Sv: Hur räknas stallplatserna?
Ja, det är knepigt det där. Jag vet faktiskt inte vad som är huvudorsaken till att sjukboxen ska vara uppvärmingsbar annat än att göra veterinärens arbetsmiljö dräglig faktiskt. Alternativt har kanske SJV/Djurskyddsmyndigheten använt ctrl C och ctrl V vilket inte är helt ovanligt
Då kan det ju bli så att sjukutrymme för fjäderfä (t ex) har samma krav som de djur som inte är köldkänsliga.
Mm, för själva regeltexten säger ju inte uppvärmningsbar, utan "uppfylla behovet av termisk komfort" - och det uppfylls ju för de allra flesta lösdriftshästar/kallstallshästar även i minusgrader. Sen har det av inspektörerna eller i någon vägledning för dem översatts med uppvärmningsbar. Där kanske just för som du säger det tagits rak av för något annat djurslag med större värmebehov.
Hmm, ju mer jag funderar på det dessto obegripligare blir det faktiskt. Till och med djursjukhusen har ju "kalla" stallar/boxar. Inte som det blir massa minusgrader i såklart, men där hästar vana att stå i varmstall och/eller är klippta behöver täckas för att inte frysa. De uppfyller ju strikt sett INTE kravet på termisk komfort om inte täcke räknas som ett sätt att uppnå det, och det står ju just sjuka/skadade djur där.
Nu kan ju klinikerna i de flesta fall (undantaget är väl isolerade djur) flytta hästar till varmstallar, men oftare verkar det täckas istället. (Vilket jag tycker är helt okej kanske ska poängteras, ju kallare stall ju bättre luft rent generellt. Jag har alltså inget emot att klinikerna har 'kalla' boxar och lägger på täcke på de som behöver det.)
Djurklinikerna har ju dock i allra högsta grad drägliga arbetsmiljöer för veterinärerna, även om det inte alltid är just i boxarna (även om väl alla boxar nog håller plus på djursjukhus/kliniker, blir för drygt med vattnet annars gissar jag)
ÄNNU striktare sett borde alltså sjukboxen för lösdriftshästar kunna vara KALL med? De är vana med kyla, och att 'ta in dem i en box på anläggningens varmstall' riskerar ju att man istället passerar övre kritisk temperatur och en fullpälsad lösdriftshäst börjar svettas för att sänka temperaturen. Så finns bara boxar i varmstall att tillgå borde det finnas krav på en utebox/25 lösdriftshästar med.
Nu börjar det bli komplicerat, varför började jag fundera på det här för