Hur pynta julgran?

Kungsgran som ska ha en snygg jämn form, vi kallar det en "kalle anka" gran :D.
Vi ha glitter, nya snygga glaskulor till arvgods-kulor i både glas och plast, till änglar, hjärtan, stjärnor i metall (silverfärgade) eller klädda med pärlor, några få träfigurer, tomater och av någon anledning små flaggor (svenska) högre upp samt, vilket kommer upp allra sist, större hjärtformade pepparkakor med våra namn på (en för varje familjemedlem). Har säkert glömt ngt. Sen såklart en stjärna i toppen.

Bild från förra året, där dock glittret åkt på sniskan lite.

Visa bifogad fil 80787
Haha ser nu att det står tomater ovan :rofl:, ska såklart stå tomtar!
 
Ingen plastgran kommer innanför dörren, vill ha doften och alla barr som är kvar till midsommar. Tjockt silverglitter ska det vara, helst en massa olika färger på kulorna (som väldigt gärna får vara lite glittriga) och polkagrisstänger. Och så lite pynt som sonen eller hans kompisar har gjort.

Egentligen bryr jag mig mest om glittret. Älskar verkligen julgransglitter :love:
Särskilt färgglad blev den inte, och jag hittade inga polkagrisar. Bob Dylan är alltid glittrig så han räknas inte.

Årets gran
 

Bifogade filer

  • 20211216_194339.jpg
    20211216_194339.jpg
    283,5 KB · Visningar: 105
Rödgran från egen mark. Helst har jag bara en enkel ljusslinga i, för jag tycker att granen är så fin i sig :heart

Men, jag sätter även några röda pumlor (”julkulor”) för barnets skull, eller senast några enkla metallstjärnor pga kattunge. Kan bli repris på det i år, men nu pga valp 🤔
 
Jag brukar gå ut i skogen och hugga min egen gran. Det är något speciellt med att leta efter den perfekta granen i den egna skogen, f d storstadsbo som jag är. Vet inte varför det känns så ut i fingerspetsarna märkvärdigt, men det gör det ❤️

Sedan pyntar jag med typ grejer från hemslöjdsaffären, halmgrejer och sådant. Inga kulor, inget glitter.

I år har jag inte hunnit... Hoppas på dagen före julafton 🎄
 
En riktigt tät fejkgran sen flera år tillbaks. Är lite snål med dom egna granarna från skogen. I år har jag köpt en 12 meters slinga med 80 ljuspunkter. Gillar att kunna flytta ljuset så det blir riktigt jämnt i spiral. Och många ljuspunkter. Får se om granen kommer upp i helgen.
 
Vi har en smal gran da vardagsrummet inte ar sa stort langre och i granen finns massor med gamla arvda prydnader, sadant barnen gjort under aren, sadant min Mamma gjorde och gav oss till olika jular, sadant vi fatt av kompisar nar vi bodde i Asien, och sadant jag gillat och kopt under aren och barnbarnet som just fyllt 5 ar satte de mesta saker i granen. Stjarnan (ar sned, jag vet) ar egentligen yngste sonen's Staffans stjarna sedan han var liten (som jag drastiskt brot av skaftet pa och pillade in dar uppe,) jag kan inte hitta top "grejen" jag fick av pappa, men den finns nog i kartongen jag inte oppnat ordentligt da jag vagrar att ta fram alla julgrejor.
Jag gillar tjockt glitter men kan inte hitta nagot mer ... och det jag har borjar ta slut.

Hade det inte varit for barnbarnen hade jag INTE tagit fram nagra julprydnader i ar. Alls.

IMG_2512.JPG
 
I vår gran hänger kulor i gröna samt brons/guldtoner, halm- och träpynt, änglar och olika fåglar som kläms fast på grenarna. Guldstjärna i toppen, trådlös belysning, inget glitter. Den ser nog ganska färgkoordinerad ut men det är faktiskt en slump. Jag hade gärna haft det del röda kulor också men inte blivit av att vi skaffat.

Vi är inne på julens andra gran :cool: eftersom treåringen tyckte vi skulle skaffa gran redan för tre veckor sen... Då en rödgran, som nu är... död. Nu har vi en kungsgran som jag hoppas står över jul :D

Gran 1
IMG_20211218_203337.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
333
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 318
Senast: Habina
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp