Hur placera vattenskålen?

Sv: Hur placera vattenskålen?

Hur stort är underlägget? Jag har ett sånt i förrådet, tror jag, men det känns som det skulle bli väldigt stort?

Välkommen i klubben... :crazy:
Det som fungerar bäst för oss är vattenskål på ställning så det är luftigt och att man kommer ihåg att torka av golvet då och då... Jag har en microfiberhandduk enbart för det ändamålet, torka av golvet och släng upp handduken på elementet, sen torkar man ibland med sina strumpor, mer eller mindre frivilligt... :meh:
Vi har prövat med lite olika underlägg men för oss var problemet att han dräller så långt runt omkring så fukten kröp in under underlägget och ställde till ännu mer problem... Så våran lösning vi har nu fungerar absolut bäst! Hade jag haft en lämplig vägg så hade jag köpt en sån som Red_Chili visade.

Om man tittar pa Miss Mandy nar hon dricker ser man en liten fontan som sprutar vatten at bada hallen fran munnen ... Verkligen sprutar, formodligen mer an hon faktiskt far i sig. :meh: Jag hittade en typ "mikrofiber badrums matta" fast lite mindre, tankt att ha under hundars mat och vatten skalar. Om man ser till att stalla skalen sa att sprutet faktiskt hamnar pa mattan ar det inga problem. Star den i hornet funkar det bra, mattan med gummi under blir blot, golvet torrt ... star vattnet lite langre ut staller sig hunden annorlunda och vattnet sprutar pa golvet i alla fall ...

Till vår stora hade vi en stor rostfri bunke, stod i badrummet vid duschen, klinkergolv med golvvärme.

Våran tror jag mest sköljer munnen... Det bara rinner vatten när han har druckit klart och helst så anser han att man ska springa från vattenskålen så det blir en fin vattenväg genom hela rummet....:meh:

Hur har ni placerat vattenskålen? Vilken typ av skål har ni till hundarna?

Jag har hittills haft en helt vanlig keramikskål, ståendes på golvet, men den kära hunden skvätter ju vatten i så stor utsträckning att golvet nu är skadat :mad:
Kan det funka bättre med upphöjda skålar?

Har provat med handduk och bordstablett under men det skvätts så mycket vatten att det efter bara en natt är genomblött på golvet.

Är lite sur ikväll eftersom jag inte alls är sugen på att lägga om hela golvet...

Räddningen för golvet här hemma är en sådan här skål http://animail.se/road-refresher-gra-l.html . Dom vanliga antispill-skålarna gör ingen större nytta, medan denna har fungerat både till tidigare rottis och nuvarande dobbis som båda två gärna gör om golvet till en pool eller liknande utan den.

/Camilla

Vi har metallskålar i hallen. I hallen har vi lagt en matta över hela golvet - dörrmatta fast på löpmeter som vi klippt till. Den är gummerad på undersidan så den släpper inte igenom fukt på golvet under.

Jag har iofs små hundar som inte slabbar så mycket men jag bor i en äldre lägenhet där stenen som var framför spisen förr i tiden är kvar i köksgolvet så det är hundarnas mat o drickaplats.

Våran tror jag mest sköljer munnen... Det bara rinner vatten när han har druckit klart och helst så anser han att man ska springa från vattenskålen så det blir en fin vattenväg genom hela rummet....:meh:

Haha, så gör monstervalpen också. Med tanke på att den äldre hunden är en gentleman som dricker vatten ungefär som man sippar på en dry martini så trodde vi först att valpen kissat inne när vi hittade blöta pölar på golvet. Nu har vi insett att han har så bråttom iväg på äventyr att han inte bryr sig om att svälja sin sista munfull vatten innan han sticker iväg från skålen och det får till följd att det rinner vatten ur käften på honom. Storhunden suckar tungt och föraktfullt. :D

Jag har en non-spillskål som står på golvet. Funkar bra. Varken stor eller liten hund skvätter vatten ur den. (den stora skvätte och sölade med vanlig skål). Den står på golvet i köket med en bordstablett under.

Bricka ska omedelbart provas! Tack för tipset! :bow:

Jag rekommenderar dock att sätta fast typ gummilister under brickan (jag använder tätningslister till fönster).
Jag har nämligen själv haft bordsunderlägg under matskålar/vattenskålar (inte pga slabb, utan mest för att det var snyggt) och upptäckte att fukt kan göra att det snabbt möglar under... alltså bra med luftspalt under:)

En sadan funkar inte for min ... Det enda som fungerar sa att hon "spiller" mindre ar att ha en hink som hon maste stoppa ner hela nosen till over ogonen i ... da sprutar fontanen tillbaka i hinken. Nu gillar hon inte att dricka ur hinkar, valter dem garna och draller som skjutton anda sa jag har gett upp.:p

En sadan funkar inte for min ... Det enda som fungerar sa att hon "spiller" mindre ar att ha en hink som hon maste stoppa ner hela nosen till over ogonen i ... da sprutar fontanen tillbaka i hinken. Nu gillar hon inte att dricka ur hinkar, valter dem garna och draller som skjutton anda sa jag har gett upp.:p

Dom är individer med sina egna idéer, på gott och ont ;)
Denna varianten med nonspill-skål där det flyter en platta så dom inte kommer åt att slabba med så himla mycket vatten åt gången fungerar, men den vanliga varianten där du bara har kanten runt om, gör ju bara nytta för att det inte skvalpar över så lätt när den står i bilen under färd.

/Camilla

Jag har vattnet på ett underlägg avsett för skor som är inköpt på Jula för runt
30 :-, det är av svart plast med 3-4 cm höga kanter och det får plats flera liter slabb innan det rinner över.

Ska forsoka komma ihag att ta ett kort pa varan vatten / foder skal senare, den borde duga for det mesta sol forutom de som springer ivag med munnen full.
Den ar definitivt hundsaker och till viss del ocksa barnsaker (sonen alskar vatten och att mata hunden).

KL
Jag har en anti-spill eller vad de nu heter, en metallskål med en ganska hård plastring/kant eller vad man nu ska kalla det för som man fäster ovanpå.

Jag tycker den är lagom stor och funkar bra. Brukar ha den i vardagsrummet där vi har parkettgolv. Och de som använder den är två frallor och två katter. (den tredje katen vägrar dricka ur samma skål som hundarna, hon vill ha ett glas på mitt sängbord istället.)

Jag har en glasskiva som är en fd glashylla till ett kylskåp, på den har jag vattenskålen. Den har praktiska kanter så att allt slabb och dräggel stannar kvar på brickan och sen lätt kan diskas bort. Vi hade tagit bort en hylla ur kylskåpet för att få plats med lite högre saker, därför fanns den tillgänglig, men du kan säkert hitta liknande hyllor på en återvinningsstation för vitvaror t ex.

*Delvis kl*

Jag tackar så mycket för alla tips! :bow:

Vattenskålen står sedan en tid tillbaka i min gjutjärnsgryta och det har åtminstone minskat spillet. Tänkte beställa en sån där flashig skål nästa gång jag beställer hundmat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka