Hur planerad ska man egentligen vara?

Sv: Hur planerad ska man egentligen vara?

jag hade inte känt så.
allvarligt.
jag ser ingen anledning till att du tvekar förutom att du flippar över kontrollen. allt är löst, jag säger att allt löser sig, och nu handlar det bara om att du är rädd.

ibland måste man våga sattsa för att vinna. men ibland vill man inte vinna.

Ja jag vet inte, jag kan ju inte köpa en häst om det känns fel oavsett vad anledningen är (även om det är en superdum anledning). Mitt kontrollbehov är ju uppenbarligen där inte bara idag och i morgon.

Dock har jag inte sagt att jag inte ska köpa hästen ännu! Jag måste bara finurla lite, kan inte ta beslutet idag.

Fast när du väl står där som hästägare kan du inte vela eller tveka.
Och det är kanske den sitsen du måste sätta dig i för att komma ur dina tveksamheter.
Att ha hund är ju en dygnet runt ansvar, en häst är inte lika farligt om du nu har den uppstallad någon annanstans.
Att resa bort och liknade är 100 gånger mer ansvar med hund än med en häst, enligt mig :angel:...

Själv har jag varit hästägare för länge för att anse att jag någonsin tvekat eller velat med det ansvaret.
Och skulle det kännas fel trots allt går det ju att sälja.
Du kan inte låna hem hästen på test någon månad? Eller fixa foderhäst först innan köp?
Då ser du ju lite mer om du kan/vill/inte tvekar till att äga en.

så kart du inte ska göra annat än vad som känns rätt, jag kan bara berätta vad jag känner kring min häst och allt man ger upp för honom, och det är att det är det bästa beslutet jag tagit och jag kommer livet ut hålla på med hästar och ha minst en häst. han ger mig så sjukt mycket och nu kan jag inte förstå hur jag kunde vara utan honom innan.

hon får ¨låna hem nämnd häst på prov.
att åka iväg på semester är för henne inget som helst problem så länge hästen står hos mig. hos oss är det "jag åker på semester och behöver hjälp" och så hjälps man åt.
jag tror nog bara att hon är osäker för att allt går så fort och eg inte speciellt över det praktiska, för för tillfället tror jag att detta alternativ med uppstallning osv är det bästa för TS, men om hästen är rätt eller ej kan jag inte svara på det kan bara TS göra, och om jag ska vara ärlig så uppfattade jag inte att det klickade för TS när hon träffade hästen, det hade däremot fått en känslomänniska som mig att tveka. men detta var ju bara min uppfattning och jag kan inte säkert säga hur TS uppfattade det, men jag tror jag klickade mer med hästen än TS :angel:

Är precis likadan själv, så jag har inte direkt några bra tips till dig.. Man är säker på att man vill, men sen så tvekar man och får en klump i magen när man väl har chansen..

Ok jobb, pengar till inköp, pengar till driften.
Inga barn eller hundar närmaste åren.

Då kan du köpa -om det klickar. Annars stå över. Rätt häst är alltid "rätt" oavsett andra omständigheter. (Tyvärr)

P Döben

Tja, planerat och planerat. Hästen jag red var till salu och jag fick en vecka på mig. Tre dagar senare var hon min :) Om man vill kan man (om man inte har jätteusel ekonomi förstås, då kan det vara svårt).

Jo jag har verkligen ett kontrollbehov fast å andra sidan kanske det är ganska sunt, jag menar vem hade inte känt sig osäker på att köpa en häst för 40.000 (eller 35.000 vad dom nu går med på) när som du säger, det gått då fruktansvärt fort? Jag hade inte en tanke på att köpa just idag förren igår, och idag har jag redan provridit och står inför valet och kvalet. Vem hade inte känt så?

Det går oftast så fort. Det innebär inte att det är nått fel. Även om du planerat det hela lång tid i förväg så är man lika velig om att slå till ändå.
Själv skulle jag inte ha häst, jag skulle ha motorcykel. Men allt blir inte som man planerat, det blir bättre!
// Linda

Delvis knapplån

Vad löjligt, hittade den här tråden från i sommras:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=755861

Jag vet inte jag kan bli lite arg på mig själv och på hur jag fungerar, hur jag aldrig kan göra någonting spontant. Det resulterar i att man sitter här helt djurlös och det är väl först nu jag har insett att det har med mig själv att göra och inte omständigheterna. Jag har tänkt så mycket senaste dagarna att att jag får huvudvärk.

Helt ärligt är du nog inte redo för varken hund eller häst

Tveksam= Inte mogen för häst eller hund
Säker och "det klickar"= Köp. Om pengarna och tiden finns.

/P Döben

Som föregående skrev, du är så tveksam o därmed inte redo för varken häst eller hund.

Ett djur skaffar man enbart om man verkligen vill ha det o vet att man har tid o råd samt riktiga viljan.

Du tvekar på många sätt

Jo självklart, jag kan inte köpa ett djur om jag är tveksam. Det som är frustrerande är ju att jag känner mig så fruktansvärt säker. Jag är helt övertygad om att jag har både vilja, tid och pengar. Men så fort jag verkligen kommer till kritan så får jag kalla fötter. Sen går det två månader och så börjar det om igen. Och så håller det på så och har gjort sen jag kan inte ens minnas när.

det är ett stort ansvar att ha häst, eg är det inga konstigheter att bli nervös.
jag blev inte nervös och tänkte inte igenom det hela förens när hästen skulle lastas av, då fick jag smärre panik för att inte ha tänkt igenom det innan. men det känns som att du oroar dig för något som du inte berättar? du berättar lixom inte VAD det är du tvekar på och vad som är jobbigt.
om jag skulle rekomendera dig att göra något, så hade jag rekomenderat dig att köpa. med tanke på din tidigare tråd du skrev i veckan så känns det som att hästlivet skulle göra dig gott. sedan känns det inte som att hästen vi kollade på, eg var något för dig, jag är en sådan människa som blir dödsförälskad i hästarna på en gång men det är ju jag och inte alla andra. men det känns inte som att du fick det där klicket med hästen, du var inte exalterad när vi åkte där i från och det känns som att om det är som du säger, att du vet att du är redo och att du kan lösa allt så känns det som att det här tvekandet kommer försvinna så fort du hittar RÄTT häst.

(gå in på msn.)

Jag har ju en faslig massa djur:angel:
Men jag måste erkänna att de planerade köpen är få om de ens finns. Jag har försökt både när det gäller hästar och hundar att verkligen planera ibland. Har åkt och tittat på massor, pratat med kennlar o s v. Men har det blivit någon affär då? Icke en gång har det gått.
Däremot så efter som jag ju definitivt inte är djurlös så har de ju kommit hit ändå. Det har skett när man minst anat det.
Kan ta hundarna som exempel för de är ju bara tre:
Den älste hunden kom hit för att en kollega inte kunde han den kvar och hade försökt omplacera den. Stod vid sidan om honom när de som hade hunden ringde och sa att det gick längre. Han hade då inget annat val än att avliva hunden. Fem dagar innan hade min gamle hund dött mycket hastigt och jag hade egentligen inga planer på någon ny. Men inte kunde jag låta den här hunden avlivas så där utan vidare. Kort sagt jag hade hunden med mig hem två timmar senare. Inte planerat.
Nästa hund råkade bli till här hemma av misstag när en inlånad schäfertik smyglöpte:crazy: Inte planerad valp som stannat kvar hos oss.
Tredje hunden. Skulle vi inte ha alls. Vi var och tittade på en häst på ett ställe där de desperat försökte ge oss en bordercollie tikvalp. Vi hade ju ett taskigt facit på att ha tik hemma (se mellan hunden) så det ville vi inte. Det fanns andra valpar där också och en av dem var ovanlig i färgen, trefärgad och dessutom bra i tempramentet. Bättre än tiken de ville att vi skulle ha. Så jag sa mest för att slippa deras tjat att ska vi någon valp så ska det vara den hanen. De ville dom ju inte så var slut diskuterat om det. Men när vi skulle åka hem och satt i bilen så sa de bara OK och slängde in den trefärgade valpen i baksätet. Så hade vi plötsligt tre hundar.

Hästarna är samma sak långt ifrån alla har varit gratis. Men helt plötsligt så har de bara dykt upp. Stått i ett stall och varit till salu eller en annons som jag egentligen inte skulle ha läst.

Så jag misstänker att så länge du planerar vill att allt ska stämma till över 100% kommer du inte att få varken häst eller hund. Om du istället öppnar dina sinnen och tar emot det som kommer så kommer nog bägge delar att dyka upp.

Jag känner igen mig lite i dig, fast jag har ju redan en hund och en katt. En gammal dröm har alltid varit att skaffa en egen häst, har aldrig haft någon bara en foderhäst när jag var yngre. Har gått och velat fram och tillbaka med en massa "tänk om...", "ska jag våga" osv. Men nu har jag bestämt mig; Jag SKA skaffa häst! Men jag känner att jag inte har tid med både häst och hund så jag får vänta med häst tills hunden vandrat till de sälla jaktmarkerna. Det skulle inte vara rättvist mot hunden, som alltid fått min fulla uppmärksamhet, att så här på äldre dagar hamna i skuggan. Och hunden trivs inte heller att vara i stallet så jag får snällt vänta men det gör inte mig nåt för jag har ju i alla fall bestämt mig att jag SKA göra det :D

Men vad är det som är så farligt? Vill du ha hästen så köp den. Jag har gjort massa oplanerade inköp, det enda jag verkligen planerade var nog min hästtransport eftersom den var ganska dyr. Vi är alla olika och jag tror inte att du blir mer mogen för att du väntar, snarare tvärtom - du blir ännu mesigare.

Så, ring nu säljaren och säg att du vill ha hästen. Det går ju att sälja om du vill det sen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka