Hur planerar man för det den sista resean?

Lejonstjarna

Trådstartare
Tiden går fort och den ounvikliga dagen närmar sig för min trollunge.
Den 15 november flytar vi och hästerna till nya gården men en kommer inte att få följa med. Hennes livs resa tar slut den dagen och för att orka med allt så måste jag nu börja och planera så det går värdigt tillvägga.
Hon är inte försäkrad så det blir inget tjafs med något försäkringsbolg.
Men hon är travare och hur gör man när man anmäler dödsfallet till stc?
Hur snart måste jag boka tid för kadeverbilen?
Bör jag tänka på något annat i papperväg?
Måste jag anmäla någon annastans att hon inte längre finns?
Jag hoppas någon kan svara på mina fråger för jag har aldrig gort det här och det är jag som måste göra det för hästens ägare orkar inte ta tag i det. :cry:

Sv: Hur planerar man för det den sista resean?

Ursäkta att jag frågar... Men varför ska hon avlivas? Är hon sjuk/gammal eller har du inte plats för henne? :confused:
Sörjer med dig i alla fall... Fick låta min shettis galoppera vidare till Trappalanda för många år sen, men sörjer ännu. :cry: Hon hade blivit sparkad så illa att det inte fanns något att göra. Nödslakt på plats alltså.... :cry: När det gäller dina frågor har jag faktiskt ingen aning, tyvärr.

Vad gäller anmälan om hennes död till STC så måste nog hästens ägare göra det själv. Men för att vara helt säker är det bäst att du ringer till STC och frågar hur man går tillväga. Deras telefonnummer finns på deras hemsida: .travsport.se

Tråkigt när det blir så här. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag var tvungen att ta bort min älskling. Hoppas att allting löser sig ändå.

Jag vet inte hur det är numera men jag ringde till "nödslakten" och pratade med dem. Då fick jag helt rätt svar och kunde bestäm en tid och sånt.

Ang avanmäla henne så räckte det för oss när vi har tagit bort någon av travarna att fax in ett papper med påskrift, det bör väl gå att skicka med snigelposten. Men ring till STC växel så kommer du till rätt person och får rätt uppgifter. STC Tel 08-627 20 00 (växel)

Ska du nödslakta eller ta ut en veterinär och göra en sk trotjänaravlivning?

Jag har erfarenhet av båda, båda sätten går ungefär lika fort och det går verkligen fort, allt är över på ett par sekunder. Fördelen med sprutor är att det inte blir något blod alls (om ägaren är känslig för det) men jag måste säga att båda sätten har varit värdiga slut och jag har blivit trevligt och proffsionellt bemött. Hoppas det går bra för er också!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 570
Senast: athena
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka