Hur räkna ut minigiva av hö?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har en häst som står på boxvila och ska gå ner i vikt. Det grovfoder som finns att välja på är ett energirikt hösilage (jag har inga värden i huvudet nu, men självklart kontrollerar jag det innan jag bestämmer foderstat) och/eller halm av bra kvalitet (utan analys).
Hästens idealvikt är ca 500 kg, så med "1,5 kg grovfoder/100 kg häst-regeln" bör jag alltså ge 7,5 kg grovfoder som minst. Är det den siffran som anger hur mycket hösilage jag måste ge, eller kan jag t.ex. ge 6 kg hösilage och 3 kg halm på det, utan att det blir för lite grovfoder?

Sv: Hur räkna ut minigiva av hö?

Ja, du kan ge 6 kg hösilage + 3 kg halm, förutsatt att hösilaget täcker hästens behov av ffa proteiner och att hästen äter av halmen.

Det är TS du ska räkna på, inte kg foder.

Väldigt minimum anges/angavs i förr som 1.0 kg TS/100 kg kroppsvikt. Men rekommendationerna är minst 1.2-1.5 helst, som minimum alltså. Du behöver alltså räkna på TS i ditt hösilage :)

Men det bästa är väl om du lyckas ge proteinbehovet genom hösilaget och resten halm. Det beror nog mycket på häst om den äter tillräckligt av halmen för att täcka TS för att må bra, eller om den i andra ytterligheten sätter i sig så mycket att den faktiskt blir tjock av halmen (generellt säger man väl typ 5 MJ på halm eller något?).

Har du någon aning om vad man räknar på för TS på halm? Är det som torrhö ungefär?

Allt går ner i den hästen, halm eller hösilage spelar ingen roll alls :crazy: Så det gäller att inte ge för mycket halm heller, men jag känner att det ändå är bättre att ge tillräckligt med hösilage och sen fylla upp med halm för att få tillräckligt mycket grovfoder, än att bara ge hösilage.

1,5 kg grovfoder/100 kg häst-regeln"

Minimum är faktiskt 1 kg ts/100 kg räknat i HÖ ( 84% ts) Då blir det 1,2 kg hö.

Så du måste veta ts halten på ditt ensilage för att kunna räkna på minimum.

Jag har inte analysen här, men jag är nästan helt säker på att TS är i närheten av 70%. Då är det väl 1,5 kg foder som gäller, för att få 1 kg TS? :)

Ja. 1,5 kg ensilage med 70% ts blir ca 1,2 kg om man räknar om till hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar