Hur räknas blup?

FadeAway

Trådstartare
Kollade lite på min ena häst mor som har tex 77 på galoppen.
2 avkommor är visade den ena med 7 på galoppen och den andra riden galopp 9.
Så tja det måste baseras på något mer.

Sv: Hur räknas blup?

Har du läst infotexten som finns på blup-sidan? Lång men nödvändig för att begripa! Indexet beror dels av egna bedömnings- och ev tävlingsresultat, avkommors dito, samt alla övriga släktingars. Dessutom av referenspopulationen eller basen som är hästar födda mellan vissa år, dvs en "normalgrupp". Blup är ett skattat avelsvärde, inte ett "betyg" på utförda prestationer. All tillgänglig info för varje häst används.

Den viktigaste siffran är den för medelfel. Ju lägre den är desto säkrare är prognosen. Ett blup på 77 och medelfel på 18 betyder att värdet 77 är mycket osäkert. Har det däremot medelfel 4 är det mycket säkert.

Ja, men medelfelet ligger ungefär där för de flesta ston, få kommer neråt 10. T ex har Savoia, mamma till Synovia m fl, medelfel 13-14.
Medelfelet anger inom vilket intervall hästens index skulle kunna hamna om man skulle göra en ny skattning av avelsvärdet, dvs om hästen har 77 i index skulle det med medelfel 17 kunna bli 60- 94 i en ny skattning.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
789
Senast: Lisen82
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025