Hur planerad ska man egentligen vara?

Singoalla

Trådstartare
La den här tråden på ÄU eftersom den handlar om både hästar, hundar och andra djur i allmänhet. Moderator får gärna flytta om det anses ligga fel.

Såhär ligger det till; Jag har velat köpa häst enda sedan urminnes tider, men som alla intressen så har det sina svackor och dalar. För tre år sedan bestämde jag mig även för att jag ville köpa en hund men hade vid det tillfället inte pengar till själva inköpspriset. Idag har jag den bästa ekonomi som jag någonsin haft som både räcker till månadskostnader, inköp och eventuella oväntade kostnader. Men ändå, trots allt detta så sitter jag fortfarande helt djurlös.

Jag har velat fram och tillbaka, varit på provridningar och kollat kennlar. Men aldrig har jag varit 100&%säker på att jag verkligen kan/vill/hittat rätt, däremot 99%säker men av någon anledning lyckas jag alltid hitta en lucka någonstans.

Var på provridning idag tillsammmans med Apollo 13 som absolut tycker att jag ska köpa denna häst, själv gillade jag hästen men allt det praktiska går ändå runt i huvudet. Vad händer då med hundköp? Vad händer om jag inte har tid? Är det verkligen rätt häst? Apollo säger (som många andra) att jag måste sluta vara så fruktansvärt planerad, allting löser sig om man vill. Jag själv får alltid kalla fötter när jag väl kommer till kritan. Jag anser att man måste vara 110% säker men ja, men så är det ju jag som sitter djurlös också.

Vad anser ni? Hur planerade var ni i ert djurköp? Hur har det gått efter köpet?

Sv: Hur planerad ska man egentligen vara?

jag anser, att eftersom kräket ska stå hemma hos mig så löser sig allt på något sätt!

något måste man ju dessutom börja med, du kan ju inte köpa allt på en och samma sekund.

Var inte så säker på det, en dag kanske jag drar från stan och köper en bondgård med alla djur som finns i hela universum :angel:

Kräket? :crazy:

till TS: när vi köpte hästen så var det inte alls planerat, från början var det meningen att vi ksulle hyra häst och sen köpa. dock föll vi för hästen och spontanköpte honom och hittills har inga problem uppstått. har du stadig ekonomi och koll på läget så tycker jag att du ska slå till. när vi skulle köpa hund så bestämde vi ras och kollade upp kennel, kollade så att arbetstiderna synkade och så åkte vi upp till kenneln och köpte hunden och än har inga problem uppstått ;)

Det är som Apollo säger, allt behöver inte vara så överdrivet planerat, sker något så sker det helt enkelt.

ja men gör det då! men någon gång måste man ju sätta far att verkställa sina drömmar. jag lever inte för att drömma, jag lever för att uppleva dem!

ed: och inte fasen gör man det genom att låta så mycket (söt (A)) häst rinna mellan fingrarna

Jag tycker att du ska satsa, om du har tiden och ekonomin (+ pengar i reserv om det händer något med hästen). Det är alltid bra att ha lite framförhållning när det handlar om så stora och dyra djur. Det går alltid att lösa situationer, men räkna med att det kan kosta mer än vad man räknar med eller tar längre tid än vad man tror.

haha ha min häst går under namnet "öket" och den här va nästan lika bra som min egen och då fick han det fina namnet "kräket" (dom uttalas med massa kärlek)

Det är som Apollo säger, allt behöver inte vara så överdrivet planerat, sker något så sker det helt enkelt.

Min sambo säger alltid att; "Du tänker för mycket". Jag brukar kontra med, "Du tänker för lite, det är därför jag är den intelligenta av oss".

Senast ändrad:

och han har säkert mycket mer roligt än du har... han e ju hippie, sådana har väll as roligt :D :p ;)

Nu är det faktiskt så att i ALLRA VÄRSTA FALL så går det att sälja/omplacera djuret om man senare märker att man inte har tiden/intresset som krävdes.

Jag tror att den 1% som saknas endast beror på din rädsla (?) att vara låst kanske?
Många säger att man är låst. Jag har haft häst (både foder och egen) sen jag var 11 år och jag har alltid haft tid och möjlighet att göra det jag vill ändå. Det är sånt som löser sig. Så sett är faktiskt häst bättre än hund. Känns som det är lättare att hitta hästvakt än hundvakt. :)

Jag tycker du ska ge dig in på det särskilt då du har Apollo bakom dig som stöttpelare. :)

Det verkar ju som att du har den ekonomiska biten fixad, och det är nog detta som jag oftast kan se som det största problemet. Jag tror inte du tappar intresse eftersom du haft tankarna så länge, men om tiden skulle brista kan man ju försöka hitta medryttare eller så. Jag tror man behöver vara välplanerad ekonomiskt och rent praktiskt (var hästen ska stå m.m.), men man kan liksom aldrig planera sin tid fullt ut. Det är omöjligt att förutsäga exakt vad du kommer göra om veckor, månader, år.. Så där får man nog vara lite mer flexibel. Men som sagt, du verkar ha haft tankarna så länge, så jag tror det är dax att slå till om du är säker på hästen och vill :) (och eftersom ekonomi, stallplats m.m är fixad). Hoppas det fixar sig!

Kanske, men han är inte djurintresserad heller. Och det är nog bra det, annars hade vi haft en hel bondgård här hemma om han skulle köpa djur som han köper gitarrer. EDIT; Särskilt med tanke på att vi har gitarrerna hängendes på väggen

Senast ändrad:

här om dagen sa du.. "jag ska bli snäll mot mig själv"
bli det och ge dig den bästa presenten du kan ge dig själv, lycka!

Jo, sant. Jag tror bara det svider lite att veta att om jag köper Rocky (eller någon annan häst för den delen) så försvinner möjligheten att köpa en hund. Men samtidigt så köper jag en hund så blir det ju det omvända.

pucko, möjligheten försvinner inte alls. du tänker fel. möjligheten finns där precis som innan bara att du kommer få vänta lite med det.
men jag menar, något måste du börja med, för jag antar att du inte ska låta bli båda bara för att det ena för tillfället skjuter det andra på framtiden? men lixom du kan ju faktistk inte få ett bättre tillfälle när du kan ställa kräket hos mig och med allt det innebär. dessutom har du hittat en bra häst, som du kommer kunna köpa billigt och få mycket häst för pengarna. du kan ju inte sätta alla drömmar på håll bara för at du inte kan uppleva alla samtidigt.
dessutom, kan du lösa allt praktiskt med en hund? vem tar hand om hunden när du är i skolan? hagen tar iaf hand om häste när du är i skolan....

Inga problem praktiskt med hund. Men det är som du säger visst kan jag inte avstå från alla drömmar jag har bara för att de inte kan upplevas samtidigt, men samtidigt måste jag ju prioritera vilket som ska upplevas just nu. Att säga att "Jag kan inte köpa hund" eller säga att "Jag kan köpa hund om 5 år" känns kanska detsamma i nuläget.

Jag vet inte, jag gillar hästen och har superbra möjligheter ju nu. På alla sätt. Men ändå tvekar jag, jag kan inte låta bli att fundera på varför jag gör det?

enkelt, du har ett kontrollbehov och du känner inte riktigt att du har grepp om det här bara för det händer så fort, det är exstremt tydligt

Jo jag har verkligen ett kontrollbehov fast å andra sidan kanske det är ganska sunt, jag menar vem hade inte känt sig osäker på att köpa en häst för 40.000 (eller 35.000 vad dom nu går med på) när som du säger, det gått då fruktansvärt fort? Jag hade inte en tanke på att köpa just idag förren igår, och idag har jag redan provridit och står inför valet och kvalet. Vem hade inte känt så?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka