Hur reder jag ut det här?

Sv: Hur reder jag ut det här?

Okej, då är jag med.

Planen nu är att avvakta i några dagar och se hur det utvecklas.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Liten update och fler frågor.

Nu har han i nästan en månad fått 12kg silage/dag och magen är bra. Han får även betfor och linfrön igen utan att det stört hans mage. Jag drar därför slutsatsen att för lite TS var boven i dramat.

Det jag nu funderar över är lucern.
Jag tycker att han borde ha blivit lite rundare än vad han är idag. Man känner revbenen och han har en hyffsad mage (lite proteinbrist?)
Utöver silaget, betfor och linfrö får han ca ½kg mustang fiber orginal müsli. Det jag skulle vilja göra är att byta ut müslin till lucern. Jag misstänker då att han kommer öka i vikt, men jag har hellre lite att ta av än en stor mage och revben :grin:

Vad tror ni?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

AH, det var TS ändå. Vad skönt det var så lätt löst =)

Du har ju en rätt hög kvot i silaget, så jag skulle spontant inte misstänka proteinbrist utan MJ-brist om han har för lågt hull. Samtidigt kan han ju vara en sån som kräver mycket mer protein än tabellhästen även om det känns konstigt utan motsvarande ökat MJ-behov.

SÅ, visst kan du byta ut det mot lucern, lucern går ju som grovfoder och proteinöverskott är inte farligt. Dock, vissa hästar går ner i vikt av för stora prot.överskott - och frågan är vilken kategori din tillhör.

Jag skulle prova ge mer MJ jag (och de protein du får på köpet, men satsa på att höja MJ ffa, gärna se vad som händer om kvoten sänks lite) först. Men som sagt, ingen fara prova lucern som du tänkt om det är det du väljer att prova först =)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

MJ = energi = kalorier. Om man generaliserar så för smal häst = brist på MJ, bra hull men muskelfattig = brist på protein.

Din häst får såpass mycket protein så den BORDE inte ha proteinbrist. Alltså om du tycker den är för tunn skulle jag snarare misstänka MJ-brist. Men jag kan ha fel.

MJ ökar du genom att öka maten helt enkelt. Öka silaget, eller öka kraftfoder. Olja innehåller enbart MJ och inget protein och kan läggas till om du vill öka BARA MJ och/eller sänka kvoten.

Men beror lite på, prova att bara öka kraftfodret hon får och se vilket håll det går åt?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

prova att bara öka kraftfodret hon får och se vilket håll det går åt?
Han, Blomman är ett riktigt dåligt smeknamn på en valack ;) :angel:

Jag funderade när jag satt i bilen och kom fram till att det var för klite kalorier helt enkelt.
Hur mycket ska jag öka? Jag valde bort havren förut för att ge honom müslin i stället - men nu känns ju havre som ett bra komplement kanske? Eller ska man satsa på typ Krafft i stället?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Havre går jättebra, eller muslin. Och ber så mycket om ursäkt om jag förolämpade herren med att antyda något åt det feminina hållet =)

Men, med det silaget i botten kan du i princip välja och vraka kraftfodrmässigt, undvik de med hög proteinhalt bara. Men t ex havre är ett alldeles utmärkt komplement, elle röka fibermuslin. Eller ge orginalmusli, eller active musli eller.. Ja du fattar =)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Herrn tycker dessutom att han är väldigt manlig och har för tillfället bort att han blivit snöpt :rofl:

Vad bra, då är jag med! För mig är det lättare och billigare att få tag på krafft, och att blanda krafft och havre borde då funka om jag förstått det hela rätt?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Vad hade du tänkt dig för Krafft, det finns ju ett antal och alla passar inte riktigt =) Men med 'rätt' kraftsort så jajamen, inga problem blanda med havre. Men av nyfikenhet, någon speciell anledning du vill ge kraft också, och inte 'bara' havre?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Jag tänkte bara vanlig Grund typ? Egentligen, nu när jag tänker efter så behöver jag ju bara havren. Vad jag tänkte var att bara havre skulle vara för mycket tomma kalorier vilket krafften skulle väga upp - men det är ju kalorierna jag vill åt :rofl:
(kan jag skylla på att det är sent på kvällen?)

Ska jag lägga på ett kg, eller två, tre kg havre? Efter hand så klart.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Krafft Grund är närmast identiskt med havre MJ och SRP-mässigt :angel:

Så, kör på bara havre du ;) Havre är fö högvärdig hästmat, ingen skräpmat eller 'tomma kalorier' så =)

Börja med ett kilo och se vad som händer, och öka tills du är nöjd. Börjar du nå över 2 kg utan minsta resultat skulle jag ta mig en ny funderare dock och fundera på en annan infallsvinkel på problemet.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Det är tur att jag har dig att rådfråga :bow:

(och jag beklagar verkligen Rara Röda)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Okej, två veckor senare.

Gav havre, men hästen blev lös(are) i magen direkt. Började ge bakgäst igen. Utöver att hästen blev skitsprallig så fortsatte han vara dålig i magen.
Han är fortfarande bukig och tunn över revbenen och får nu 15 kg silage/dygn som han gladeligen stoppar i sig. Han toppar med halm.
Jag har återigen tagit bort betfor och linfrön, ingen skillnad på magen när jag gör det. Det känns kanske som att jag ändrar lite snabbt, men jag upplever också att han reagerar väldigt snabbt på ändringarna jag gjort.

Idag har jag börjat med att ge honom ett halvkg groov 125 i hopp om att det kanske ska ge honom lite mer protein och att han ska öka i vikt. Planen är också att jag ska kunna öka mängden groov för att sedan silppa ge både müsli och groov.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Äsch då, kanske stärkelsen han reagerade på?

Nu behöver du ju inte proteintillskott med den kvoten, men om hullet blir bättre men inte magen så kan du ju ge något mer mer fibrer i om du vill, lucern, fibermusli etc.
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Han käkar ju Mu*tangs fibermüsli, ca 1-½ liter om dagen redan, och det har han ätit ganska längre, två månader ungefär.

En sak som jag har upptäckt nyligen är att han äter mark. Alltså han står i hagen och tar tuggor, med tänderna, av marken han står på. Har han brist på något, eller är det bara ett sätt att sysselsätta sig själv? Vi har väldigt kalkrika marker här.
Kan det vara så att det här är något han hållit på med ett tag, och att det är det sm stör ut hans mage?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Kan ABSOLUT störa magen. Skulle skriva det i mitt förra men glömde - att äter han rötter och grejer i hagen, eller om ni inte har snö och de går och äter löv/gammalt gräs/annat diverse.

Den enda brist hästar själv ska kunna känna av och reglera är salt, så det borde inte bero på brist. Kan du lägga ut något bättre att gnaga på, fälla ett litet träd (typ sly) eller liknande och lägga in, så kanske han knaprar/biter på det istället?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Vi har hur mycket snö som helst nu, men han gräver undan snön och äter marken ändå.
Jag har satt upp ett vedträ i boxen som det var meningen att han skulle gnaga på, eftersom att han gärna stoppar mycket i munnen. Men han skiter fullständigt i det där vedträt ;)
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

Tänkte på ute i hagen alltså, med träd? Vedträn ratar mina, bäst är om du hittar grovt sly (asp, sälh, lönn etc), och kan kapa och lägga ut. Nu vet jag inte hur din är, men mina brukar av ngn anledning bli veritabla bävrar i jan/feb. Spelar ingen roll om snön ligger eller ej, träs som varit orörda ryker plötsligt (dock inte vilka som helst), och finns inga goda träd så 'kolla, staketstolpar!' :crazy: Inne käkar de inte, varken box eller inlagt, under den perioden.

Så tänkte om du kunde lägga ut i hagen och kolla?
 
Sv: Hur reder jag ut det här?

ahaaaaa, det kan ju faktiskt vara värt att prova. Jag ska släpa ut lite grejer i hagen och se om han blir sugen på det. Staketstolpar är inte intressant, som tur är:D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
463
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Svar
12
· Visningar
460
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 150
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp