Hur räddar jag mina bestick(+ kastrull)?

_Elly_

Trådstartare
Så tyvärr har en större bunt bestick legat i en kastrull med vatten lite väl länge och luktar nu inte ok. Sist det hände med ett glas och ett bestick i så slängdes det då jag inte fick bort lukten. Eller ja mest att jag inte klarade lukten och slutade försöka efter en stund. Därav att jag inte riktigt vågar börja rota i det, bytte vatten och hällde på diskmedel+såpa dock. Måste jag offra kastrullen i slutändan är det ok men behöver besticken. Alla råd och hemmaknep mottages tacksamt :)

Känner igen det där. Har också fått slänga saker några gånger. :angel: Numera har jag lärt mig att inte ha sånt i blöt för länge.
Jag skulle borsta av det värsta under rinnande vatten och sen lägga dem i blöt i en ren bytta/diskho med diskmedel eller Samarin (jo det funkar att diska med!) över natten och sen diska som vanligt. Lukt kan man ju få bort med ättika (eller är det vinäger?)

Jag skulle sätta kastrullen med bestick på spisen och ha i lite diskmedel. Koka det rent! Det kan behövas mer än en omgång av kokande och vattenbyte.

Koka kan vara en början. Köra i en diskmaskin kan också vara effektivt, maskindiskmedel är verkligen effektivt.

Det går ju även att lägga grejorna i bakteriedödande medel.

Smart där med kokandet, brukar värma upp andra saker men tänkte inte på själva kastrullen som hjälpmedel.

Hade jag haft en diskmaskin att tillgå hade det inte hänt ;) Men blir det något bestick som vägrar bli ok så kanske det går att ordna. Sprayar också en bakteriedödande spray som jag köpt på ÖoB igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka