Hur reagerar ni på hundmöten?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Om ni har hunden lös kallar ni in den då? Kopplar ni den alltid då eller håller ni i den i halsbandet medans mötande hund passerar?

Hände en grej i morse som gjort mig att fundera lite. . :angel:

Sv: Hur reagerar ni på hundmöten?

Kallas alltid in hunden och kopplar medans vi passerar.

Blir många inkallningar och framdragande av koppel ibland (jag kopplar även om det är en hundlös person vi möter) men jag tycker det handlar om respekt.

Jag kallar in och sätter honom vid sidan, och så får personen/"ekipaget" passera. Han har fått för sig att han ska dra mot den andra hunden när man passerar, och jag tycker det är lättare att kräva kontakt när han sitter än när han går vid sidan (har inget klockrent kommando för "gå vid sidan" än.)

Jag kallar in och kopplar. Är jag på lite avstånd kanske jag bara står och håller i halsbandet, medan den andre passerar, men om jag själv rör mig kopplar jag.

Jag kallar in för personer utan hund också, om de verkar komma så nära att de kan störas av hunden. Inte så festligt om hon får för sig att hon ska hälsa plötsligt, och hoppar efter ett lerbad i skogen.

Kallas alltid in hunden och kopplar medans vi passerar.

Blir många inkallningar och framdragande av koppel ibland (jag kopplar även om det är en hundlös person vi möter) men jag tycker det handlar om respekt.

:bow::bow:

Jag gör också likadant. Tyvärr tycker jag det är många som inte gör det.

Härom kvällen var sambon ute med vår vovve. Det var sent och mörkt. Han var kopplad som vanligt då vi bor inne i en by. Helt pötsligt kom den en stor schäfer emot dem. Inte aggressiv men ändå och ingen ägare. Min vovve är säker på andra hundar inte så att han blir aggressiv utan att han vill fly. Långt om länge kom ägaren.

Min sambo påtalade ju då att han kanske borde ha hunden kopplad. Men allt gick bara in genom ena örat och ut genom andra. Sedan gick dem vidare. Hunden långt iväg och ägaren lunkades i sin egen värld. Ägaren kallade på sin hund utan reaktioner från hunden. Låter väl precis som en hund som bör gå lös... Dessutom ha en olydig hund lös där detkör en massa bilar... Vansinnigt.

Bryr ni er om ifall mötande hund är kopplad eller ej om den går vid sidan utan att göra något väsen av sig?

Själv håller jag alltid i min hund när jag är ute och går med den när man möter folk, och är nöjd bara inte deras hund springer fram till min...

det beror lite på. min ena hund bryr sig inte om småhundar alls, så honom brukar jag dirigera att hålla ett stort avstånd till mötande. hans ointresse är så tydligt att han knappast kan skrämma någon. men är det en smal passage, eller om jag är ute med båda kallas de in och antingen kopplas eller kommenderas att gå vid sidan, oavsett om den mötande har hund med sig eller inte.

när jag cyklar med labben blir det för bökigt att hålla på och stanna och koppla hela tiden så han får gå så att cykeln är mellan mig och den mötande (med eller utan hund).

Bryr ni er om ifall mötande hund är kopplad eller ej om den går vid sidan utan att göra något väsen av sig?

Själv håller jag alltid i min hund när jag är ute och går med den när man möter folk, och är nöjd bara inte deras hund springer fram till min...

Jag vill ha den kopplad. Jag känner ju inte din hund och vet inte om den kommer helt plötsligt rusa fram eller inte. Jag litar inte på andras hundar speciellt inte om de är lösa.

Jag sätter antingen min hund "fot" så den andre kan passera eller kommenderar att han ska gå förbi. Oftast inte kopplad.

Samma här kopplar för att visa mötande, respekt. Det finns folk som är hundrädda. Behöver inte koppla hunden men det kan ju den jag möter omöjligt veta.

Kallar in och kopplar alltid henne när jag möter någon, både med och utan hund. Jag litar inte på min hund ännu att hon inte tar och rusar iväg och ska hälsa men ibland har jag gått åt sidan med henne lös och då tränat på att passera folk lös. Men har inte vågat flytta det närmare ännu, måste träna lite till! ;)

Jag bryr mig inte om hunden jag möter är kopplad eller inte bara den inte kommer fram till min hund utan håller sig vid ägaren.

.

Nej. Om hunden ser ut att vara lydig & lugn stör det mig inte.

Mötte tex en gammal golden igår. Jag kopplade min lille chi-valp som skuttade runt mig, den ägaren kopplade sin gamla golden som gick & bar på ett par vantar. Sen möttes vi på en liten stigm hundarna kikade knappt på varann, sen efter kanske 20 meter sneglade vi båda bakåt & släppte hundarna igen. Ett sånt perfekt hundmöte :) Men det hade inte gjort mig orolig om den hunden bara gått vid sidan om husse. Den såg gammal, extremt ointresserad ut och verkade jättelydig.

Tillägg: Stora hunden är alltid kopplad vid möten & bland folk öht då jag förstår att 55 kilo jättehund ser skrämmande ut. Kopplar även lille av hänsyn oftast men om vi passerar på avstånd gör jag inte alltid det.

Senast ändrad:

Min hund kopplas alltid, annars blir hon livrädd och springer hem rakt över alla otäcka vägar :crazy:

Alltid fot vid möte av andra (även hundlösa). Men står min hund med näsan i ett dike 3 m bort så får folk gå förbi utan att jag kallar in henne.

Om jag kopplar, håller i halsband eller bara går fot lös beror på vilka vi möter och hur min hund gör. Lunkar hon bara vid sida så får hon faktiskt gå så. Eftersom att det är en svart Labrador med de grå tinningarnas charm som dessutom ser lite trött ut så lever jag på fördomarna om dem ;)

jag kopplade alltid min kille av respekt till andra människor.

Jag tycker själv det är obehagligt att möta en hund som inte är kopplade varesig det är en gammal labbe som ser snäll ut eller en liten unghund som är busig men även den ser snäll ut.
Vissa är livrädda för hundar, det beror inte på storleken, utan bara en hund i sig så därför tycker jag alla borde ha hunden kopplad.

Jag kallar in vovven och håller i halsbandet och går förbi den jag möter,spelar ingen roll om människan har hund eller är hundlös! Vi passerar ingen lös,av hänsyn till dom jag möter!
Skulle jag mor förmodan rida och ha hunden med och möta någon,så hoppar jag av hästen och håller i henne tills människorna passerat,sen hoppar jag upp och rider iväg!

Kopplar om hunden är lös.
Ger kommandot för att gå vid sidan och går sedan bara förbi.

Dock spänner jag mig lätt pga av att jag tidigare blivit omkulldragen och dragen över bilväg av en annan hund. Men jobbar på det

Kallar in och beroende på dagsform så krokar jag fatt ett par fingrar i halsbandet eller sätter honom vid min sida eller så fortsätter vi gå och han får gå fot lös. Han klarar nio hundmöten av tio lös fotgående. Nio av de tio han inte klarar räcker det med att jag sätter honom istället för fortsätter gå. Har dock hänt att lydnaden brustit och han gått fram till annan hund. Det gånger har det dock varit en hund som gjort tydliga lek/hälsninginviter pluss varit nära honom när både han och jag först fått syn på den andra hunden.

Han är väldigt snäll, mjuk och försiktig mot andra hundar och dessutom mkt språksäker.

Folk går han inte fram till om de inte tydligt kallar på honom och knappt ens då.

Man kan såklart ha åsikter om detta agerande.
Men att koppla upp vid varje hundmöte gör ju möten till en spänd situation, där man tydligt visar att man inte litar på sin hund...

Hunden kanske inte tolkar det så men som mötande så skulle jag anta att det var temperamentet eller lynaden som brast om ngn mötande var tvungen att koppla upp sin hund för att kunna passera mig/oss

Folk är rädda för allt möjligt, man kan inte ta hänsyn inabsurdum.

Har också vart med om det fast då var jag och några till ute och red.
Hade inga hundar med oss. Rätt som det är kommer två hundar mot oss i full fart. Lösa utan ägare. Vi stannar och avvaktar för att se vad dem gör.Dem kom enda fram dock. Sent omsider kom ägarna till alla fall ena hunden lunkandes.

Trots att dem såg att en av hästarna var väldigt uppjagad (inte van vid hundar runt benen) Så kallade dem inte in hunden. Efter ett tag drog hundarna iväg åt ett annat håll. Ägarna brydde sig inte alls.

Försåtr inte varför man ska ha hund om man inte ser efter dem... Deras hundar kan ju bli skadade också då man aldrig vet hur någon annans hund är.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka