Hur reder jag ut det här?

Shaklima

Trådstartare
Jag har en häst född -05. Han står på halm, vilken han gärna äter av.
Jag vet inte hur jag ska mata den stackars hästen, för att han inte ska gå och få fång, men samtidigt vill jag ju inte att han ska vara utsvulten såklart - normalhull vore fint ;)
Han har inte diarré, men han bajsar inte fast heller, det är lite löst och rinnigt.

Idag får han ca 4 kg hösilage, och ca 6-7 kg hö, mineraler, knappt 0,5kg Mustang Fiber-müsli samt 1dl stöpta linfrön. Jag fick tipset om att ta bort hans betfor för att se om han blev bättre i magen.

Hästen är ganska lättfödd.

Om han bara får hösilage får han jalla-mage (diarré alltså).
vi har dessa värden på hösilaget.:
TS - 58%
SMRP - 50
Mj - 6.0
CA - 1,6
P - 1,1
MG - 0,6
K - 10,7

Vårt hö har dessa värden:
TS 86%
SMRP 37 g/kg
MJ 8,5 mj/kg

Om jag räknar på foderstaten ovan så säger Hippocampus:
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Summa sumarum: Han äter ganska mycket halm, han blir dålig i magen av hösilage (varför?), HC säger att jag ger honom för mycket energi, och det som står om proteinet förstår jag faktiskt inte.

Hur löser jag det här, vad ska jag göra?

OBS, Jag vet att det inte är tillåtet med några enskilda fderstatsberäkningar, jag är mer ute efter tips och råd :bow:
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

För det första hur stor är hästen? Att det är en 05 säger ju inte så mycket om mängden foder.
Sedan om det är proteinet som brister, byt ut Mustangen mot ett foder med bättre proteinvärden.

Att han blir lös imagen kan bero på kvalitén på fodret. Har du gjort en analys av de hygieniska värdena på det? Har du det och det är bra kvalité så kan det beror på att det har hög FS halt. Vissa hästar reagerar väldigt på det.

FS = Fiber Struktur (hur grovt det är)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Han är ca 174, ganska smäcker.
Är det alltså proteinet som tryter, är det vad HC säger?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Ja du har mer energi än vad hästen behöver men för lite protein i för hållande till det. Man talar om kvot på fodret, den får man fram genom att dela smrp med mj. Så som exempel ditt hö har 37 delat med 8,5 som ger en kvot på 4,3. Ditt ensilage har 50 delat med 6 som ger en kvot på 8,3. Det ger att ditt hö har en dålig kvot för de flesta hästar och ditt ensilage har en för många lite för bra. Man brukar räkna med att en normal vuxen häst ska ha en kvot på runt 6. Det som då blir fel i ditt foder kan du också rätta till genom att ända förhållandet mellan hö och ensilage. Fast då blev han ju lös i magen. eller ge mer protein som komplement till höet som har låga värden.
Ett annat alternativ kan vara ge ett par kilo lusern istället för höet. Det kommer att hjälp upp värdena.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Linfrö kan också göra så att en del blir lösa i magen.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Men om jag då ger honom lucern, hur mycket skulle jag då ge honom i stället för hö? Och blir det inte så att jag kommer ge honom mindre lucern än hö, vilket i sin tur minskar mängden TS och tuggtiden?
Nu bara spånar jag hej vilt, jag kan egentligen inte så mycket om sånt här.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

När jag ändå håller på:

Krafft Protein innehåller ju 330g SMRP/kg, till skillnad från Lucern som innehåller 150g/kg. Är det då inte smidigare att fodra med krafft protein i stället? Eller väljer man kucern för att det ska fungera som grovfoder också?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Jag uttryckte mig lite fel, såg det när det var försent. Du ska inte byta ut allt höet utan ett par kilo. Hur många kan du kolla lite med HC tills du får balans.
Krafft Protein är ett bra foder men det finns två men. Dels att det är dyrt och dels att det är ett kraftfoder. För som du själv är inne på så är ju lusern ett grovfoder och det ger mindre risk för störning i hästens tarmflora. Du var ju lite rädd för fång och lusernet är snällare mot hästen. Men det går bra att ge Krafft Protein eller ett annat foder med högre proteinhalt som Hippoalfa.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Lucern är grovfoder ja, och 'snällare' än krafft protein. Du kan om du ge hack ersätta allt hö med lucern, eller för den delen allt grovfoder med lucern. Men det går ju mycket, mycket fortare äta upp.

En fråga kring silaget dock, hur mycket TS har han fått när han bara fått silage och magen bråkat? Bara kontrollfråga så inte haken är/var för lite TS bara?

Kan du inte byta strö till icke ätbart, och ge en kontrollerad giva halm + eventuellt lucern (beroende på hur mkt halm) ovanpå silaget, och ta bort höet. Höet är ju en stor bov i obalansen? Det blir dyrare ja, men borde lösa ditt problem utan alltför mycket trix

. Du har ju en fin kvot i silaget och plats för en del halm utan att ens behöva plussa på lucernhack?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Att det kan ha varit för lite TS har jag faktiskt aldrig funderat över, vilken tankeställare! Han fick ca 9 kg innan sommaren, men blev gräsligt fet under betet och fick gå ner till 7 (lite lite tycker jag, men tränaren hävdade att det inte skulle bli några problem och jag lät mig köras över) eftersom att han fortfarande petade i sig halm och åt gräs i hagen.
Jag tyckte att han aldrig blev tillräckligt bra i magen, det störde mig att han inte bajsade tillräckligt fast. Jag tänkte att tarmfloran kanske var störd, så jag har provat att ge honom gäst också - helt utan resultat.

Jag har varit inne på att ställa honom på spån, men samtidigt tvekat lite eftersom att jag vill att han som unghäst ska ha något att sysselsätta sig med.

Säg att jag nu ställer honom på spån - hur mycket silage ska jag ge honom då? Och skulle jag i sånna fall behålla fibermüslin eller hoppa över kraftfoder helt/byta till något annat?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Skulle du våga prova ge honom mer silage, men ha kvar honom på halm? Och se om det kanske var TS? Om han inte blir för tjock, så borde ju det vara den enklaste lösningen?

Sen, som flashlight sa, linfrö kan vara lösande, så ta bort det.

Det är svårt säga hur många kilo silage, dels beror det ju på vad han behöver i MJ-väg? Är han lätt- eller svårfödd? Vad väger han?

Det behöver ju inte vara TS som gjorde att han reagerade på silaget, men ofta (inte alltid) så när folk tycker att det går inte med silage för de får diarré, så ger de helt enkelt för lite TS. Är ju stor skillnad i kilo foder om man ger hö eller silage. Sen finns det ett fåtal hästar som helt enkelt inte tycks tåla silage.

Men om den är stor, så 10 kg av ditt silage täcker MINIMI (1 kg TS/100 kg häst) för 580 kg häst. REKOMMENDERAD mängd är 1.5 kg TS/100 kg.

Vissa hästar fungerar bra på minimiTS, andra gör det inte. Jag har en ponny som magen blir kajko på (blöt eller lös beroende på hur lågt man går) på under 1.3 kg TS/100 kg. Dvs där går hans minimigräns.

Sen, din äter ju halm med och får TS där, hur mkt är ju svårt att säga.

Men iom att det är en stor häst är frågan om han inte väger mer än 580 kg. Säg sen att han är en sådan som behöver mer än 'tabellminimi', så skulle det kunna vara TS som var boven?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Det låter onekligen som om att TS skulle kunna vara problemet.
Jag skulle säga att han är normalfödd, men svänger mer åt det lättfödda hållet. Han väger ungefär 560 kg (beroende på hur tillförlitliga viktmåttband är)

Hur viktigt är det att man tar bort linfröt? Och hur snabbt kan jag öka upp till önskad mäng hösilage, direkt eller behövs det en invänjningsperiod?
Just nu skulle jag säga att han har lite proteinbrist kanske, välfylld buk, men man kan känna revbenen på honom.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Hur viktigt ang linfröt är ju omöjligt säga. Det kanske är det som ger lös mage, eller så kanske det inte påverkar allt. Men vet man inte får man ju ta bort misstänkta grejer, lite som du gjorde med betforn.

Du kan höja silaget imorgon med så mycket du vill. Han är invand på det och då kan du justera hur du vill utan problem (annat än att ger du alldeles för mkt kanske han blir tjock och ger du alldeles för lite blir det TS brist garanterat). Men inga problem ge 5 kg ena dagen och 10 kg nästa. Men för enkelhetens och säkerhetens skull så skulle jag plussa 2 kg silage och dra bort 2 kg hö/dag.

560 kg, då hamnar du väldigt nära minimi på 10 kg silage, och är han som min ponny så kanske det är för lite. Iofs BORDE han reglera det själv då han står på halm - men mitt ponnyskrälle gör det inte tyvärr - så god är inte halmen.

Jag skulle, om hullet tål det, sikta på att nå 15 kilo slage (inget hö), då blir det drygt 1.5 kg TS/100 kg, plus det han får från halmen. Är magen fortfarande lös då, då är problemet just att han inte riktigt tål silage. Och då skulle jag ställa på spån och servera halm (om han vill äta tillräckligt) + silage + lucernhack, och bränna höet. Eller nej lite hö kan man säkert få in, men du fattar. Det är ju höet som förstör för dig.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Jag tar hellre att han är tjock, och att jag blir tvungen att rida bort det - än att han ser dräktig ut och har proteinbrist.

Jag kan för mitt liv inte komma ihåg om viktmåttbandet visade 539 eller 593 kg, men jag skulle kunna ge honom ungefär 12kg silage i dagsläget, eller allra helst 15kg?

När jag ändå håller på och tar bort linfröt, ska jag ta bort müslin då också?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Om han äter såpass mkt silage och inte är svårfödd så behöver du nog inte ge kraftfoder alls, utan selen + ev mineraler (det får man ju räkna på, mineralerna)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

halv knapp.

När borde magen vara stabil och bajset se "normalt" ut? Det är fortfarande vattnigt och åt det lösare hållet. Kommer det alltid vara så?
Han får alltså tolv kg silage om dagen nu. HC säger fortfarande
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Innebär det att jag inte kommer undan lucernet?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Det låter onekligen som om att TS skulle kunna vara problemet.
Jag skulle säga att han är normalfödd, men svänger mer åt det lättfödda hållet. Han väger ungefär 560 kg (beroende på hur tillförlitliga viktmåttband är)
Det låter väldigt lite för en häst på 174 cm...
Förra hösten ställde jag min dåvarande 3-åring på en våg, han var ca 170 cm och ganska normalbyggd (foto), en aning för tunn i hullet och ganska omusklad, han vägde då 620 kg.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Nu känns det som att jag är helt ute och cyklar :rofl:

Enligt viktmåttbandet väger han 560, men det känns ju inte särskilt tillförlitligt.
Det här är Septmeber:
dsc_0078_53243812.jpg


Så, egentligen borde jag räkna på hans vikt till 70-100 kg mer (give or take) än vad jag har gjort hitintills? Vilket innebär att 12kg silage fortfarande inte är tillräckligt med TS...
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Ang HC kommentar, så är han fin i hull och muskling och tabellbehovet protein (räknat på vikt & träning) är täckt så kan du strunta i HCs kommentar.

Min 162 cm höga fullblodsvalack, iofs inte av den spinkiga modell men ändock, han väger 540 kg. Så även jag håller det för osannolikt att din stora väger 560.

12 kg a 58% TS täcker minimi för 696 kg, så du är ju över minimi ändå, han äter ju halm med. Men svårt säga om han är en sån som har ännu högre som 'sin' minimigräns.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
463
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Svar
12
· Visningar
460
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 150
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp