Hur pynta julgran?

Mycket gammalt tyskt julpynt i form av handsnidade figurer i trä (tomter, änglar, leksaker etc) samt halmfigurer.
Brukar variera lite från år till år. Oftast har jag de tyska grejerna samt olika kulor. Har kulor i rött och guld samt glaskulor i vitt och silver.
Finns även kulor som är som äpplen man hänger i granen, också från Tyskland.
Har även supersnygga istappar som kan hängas i gränsen, de hittade jag på biltema för många år sedan för inga pengar alls typ.
Vissa år har jag lametta men inte alla år.
Alltid en lysande mässingsstjärna i toppen :)
 
Förra årets gran, som katterna lät vara ifred. Nu är de mycket busigare så vi får se. Har laddat med mutor i form av nya leksaker 🙈

B492F55E-1068-4D8E-A0AC-F35F2A9762B7.jpeg
 
Ja hur pyntar ni julgranen? Bara glitter? Bara röda kulor? Har ni något gammalt pynt från förr? I så fall hur ser det ut?
En salig röra av glaskulor, gammalt grejs, och en ljusslinga. Inget glitter. Vill nog ha mer röda (mörkröda) kulor i år, får se om jag hittar.
 
Jag har inte haft gran på tusen år, men i år köpte jag en (plast) då jag flyttat hemifrån.
I den finns ljusslinga, kulor, gamla grejer jag gjorde på dagis, glitter jag fick när jag var liten och skulle lussa, lite foton från min och min kompis fotokalender, och annat :D

Allt i plast, pga katt.
 
Senaste åren kör jag rött och guld. Jag hade en tid då jag hade stora rosetter i blått och silver. Till det hade silverkulor. Jag föredrar rött och guld. Någon gång framöver ska jag göra rosetter av röda band, eller guldband.
 
Jag kör också på more is more-konceptet och har en vit/pärlemorskimrande gran i vardagsrummet, krona på toppen istället dör stjärna! Barnet har en egen i sitt lekrum och en liten blå gran i sovrummet :D
Bild på vad hela familjen refererar till som min gran :laugh: :

20211203_121900.jpg
 
Ingen plastgran kommer innanför dörren, vill ha doften och alla barr som är kvar till midsommar. Tjockt silverglitter ska det vara, helst en massa olika färger på kulorna (som väldigt gärna får vara lite glittriga) och polkagrisstänger. Och så lite pynt som sonen eller hans kompisar har gjort.

Egentligen bryr jag mig mest om glittret. Älskar verkligen julgransglitter :love:
 
Just det; glömde skriva guldig stjärna i toppen och några av de röda kulorna har mitt, sambons och djurens namn :love: . Vad "alla" har problem med katt...Vi har varit förskonade faktiskt med våra kissar på den fronten :love:
 
När jag hade julgran så var det belysning, glitter, kulor i olika färger (bara de va snygga ihop) och en julstjärna längst upp. Har inte haft gran på flera år nu men tror jag hade gjort något liknande om det varit idag.
 
Kungsgran som ska ha en snygg jämn form, vi kallar det en "kalle anka" gran :D.
Vi ha glitter, nya snygga glaskulor till arvgods-kulor i både glas och plast, till änglar, hjärtan, stjärnor i metall (silverfärgade) eller klädda med pärlor, några få träfigurer, tomater och av någon anledning små flaggor (svenska) högre upp samt, vilket kommer upp allra sist, större hjärtformade pepparkakor med våra namn på (en för varje familjemedlem). Har säkert glömt ngt. Sen såklart en stjärna i toppen.

Bild från förra året, där dock glittret åkt på sniskan lite.

20201224_161116.jpg
 
För första gången någonsin har vi fått juldille och skaffat gran.

Allt är i plast (på grund av katt) och katten i fråga sitter förväntansfullt varje morgon och väntar på att vi tänder lyset så han kan spegla sig i kulorna när han petar på dem så de dinglar :D.

Lägg märke till den sneda stjärnan som en viss katt också har daskat till med tassen!

received_1313142659106965.jpeg
 
Här är det riktig gran som gäller. Från skogen 🌲
Så har inte börjat pynta granen ännu utan det blir runt lucia troligen som den tas in.
Mycket röda kulor (det är sen gammalt) blandat med fina vita med gittret på. En ljusslinga i form av små vita bollar. En del halmdekorationer. Nu funderar jag däremot på att ha även en lite mindre gran i hallen med halmdekorationerna och inte ha något i huvudgranen. Än så länge bara en tanke men tror att det skulle bli snyggt.

Sedan har jag en del muminkulor som verkligen är trevliga men har inte alltid haft de i granen varje år utan vid sidan om. I år får vi se.
De allra finaste handblåsta glaskulorna vågar jag inte riktigt ha i granen utan de får hänga upp som dekoration i fönstret.
 

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
333
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 318
Senast: Habina
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp