Hur registrera?

malinsky

Trådstartare
När jag betäcker mitt svenska halvblod med en Trakehner, vad blir avkomman? Väljer jag själv hur jag ska registrera avkomman, eller beror det på om hingsten är godkänd i Sverige eller inte? Den jag kommer (med all sannorlikhet) att betäcka med är Blue Hors Hertug. :confused: :confused:

Vad säger ni?

Sv: Hur registrera?

Avkomman registreras i ASVH, avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen. Faderns status regleras efter den färg avkomman får på papprena. D v s är hingsten godkänd av ASVH får avkomman gröna papper, om inte får den gråa papper.

Svenskt halvblod!

Det svenska halvblodet är en blandning av olika varmblodsraser, och trakehnare är en av raserna som är godkända av ASVH. I Sverige registreras och stamboksförs alla halvblod/ridhästraser som svenska halvblod.

Min egen är en korsning mellan svenskt halvblod, engelskt fullblod, trakehnare, selle francais, hannoveranare och oldenburgare, men hon är ändock ett svenskt halvblod :)

Ahhh, danke! Trodde att man kunde välja på ngt vis iom att det blir 50/50.. :angel: kunnig är jag, eller hur,,? haha

Hejsan
Jag har ju som sagt en fölis efter Hertug.
www.cateye.se/anton.htm
Nu blev det DNA typning på honom och stoet för att det var en hingst utanför sverige vadf jag förstår?
Det kostade med reg och DNA ca: 2500:- Vet inte vad det kostar annars om man använder en svensk hingst.

Jag är väldigt nöjd med min lille hingst .... så det var helt klart värt pengarna.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 926
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka