Hur planerar ni vintern för era tre-aringar?

limona

Trådstartare
Det skulle vara intressant att höra hur ni lägger upp träning och utbildning för era tre-aringar, (som blir fyra i var)

själv har jag en tre-aring som ridits in nu i sommar. Min plan är att han främst ska fortsätta utbildas i dressyr för att grundlägga en bra form och stärka rygg- och bakbensaktivitet. samt att börja rida ut i skogen, och kanske löshoppning nagon gang.

Hur mycket vila lägger ni in, och hur langa ridpass?
Längre viloperioder under vintern?
Tränar ni för instruktör?

Malet med min häst är att han ska tränas för hallbarhet och förhoppningsvis kunna ga de längre distanserna i framtiden :D
Berätta nu hur ni gör/har gjort med era unghästar för att fa starka hallbara distanshästar! :bow:

Hls Limona

Sv: Hur planerar ni vintern för era tre-aringar?

Jag har inte så mkt val med min, eftersom jag är gravid så kommer han att få gå mer eller mindre hela vintern/våren....med undantag för lite markarbete nån gån i veckan... (och kanske hitta en medryttare som skrittar i skogen nån gån i veckan). Tror iof inte att det är enbart negativt att låta honom vara i nästan ett år men det är klart att jag missar en del viktig träning. Men jag resonerar som så att eftersom jag vill ha honom som bäst på långa distanser i 15-års åldern eller så, så har jag ju tid på mig ändå...:)

Lycka till med era 3/4-åringar så ses vi nog på banorna om några år!

Jag tycker att man väntar med att rida sin 3 åring tills den är 4 om man vill ha en hållbar häst.
Man kan hellre gå ut och gå med den för att bilda ett band och låta hästen vänja sej vid miljöer med sin flockledare vid sin sida (dvs du)
Dressyr och samlande arbete bör man vänta med tills hästen är 6-7 år och inte växer längre.
Lär bara hästen: Gå,sakta av,svänga och sakta av kommandon utan att böja ihop hästen. Gärna röstkommando kombinerat med vikthjälper så du inte behöver hålla på att ta allt för mycket i tyglarna. det är lättare för en unghäst att balansera sej ibörjan genom att styra lite med huvudet. Så bara ha halvlånga tyglar som du inte behöver samla upp om du vill hästen något och inte så korta att du hela tiden har full kontakt. För långa tyglar ger gärna en upprafsande effekt om du skall ta dem som är jobbigt för en obalanserad häst och för korta tyglar ger en uppkortande effekt på hästens genomgående rörelse.
Lättast är att ha ett glapp på ca 4-8 cm.
När man börjar rida så ut och skritta i skogen,upp i backar, runt träd och på oregelbunden mark.
Detta kommer lära din häst att bära sej själv och dej i balans,något som är ett måste i distans.
Koncentrera dej själv på att bara följa din hästs rörelser utan att störa honom. Unghästar skall bara lära sej att röra sej i balans med en ryttare på ryggen med.
Och se till att ni har roligt och har en god kommunikation på era turer. allvarligt blir det ändå till slut och att se till att alltid göra så mycket jobb att hästen är nöjd men vill ha mera så du får en häst som väntar vid grinden när du hämtar den ihagen för att den vill vara med dej.
Om hästen går iväg och säger att det är för mycket så ta bara in den och pyssla den dagen för det är hästarnas sätt att säga att de inte vill/orka jobba idag. De kan inte ringa och sjukskriva sej när det blir för mycket.
Du har den underbaraste tiden framför dej nu med din häst! Njut!!

Jag tycker att man väntar med att rida sin 3 åring tills den är 4 om man vill ha en hållbar häst.
Man kan hellre gå ut och gå med den för att bilda ett band och låta hästen vänja sej vid miljöer med sin flockledare vid sin sida (dvs du)
Dressyr och samlande arbete bör man vänta med tills hästen är 6-7 år och inte växer längre.

Varför rekommenderas det att man börjar sitta in hästen vid 2,5 år och påbörja samlande arbete vid fyra års ålder då? :confused:

Jag tror att det beror på att man i många fall gör som man skulle gjort med tex halvblod och varmblod men utan att översätta hästen verkliga ålder med fysisk mognad. Araben och arabkorsningar är långsamt växande raser och uppnår vid 8 års ålder sin "vuxna" kropp. Mycket vi gör med våra hästar är inlärda mönster och man gör det för att så har man gjort i alla tider.
Distanshästar har dessutom ett tävlingsmönster som gör det helt omöjligt att de skall prestera vid 3-5 års ålder vilket de gör i många andra dicipliner där det dessutom är stora pengar iblandade i unghästar presterande i unghästklasser.
Inom distansen är en unghäst 7-8 år om du skall delta i tex unghäst VM,i en annan gren skulle hästen räknas vara vuxen då och inom trav och galopp till och med räknas vara en gammal räv.
Jag tror att man om man skall hålla på med distans så får man göra sina sanningar och utgå från de absolut optimala förutsättningar vi kan skapa för våran sport och då får man också vara beredd att "kill some darlings" man blivit upplärd med från sina första stapplande steg på ridskolan eller var man först kom i kontakt med hästars utbildning.
De handlar inte om rätt och fel utan att verkligen förstå hur uppbyggnad inom olika typer av prestation fungerar och det enda sättet man kan lära sej det är genom att utbilda sej på just det man håller på med.
Har själv deltagit i flera kurser och föreläsningar av utländska tränare och ryttare och där har den allmäna och genomgående uppfattningen varit att vänta med inridning och träning tills hästen varit åtminstone 4 gärna 5 år.

Tack för input, det var intressant läsning. Nu är det ju försent att lata honom vara till han är fyra, men jag tänker haka pa dina andra rad. Ta med honom ut pa joggingturerna :D och rida lite skritt-turer i geografin.

Läste för övrigt i en annan trad, om Jessicas Princess Millenia som enbart gick som handhäst till hon var fyra.
En annan fundering, manga distanshästar börjar ju sin karriär pa galoppbanan, da tas de ju väldigt tidigt, (Rids de inte in som tva-aringar?) Har dessa hästar en tidigare "bäst-före" datum som distanshästar?

Jag tror att det beror på att man i många fall gör som man skulle gjort med tex halvblod och varmblod men utan att översätta hästen verkliga ålder med fysisk mognad. Araben och arabkorsningar är långsamt växande raser och uppnår vid 8 års ålder sin "vuxna" kropp. Mycket vi gör med våra hästar är inlärda mönster och man gör det för att så har man gjort i alla tider.

Jag säger inte att man skall göra så, jag bara ifrågasätter för att förstå. Själv har jag fjordhäst och där har jag lite samma grubblerier. När är det dags att aktivera hästen mer än bara haggång? När bör man börja tömköra/köra hästen, när bör den gå med som handhäst och när bör man börja rida på den?

Till min hjälp har jag tyvärr endast "halvblodslitteratur" och det är därför jag försöker hitta något sätt att "räkna om" de råd som ges.

Följande hållpunkter anges:

6 mån-18 mån: promenader, cavalettiträning, lösgalopp.
1 ½ år: Vänja vid träns, sele. Börja tömköra.
2 år: Inkörning.
2 ½ år: Sadeltämjning. Lätt ryttare "åker med".
3 år: Börja lära hästen hjälper, treårstest.
3 ½: Börja hoppa lite i skogen, träna dressyr för tränare.
4 år: Tränar mer samlane i dressyr, hoppar uppsuttet. Passen cirka 60 min.

Vad säger ni distansryttare om det? Hur skall det modifieras till en arab eller fjordhäst?

Tack för input, det var intressant läsning. Nu är det ju försent att lata honom vara till han är fyra, men jag tänker haka pa dina andra rad. Ta med honom ut pa joggingturerna :D och rida lite skritt-turer i geografin.

Läste för övrigt i en annan trad, om Jessicas Princess Millenia som enbart gick som handhäst till hon var fyra.
En annan fundering, manga distanshästar börjar ju sin karriär pa galoppbanan, da tas de ju väldigt tidigt, (Rids de inte in som tva-aringar?) Har dessa hästar en tidigare "bäst-före" datum som distanshästar?

I Polen (och jag antar Sverige) sitter man in hästarna i december året innan de fyller 3. Lätt lätt arbete, balans och bärighet till ganska kort innan första löpet som treåring som kommer ca 6 månader efter att träningen påbörjats. Distanser på 1400-1800meter. Det är mycket vila mellan starterna på de unga, inte förrän som 4-åringar anser man att grunden är lagd så att man kan börja begära lite mer.

Om dessa sedan har en tidigare bäst-före dag, hmm... Under förutsättning att man inte haft problem under galoppåret/åren är det ju sedan "som vanligt" LSD träning som gäller. Det jag ser som plus med detta är att man får med sig ett bra utvecklat hjärta och en häst som är van vid nya miljöer, transporter osv. Minus är naturligtvis om det händer något under tiden. Förslitningsrisken får man ju prata med sin tränare om och klart markera att hästen ska ha ett liv efter galoppen också och inte bränna av allt på ett par år. Vi har fått jättepositiv respons på det resonemanget av vår tränare som önskade att fler tänkte så. (Istället för att kräva många starter och vinstpengar av unga hästar.) Vi ser galopptiden som träning, inte som en karriär. Skulle någon häst sedan visa sig ha exceptionell fallenhet för just galopptävlingar får man i det läget överväga om vi ska satsa på galopp en längre tid för just den individen.

Följande hållpunkter anges:

6 mån-18 mån: promenader, cavalettiträning, lösgalopp.
1 ½ år: Vänja vid träns, sele. Börja tömköra.
2 år: Inkörning.
2 ½ år: Sadeltämjning. Lätt ryttare "åker med".
3 år: Börja lära hästen hjälper, treårstest.
3 ½: Börja hoppa lite i skogen, träna dressyr för tränare.
4 år: Tränar mer samlane i dressyr, hoppar uppsuttet. Passen cirka 60 min.

Vad säger ni distansryttare om det? Hur skall det modifieras till en arab eller fjordhäst?

Sånt här tycker jag är intressant. Det finns ju lika många åsikter som tränare.
Jag gjorde med min häst;
3½ år: Låg o satt på honom.
4 år: Åkte lite
4½år: Igentlig inridning
5½år: Distansträning börjar (kunde rida ut på honom själv)
Vad som hände innan 3år var enbart i flock i hagen hos uppfödaren. Han har varit ganska sen i både kropp och huvud. Möjligt att jag skulle väntat ännu längre på honom.
// Linda

Jag säger inte att man skall göra så, jag bara ifrågasätter för att förstå. Själv har jag fjordhäst och där har jag lite samma grubblerier. När är det dags att aktivera hästen mer än bara haggång? När bör man börja tömköra/köra hästen, när bör den gå med som handhäst och när bör man börja rida på den?

Jag är inte så hemma på fjordhästar,förut att jag som 12 och 13 åring hade hand om en fjording på somrarna.
Han älskade att galoppera på stubbåkrar och när han blev trött så slängde han av en och sprang hem och åt:D
Men varför inte snegla lite hur islandshästmänniskorna väljer att lägga upp sin träning för unghästen?
Jag vet att de ofta väljer att rida in sina hästar vid 5 års ålder pga av att de är sena i sin utveckling.
Parallellen mellan arab,isis och fjording är ju att de är ursprungligen uppväxta ur lite karga och tuffare miljöer vilket har bidragit till både utseende och växtfaser, jag tror man skall vara lite ödmjuk inför naturens val hur de skapades och låta de få en så för deras behov naturlig miljö i uppväxten.
Givetvis ska man inte knuffa ut sin fjordhäst på fjället eller ha sin arab i sandhage och dricka kamelmjölk och äta dadlar :crazy:
Men ändå ha i bakhuvudet varför den ras man valt växer som den gör och ser ut som den gör så är det lättare att göra kloka val för sin häst.

LUGNARE! :eek:
Nej, jag skulle skrivit hängde på honom DÅ....
Men de spelade Cotton eye Joe med Rednex på radion första gången jag "hängde" på honom. Ett kul, totalt ointressant minne.
// Linda

Har kikat lite på fjordhästföreningens rekommendationer och jag tror jag lutar åt att modifiera det så här:

6 mån-2 ½ år: promenader, cavalettiträning, lösgalopp.
2 ½ år: Vänja vid träns, sele. Börja tömköra.
3 år: Inkörning, treårstest.
3 ½ år: Sadeltämjning. Lätt ryttare "åker med".
4 år: Börja lära hästen hjälper.
4 ½: Börja hoppa lite i skogen, träna dressyr för tränare.
5 år: Tränar mer samlande i dressyr, hoppar uppsuttet. Passen cirka 60 min.

Sedan får vi se om det var ett klokt eller dumt val. :crazy:

Senast ändrad:

Lär bara hästen: Gå,sakta av,svänga och sakta av kommandon utan att böja ihop hästen. Gärna röstkommando kombinerat med vikthjälper så du inte behöver hålla på att ta allt för mycket i tyglarna. det är lättare för en unghäst att balansera sej ibörjan genom att styra lite med huvudet. Så bara ha halvlånga tyglar som du inte behöver samla upp om du vill hästen något och inte så korta att du hela tiden har full kontakt. För långa tyglar ger gärna en upprafsande effekt om du skall ta dem som är jobbigt för en obalanserad häst och för korta tyglar ger en uppkortande effekt på hästens genomgående rörelse.
Lättast är att ha ett glapp på ca 4-8 cm.
När man börjar rida så ut och skritta i skogen,upp i backar, runt träd och på oregelbunden mark.
Detta kommer lära din häst att bära sej själv och dej i balans,något som är ett måste i distans.
Koncentrera dej själv på att bara följa din hästs rörelser utan att störa honom. Unghästar skall bara lära sej att röra sej i balans med en ryttare på ryggen med.
Och se till att ni har roligt och har en god kommunikation på era turer. allvarligt blir det ändå till slut och att se till att alltid göra så mycket jobb att hästen är nöjd men vill ha mera så du får en häst som väntar vid grinden när du hämtar den ihagen för att den vill vara med dej.
Om hästen går iväg och säger att det är för mycket så ta bara in den och pyssla den dagen för det är hästarnas sätt att säga att de inte vill/orka jobba idag. De kan inte ringa och sjukskriva sej när det blir för mycket.
Du har den underbaraste tiden framför dej nu med din häst! Njut!!

Intressant!Jag håller just nu på med min första unghäst, han är nu 2,5år och hans uppfödare tycker att han är lite sen och att därför skall inridningen vänta tills han är 3,5 år.
Men då är han kanske inte så sen i utvecklingen och jag kan lungt vänta tills han är fyra??Kan man kanske tjuvstarta honnom som handhäst lite smått?
FPL

Min unghäst satt jag på ett par gånger och gick några steg, sensommaren-hösten då han var två (sent född) under vintern och våren skrittade jag honom kanske 2-3 gånger i veckan några minuter till att börja med, varvat med miljöträning, longering mm. Under sommaren nu när han är tre har han ridits 3-4 gånger i veckan upp till en timma, oftast 20-40 i mest skritt, under de kortare turerna travar jag lite mer.
Nu till hösten och vintern har jag tänkt fortsätta rida ca 4 dagar i veckan och främst jobba i teräng, klättra tror jag är bra och likaså snöpulsning även om det är jobbigt för dem. Något egentligt dressyrarbete tycker jag att han är för ung för men någon gång i veckan arbetar vi med gångarts- och tempoväxlingar, halter och att han ska vara lite ställd på volterna. Även lite cavaletti, tömkörning och löshoppning kommer det förmodligen att bli.

(Han vilade några veckor både i vintras och i sommras och det kommer han att få göra den här vintern med.)

Vad tycker ni som "kan" om det här träningsupplägget, det är alltid roligt att få höra vad andra tycker:)

Min unghäst satt jag på ett par gånger och gick några steg, sensommaren-hösten då han var två (sent född) under vintern och våren skrittade jag honom kanske 2-3 gånger i veckan några minuter till att börja med, varvat med miljöträning, longering mm. Under sommaren nu när han är tre har han ridits 3-4 gånger i veckan upp till en timma, oftast 20-40 i mest skritt, under de kortare turerna travar jag lite mer.
Nu till hösten och vintern har jag tänkt fortsätta rida ca 4 dagar i veckan och främst jobba i teräng, klättra tror jag är bra och likaså snöpulsning även om det är jobbigt för dem. Något egentligt dressyrarbete tycker jag att han är för ung för men någon gång i veckan arbetar vi med gångarts- och tempoväxlingar, halter och att han ska vara lite ställd på volterna. Även lite cavaletti, tömkörning och löshoppning kommer det förmodligen att bli.

(Han vilade några veckor både i vintras och i sommras och det kommer han att få göra den här vintern med.)

Vad tycker ni som "kan" om det här träningsupplägget, det är alltid roligt att få höra vad andra tycker:)

Jag är ingen expert, vill bara skriva det först.

men jag tycker att du har ridit väldigt mkt.
mer än dubbelt så mkt än vad jag har planerat för min häst...min plan är:

min häst är 2 år nu, nu så är det mest vila, i våras körde jag en(1) intensiv vecka och körde i princip helt in henne. jag ska i slutet av september nu köra in henne slutgiltigt, en vecka intensivt igen. sedan ska jag köra 1 gång per vecka ca, då MAX 15 min per gång tills i vinter(januari/februari) då ska jag börja "rida" henne, då är det ridningen ca 3 ggr/vecka tills hon kan skritt och trav ordenkligt, balanserat, max 15 min per gång, sedan bara 1 gång per vecka tills (även körning 1gång/vecka då med) i mars/april, beror på när 3 års testen är för då innan dess ska jag rida 2 gånger per vecka, kanske 3 veckor i sträck(?) efter 3 årstesten ska hon betäckas och då även vila i 1-2 månader, sedan börjar jag med samma träning igen fast då 20 min per gång.

när magen börjar bli stor så trappar jag ner igen för att bara göra skritt promenader 1 månad innan beräknad nedkomst. och även lite stimulering för huvudet så att hon ändå får någon utmaning.

det är min plan för hsäten när hon blir 3 år nästa år, någon som har åsikter?

planen är att när fölis är ca 6 mån så ska vi starta en liten dressyr clear round, och sen arbeta oss uppåt och även hoppning lite senare och sen när hon är 5 ska vi starta någon clear round i distans, och sedan 80 km när hon är 6 år.

om allt funkar, viket det säkert inte gör, hon ser ut att växa ganska länge, ser fortfarande ofärdig ut

jag tar det lugnt med min 3åring, rider inte särskilt ofta på henne. Just nu tömkör jag henne mest samt suttit i några minuter på henne några gånger.
Innan jag köpte henne så hade ägarna/uppfödarna ridit henne i ca 2 veckor intensivt, vilket jag inte är ett fan av på unga hästar. Men det är självklart olika från individ till individ.

Målet med min 3 åring är att gå dom högre klasserna, gärna unghäst VM. Men jag har ingen brådska.

Jag håller med om att det låter som om jag har ridit honom mycket om man jämför med vad du planerat för din.
Dock har vi lite olika mål för våra hästar, min ska eventuellt gå några löp som fyraåring och därför vill jag försöka stärka honom nu (genom att skritta) för att han förhoppningsvis ska klara av den framtida träningen bättre. Många araber debuterar som treåringar men eftersom min är så sent född (slutet av juli) ska han inte gå något löp iår.
Anledningen till att man vill ha galopphästar till distans är väl att de från tidig ålder har blivit ridna och på sätt blivit starkare.
Samtidigt tror jag att man måste vara försiktig med att rida snabbt på unga ej färdiga hästar "farten dödar" heter det ju och jag tror att det ligger mycket i det. Att skritta däremot på en frisk unghäst när man som jag inte är så stor tror jag inte är skadligt för dem.

observera att detta är vad jag tror, jag är inte heller någon expert.

Jag håller med om att det låter som om jag har ridit honom mycket om man jämför med vad du planerat för din.
Dock har vi lite olika mål för våra hästar, min ska eventuellt gå några löp som fyraåring och därför vill jag försöka stärka honom nu (genom att skritta) för att han förhoppningsvis ska klara av den framtida träningen bättre. Många araber debuterar som treåringar men eftersom min är så sent född (slutet av juli) ska han inte gå något löp iår.
Anledningen till att man vill ha galopphästar till distans är väl att de från tidig ålder har blivit ridna och på sätt blivit starkare.
Samtidigt tror jag att man måste vara försiktig med att rida snabbt på unga ej färdiga hästar "farten dödar" heter det ju och jag tror att det ligger mycket i det. Att skritta däremot på en frisk unghäst när man som jag inte är så stor tror jag inte är skadligt för dem.

observera att detta är vad jag tror, jag är inte heller någon expert.

jag upplever att skritten är farlig just på unghästar, det känns som att de inte riktigt orkar bära upp en med musklerna ordenkligt alltså att de bär en mer på sklettet, det är bara som jag har upplevt det, och när jag har suttit av min 2 åring så ser hon lite mer svankig ut än innan... hon ser ju lite konstig ut i ryggen ändå eftersom att hon r 2,5 cm högre bak... jag är väldigt rädd om ryggen och hon stärker ju ryggen väldigt mkt genom körningen eftersom hon går i korrekt form då (aldeles för korrekt för en 2 åring igentligen) så när jag vill öka kondition och muskler så kommer jag nog i första hand köra henne, men det är ju lätt att säga det här idag... i framtiden så kanske jag blir så frestad att jag rider mer än vad jag har planerat, och det räknar jag nästan med... jag känner mig själv....:smirk:

Åtminstone i Skandinavien så får jag en känsla av att ex galoppörerna i allmänhet klarar sig bra.
Barett, Pikaboo, Ohio, Guld, King of Arabia och många fler.

Dessa har ridits in efter galoppmönstret som Cleese beskriver.

Galoppens träningsmodell är att man gör ganska mycket på ett tidigt stadium, men man ställer inga hårda krav. Och man gör sådant som hästar gillar. Ridbanor används sällan.

Många gånger är det promenad i skogen. Sadel på . Promenad i skog med sadel på. Och när hästen vant sig vid slängande stigbyglar och grenar i ansiktet så sätter man upp en ryttare. Ofta i stallet till en början (!) eller en rundkorall. Sedan ut på promenad med äldre kompishäst. Korta stunder först. Längre och längre sedan.
Från första sadling till första korta promenad med ryttare kan det vara så kort som ngn vecka.

Det är en modell som ligger väl i linje med hur man historiskt gjort. Med de flesta raser.

Fransmännen som ju är extremt framgångsrika i distans har ofta sina galopphästar cantrande på sensommaren som 2-åringar. Och i Ryssland och Tunisien går de t o m löp som 2-åringar.

Det kan man tycka vad man vill om, men tunisiska och ryska hästar har rykte om sig att vara de hårdaste man kan hitta.

Även om vi säger att araben är "sen", så har den i alla år och överallt ridits in och använts i unga år.

Har inga svar ang statistik. Men får en känsla av att tidig "galoppträning" visat sig ge väl så hållbara och bra hästar som sen "halvblodsträning".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka