Hur rengöra Barefoot-sadel i nubuck

E

Egonson

Ni som har en Barefoot bomfri sadel, hur sköter ni den?
Jag fick tips att spraya den med impregnering (från fackbutik, alltså "riktiga grejer" till för mocka osv.) en gång per år, men undrar, räcker det?
Behöver skinnet rengöras/smörjas med annat, i så fall vad och hur ofta?
Sadeln är i nubuck.

Sv: Hur rengöra Barefoot-sadel i nubuck

Har haft min Torsion (också i nubuck) i två år till hösten, det enda jag gör är att torka av med en fuktig (inte våt) svamp när den är smutsig.

Jeg bruker salsåpe (EKOL på sprayflaske) på min Barefoot (og svamp). Sånn når det passer, blir litt hvite striper på den om den blir våt av snø feks. Bruker å spraye med impregnering etter vask.

Senast ändrad av en moderator:

Brukar bli vita ränder på min också när vatten fått torka in i skinnet..
Tycker de är lite svåra att få bort?

Lovisaleonora_:
Impregnerar du din sadel något?

Nix, ingenting. Har inte ö h t gjort något mer än när den blir FÖR dammig (t ex när man sopat sadelkammaren). Min har slitits blank på de utsatta partierna, vilket jag tycker är snyggt. Aktar mig noga för alla typer av kemikalier (tvål, impregnering etc), så länge det funkar utan är jag nöjd.

Jag har vanligt läderfett på min Torsion. Tycker inte att det är så snyggt med nubuck utan vill ha lite blankare läderlook, och det får man om man fettar in den.

Så då är det inte skadligt för sadeln att smörja in den då och då?

Hon som jag köpte sadeln av sa att man absolut inte ska ha läderbalsam/fett på Barefootsadeln/nubuck öht, eftersom det visst skulle förstöras då.

Jag har haft läderbalsam på min... Blev fint :D

Alltså, vill du att nubucken ska se ut som nubuck, men den ytan, så måste du använda produkter som är speciellt för nubuck.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 886
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka