:

Kontroll för bönor: Hygien för den manliga Horse

Genom MVDr Ivana Ruddock

Bild 1. En stor böna som detta kan säkert orsaka stora obehag för hästen.

När vi reser i världen lära våra karosseri, fortsätter vi att finna att undersöka och rengöring av valacker " och hingstar " slidor är inte lika rutinmässig som den borde vara. I vissa länder, hästen vårdgivare - och veterinärer - inte har hört talas om vikten av denna "hygien " . Ändå är det enkelt att göra själv.

Vad är en böna?

En smörjande ämne som kallas "smegma " är naturligtvis utsöndras från penis membran. Detta ämne är tjock och är ofta mörka, illaluktande, vaxartad och hal, och om än samlar i fickan runt urinröret. Där kan orsaka obehag för hästen och kan även störa flödet av urin, så slida och penis kräver regelbunden rengöring, minst en gång om året. Förekomst av den hårda "böna " (se bilder 1-4 ), eftersom detta bebyggd massa ofta kallas, kan också orsaka ospecifika bakben hälta (på grund av obehag - se NHM Volym 10 nr 2, "förbryllande Stride Problem") eller till och med kolik (på grund av stopp i urinröret och gör urineringen svårt).

Rengöring av slida, eller förhuden som det ibland kallas, är en enkel procedur om hästen kan du hantera hans penis. Säkerhet är en mycket viktig faktor - vissa hästar kan reagera defensivt, så rengöring kan behöva göras under sedering. Om din veterinär sedates din häst av någon annan anledning, såsom planerat tandvård, kan det vara ett bra tillfälle att rensa slida och penis.

Bild 2.

Foto 3.

Bild 4.

Om inte, Equine Touch kan vara en mycket användbar föregångare till en rengöring, som många valacker "drop down " och slappna av under Basic Body Balance. Detta är en bra tid att kontrollera slida och penis för smegma och bönor, eller helt enkelt att bekanta sig med hans anatomi. Det " är alltid bra att veta vad du letar efter och vart för att leta efter bönor.

Man Anatomy

Den häst Manteln är märklig, med extra veck (se diagram 1 ) som möjliggör betydligt längre penis vid erektion.

Diagram 1: Längsgående tvärsnitt av en slida och penis.

Den hårlösa huden på skidan innehåller många olja (sebaceous) och svettkörtlarna. Deras sekret, tillsammans med döda celler, sekret från andra körtlar, och urin, utgör bönor. Bean storlek kan få den storlek av en stor kastanj, eller större, beroende på elasticiteten i penis vävnad. Ibland är det en cheesy konsistens, eller det kan vara hård som en sten (vilket är vad det kallas i vissa länder). Bönan är oftast ligger runt urinrörets mynning (central fossa), som är öppna på den fria änden av penis (ollonet). Mindre bönor finns också inne i urinröret sinus, som är ett mindre utrymme inom den centrala fossa (se diagram 2 ).

Diagram 2: Delar av en slida och penis.

Rengöring av Slida

För rengöring behöver du handskar (bomull, som hjälper till att sakta skrubba eller latex, för att hålla händerna från att plocka upp manteln " s lukt), en stor spruta, varmt vatten (inte varmt) och ett milt rengöringsmedel (inte använda antibakteriell tvål - det kommer att döda hälsosamma bakterier som håller den lokala miljön i balans).

Ställ dig bredvid hästen " s flanken med en bra handler på hans huvud. Kör handen försiktigt över hans mage mot skidan. Var försiktig om du ser några tecken på "hot " att sparka dig (lyfta benet, swishing svansen) eller rör sig bort från dig. De flesta hästar njuta av en mage klia, som ofta uppmuntrar dem att släppa penis.

Jag vill börja rengöringen genom att leta efter bönor när hästen faller ner. Ta bort dem först ger en mer bekväm rengöring. För att kontrollera för bönor, måste du hålla fast axeln av penisen precis under ollonet. Var försiktig - vissa hästar verkligen inte så här! Ett par valacker, både med synlig svullnad och obehag i slidan området, tillät inte mig att röra området alls. Veterinären som används milt sederande och rensat slida och penis, och i båda fallen det fanns stora bönor, som hade börjat lokal inflammation.

Om hästen är bra och du kan hålla ollonet, försök att försiktigt "öppna " området vid spetsen på penis. Den smegma bönor oftast bara falla ut, men ibland måste man köra tummarna försiktigt runt urinröret, håva någon av smegma material ur fickan. Detta kan vara mycket obehagligt för en del hästar, så var försiktig och iaktta för några tecken på obehag. Inne i djupa ficka är den lilla, andra öppning (i urinrörets sinus) där vissa ytterligare bönor kan finnas, om hästen tillåter det.

Efter kontroll för bönor, om hästen är bekväm kan du börja rengöra axeln av penis. Om han drar penis djupt inne i hans mantel, satte utspätt rengöringsmedel på din behandskade hand och nå upp i hans mantel att rengöra den. Du kan också använda den stora sprutan för att spruta tillräckligt varma lösningen i området. Massera försiktigt in i slidan, och runt axeln av penisen, för att frigöra eventuell ansamling av smuts.

Skölj slida med rent varmt vatten för att tvätta bort alla rester av rengöringsmedel eller smuts.

Denna rengöring bör göras ungefär var 6 månader, minst en gång om år

Översättningen är inte så dä'r super o bilderna kom inte med men manb kan gå in på equinetouch.dk/Penissten.htm

Håller med om översättningen. :p
Men annars tycker jag det var bra och utförlig info. Det är så jag har fått lära mig av veterinären.

Jag brukar rengöra framför allt på sommaren, vet inte varför men han brukar bli skitigare då. Jag vet inte om jag är onormal och äcklig men jag har inga problem med att sticka in fingrarna (klipp naglarna!!) i min valacks skap och plocka bort smutsklumpar. Behöver inga handskar för det, däremot tvättar jag ju såklart händerna ordentligt efteråt. Använder även handen, fuktar med vatten och lite olja, och smörjer in/tvättar rent. Han brukar aldrig dra ut snoppen så jag kommer inte åt att tvätta när den är ute.

Fast min häst har aldrig haft så stora klumpar som i länken :crazy: De brukar bara vara små, svarta och mjuka, ungefär som... hmm... vax.

Onormal och äcklig är du säkert inte. Det beror ju helt på hur mycket det luktar. Vissa perioder har min häst luktat väldigt skarpt och det har varit jättesvårt att få bort lukten efteråt. Har tvättat med tvål, diskmedel, en specialtvål som annars tar de flesta lukter, citron, salt osv. och ändå har det luktat ett par dagar efteråt. Jätteäckligt!

Nu senast för en vecka sen ungefär struntade jag i att använda handskar. Passade på lite snabbt när den ändå var ute :p och det direkt när jag tvättat händerna med bara vatten i stallet så var lukten borta. Tvättade mig såklart ändå när jag kom hem. :p Men det varierar ju lite hur mycket det luktar.

Svarar till er alla: Tack för alla bra tips! Ska kolla lite noggrannare på länken som nån la in! :bow:
Jag har aldrig gjort rent eller letat bönor/stenar innan, men nån gång ska väl vara den första! Veterinären kommer att komma till stallet nästa vecka för sedering och tandvård på en annan häst i stallet, så har jag inte lyckats kolla min prins innan dess tänkte jag nästan be veterinären sedera och ta en titt när han endå är ute och har sederingsmedel med sig! Men ajg vill försöka själv först! Tror inte att det är några problem, han är väldigt tolerant min pålle, men jag vet ju inte om han tänker hänga ut den. Han har den sällan ute på vädring annars heller...:grin:

Min fäller inte heller ut den så ofta, ibland fäller han inte ens ut den när han kissar (vilket var anledningen till att vet. undersökte och visade mig hur man kollar efter stenar första gången) men klämmer man lite fint så är han rätt snäll.

Det är inte alls säkert att han behöver sederas för att fälla ut, men om du inte lyckas så är det ju bra att vet. kan hjälpa till.
En kompis som har en häst som absolut inte vill fälla ut brukar passa på så fort det är någon i stallet som ska vaccineras eller så.

Vi har haft ute vet som kollade skapen på våra samtidigt som munnen blev kollad. Han rengjorde riktigt ordentligt och tog bort ev stenar, men i allmänhet bör man vara försiktig med att rengöra för ofta och för noga. På min vallack brukar jag bara kolla efter stenar någon gång ibland, och rengöra med ljummet vatten kanske en gång per år.

Men som sagt, det är riktigt smidigt att ta det samtidigt som de är lite groggy, som efter tandkoll :)

Vi har haft ute vet som kollade skapen på våra samtidigt som munnen blev kollad. Han rengjorde riktigt ordentligt och tog bort ev stenar,

Men som sagt, det är riktigt smidigt att ta det samtidigt som de är lite groggy, som efter tandkoll :)

Precis vad jag också har gjort. Passar på när jag åker in till klinik för den årliga hälso- och tandkollen. :)

Då vi precis i dagarna haft problem då vår häst fått urinsten så fick jag veta att man ska akta sig för att tvätta skapet. Man kan tvätta själva snoppen men inte högre upp eller i "fickan". Som vår vet. beskrev det så har de sin naturliga flora där (om än äckliga flora) men den gör att främmande bakterier inte flyttar in. De smörjer även så hästen inte får skav.
Tvättar man bort denna "gegga" som luktar illa, som de har där så kan man får långvariga och återkommande problem. En förstörd flora har svårt att återhämta sig. Hon berättade om en häst om var tvungen till veterinärvård ca 2 ggr året på grund av detta.
Givetvis kan det vara olika för olika hästar. Men var försiktiga iaf är mitt råd. :)

Ett tips på om hästen kissar lite och ofta kan vara på grund av så kallade smegmastenar, "bönor" som bildas under förhuden och kan skapa obehag och i värre fall smärta.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Relationer Behöver få ventilera, väljer att vara anonym i detta. Jag är i en relation sedan två år tillbaka med en man som jag verkligen ser som...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 799
Hästvård Hästen har ett flertal ggr haft halm o skit som hänger ut i skapet. har bara dragit bort de försiktigt förut men idag hade han MASSA...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka