Hur pjåskig är du?

C

Corallen

Jag vet att denna diskusion varit på tapeten tidigare, men jag slutar aldrig förundras.

En del hästägare verkar tro att deras hästar är gjorda av det mest bräckliga porslin som finns? Jag kan inte sluta tycka synd om dessa hästar som går med benskydd både fram och bak, täcken, huvor, och allt vad det nu är. Jag förstår att man i vissa fall gör detta av mediciniska skäl, eller att hästen behöver det - fine! Men det finns så många som tycker att hästen behöver en massa grejer den egentligen inte gör.

Samma när det gäller hästhållning. Har sett x antal gånger då hästar visat tecken och tendenser till att sätta sig över sin ägare, varpå ägaren fnissat osäkert och sagt något i stil med "fy älskling". Vad är det?!? Jag kommer från ett stall med en, vad de flesta nog skulle säga, relativt burdus och hård hästhållning. DOCK väldigt rättvis ska poängteras! Jag har tex haft daglig hand om en unghingst som precis som de flesta nafsat, bitits, rest sig vid olika former av hantering etc. Vanligt unhästbus, men som jag med EN ordentlig tillrättavisning korrigerat, och sen naturligtvis berömt honom upp över öronen.. Vad blev resultatet? Jo, en väluppfostrad hingst som idag går i avel samtidigt som han utan problem kan vistas bland ston. Enligt mig ger de där fjuttiga "tillsägelserna" ingen respons eller resultat.

Samma sak om jag rider en häst som bockar/reser sig/försöker sticka/sticker. Jag ger en ordentlig påminnelse om att jag faktiskt sitter på ryggen och inte tolererar sånt där.

lite luddigt kanske, men det jag ville komma till var:angel::
Vad anser ni? Hur pjåskiga är ni? Hur tillrättavisar/korrigerar ni era hästar?

Sv: Hur pjåskig är du?

Hehe, det jag menade med hästar som går med benskyd.. jag menar inte vid ridning utan när de går med sånt i hagar! Och med täcken - jag fattar att klippta hästar går med täcken på vintern. Men jag menar täcken vid 10 grader ute.. kom igen, hästar är vilddjur från början. De tål så mkt mer än vi tror!

Jag stör mig mer på att hästar per automatisk ska vara klippta om de rids. Fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt att rida sitt pass och lägga på svettäcke i stall eller liknande täcke och släppa ut. Tävlas och tränas hästen hårt hela vintern fine, men många verkar verkligen överskatta sina hästars prestationer. Herrgud, isisarna klipps ju ofta mindre än halvbloden trots att pälsen inte går att jämföra i de flesta fall. Vet inte hur många trådar/fall IRL jag sett där folk sagt "Han är så långhårig, han blir så trött och svettig" där påståendet rent ut sagt är en lögn rakt igenom.

Hästar kan gå utan täcke dagligen hästar kan gå oklippta, ÄVEN om de får vinterpäls och tränas i ridhus.

Ang tråden så är jag v'ldigt pjoskig i typ alla lägen - men jag har hästkunskap och vett nog att inte låta det gå ut över min hästs välbefinnande. Jag lägger täcke på om han är svettig och ska ut men jag täckar inte bara för att det är kallt. Jag har benskydd på skodda par vid arbete men inte i hagen. Jag har en grymt väluppfostrad häst för att jag ser inget som helst nöje i att hantera en häst som har sina egna regler. Men inom mina ramar så finns ett stort samarbete (som inte är möjligt om man inte har tydliga ramar) och vi kan göra fel båda två utan att världen går under - så länge vi tar hänsyn till varandra. Det är grunden i mitt förhållande till min häst - att ta hänsyn till varandra. Vi börjar blir ganska bra på det :)

Jag stör mig mer på folk som orkar störa sig på hästhållning som inte passar dem men som kan ge friska och glada hästar.
Lets face it, vi tycker väldigt olika men det finns inte bara ett sätt som är rätt.
Jag å andra sidan tycker att det är en onödig risk att ta att INTE ha benskydd när det är så lätt och inte stör hästen på något vis.
Min häst är täckad och mår utmärkt, hon hade klarat sig utan också men inte trivts i regn osv. Hon hade säkert inte lidit men hon hade inte trivts.
Tycker det är lite så att man får sköta sig själv och skita i andra sålänge inte hästarna far illa. Det finns massor som folk i min närhet gör med sina hästar som jag had egjort annorlunda, men jag accepterar att de inte tycker exakt som jag och att det kan vara okej ändå. Och du kan väl inte på allvar mena att hästar far illa av benskydd och täcken (sålänge det inte övertäckas, dvs så hästen är alldeles för varm under)??

Tror det är sånthär som gör att det så ofta är bråk och skitsnack osv i stall.. och det är synd.

Men varför störa sig på att nån klipper sitt halvblod, arab eller welshponny? VAD är det som är dåligt med en klippt häst som täckas lagom?
Visst, hästen kan säkert hålla sig frisk även om den rids i ridhus och svettas mkt med päls osv, men det underlättar massor att hålla den korthårig så den slipper svettas långa stunder osv. Därmed inte sagt att den måste vara klippt, men att störa sig på klippta hästar? :p

Kan inte låta bli att tycka att man borde lägga energi på att störa sig på saker som faktiskt är viktiga.

Kan ju svara på frågan också :D

jag är nog ganska pjåskig enligt dina mått mätt.
Min häst är klippt, går täckad, jag rider med skydd på alla fyra, hon har halstäcke när det är regnigt/blåsigt och hon har flughuva på sommaren.
Jag gör vad jag kan för att min häst ska leva ett bekvämt liv och jag har svårt att se det dåliga i det... Hon går ute 12 timmar/dag i en stor kuperad hage med hästkompis, hon äter mkt grovfoder, hon är älskad och blir ompysslad dagligen, rids varierat, både dressyr, hoppning, ute och galopperar på skogsvägar och hoppar stockar. Hon mår utmärkt och jag kan opartiskt säga att hon lever ett utmärkt hästliv! :p

Hur jag tillrättavisar henne?
Mja, hon får veta när hon gör fel och hon får veta när hon gör rätt. Jag slår henne inte och jag vrålar inte på henne men jag markerar och visar vad som är tillåtet och inte. funkar fint för oss, hon är inte kuvad och hos oss råder ingen stenhård disciplin men vi kommer bra överrens och hon är en trevlig häst att hålla på med både för mig och andra...

Jag tycker inte det är att pjåska med hästen för att den har täcke, blir rakad, har benskydd i hagen etc...
Däremot tycker jag att det är väldigt överdrivet om man har transportskydd på i lilla lilla grushagen där hästen får gå 1 timme om dagen helt själv...

Alla hästar sätter inte så tjock päls, min hade dött om hon hade fått gå utan täcke den här årstiden även om hon vart orakad...Får tom sätta på regntäcke på sommaren ibland eller rentav ta in henne när det regnar!

Klart man får säga till hästen om den börjar bråka för att testa en.
Dock har dom flesta anledningar till att bråka...Rädsla och smärta är dom främsta orsakerna.

Jag tycker inte att folk ska stå o säga att andras hästar försöker sätta sig på sin ägare. Vi kan inte tillräckligt om hästbeteende för att avgöra såna saker i de flesta fall, är min erfarenhet.

Själv kan jag inte till 100% förstå en häst. Jag kan inte heller se alla signaler och dessutom inte heller blir föstådd och ge alla signaler tillbaka. Därav anser jag inte heller att jag alltid har rätt i mina tolkningar och får inte riskera att göra skada och bete mig på ett sätt som inte är rättvist efter som att hästen ska ha samma inflytande som jag har, i sitt eget liv. Min uppgift är att se till att min häst mår bra och försöka tolkta vad denna behöver, tycker, tänker, känner och vill.

Hästar är flockdjur och aggressivitet är tecken på låg rang och osäkerhet. En bra ledare behöver aldrig bli aggressiv. Dessutom tolkar vi väldigt ofta beteenden som INTE är aggressiva, som aggressiva. Vi har själv hittat på att bakåtstrukta ögon betyder att hästen är aggressiv, men det kan likväl bara vara en avvisande signal utan ngn som helst aggressivitet inuti hästen. En del hårda signaler kan synas överdrivna eller omotiverade medan det i grund och botten inte alls är så allvarliga och har kanske inte alls det syftet som vi tror. Dessutom missar vi mängder av signaler som hästarna ger till varandra.

Vi överskattar gärna vår förmåga att förstå och signalera. Och det leder till onödigt våld och dålig hästhantering.

Aggressivitet skall i första hand tas på allvar för hästens skull. Det finns alltid en orsak. Och oftast ligger felet hos människan eller ett behov/problem hos hästen som människan måste lösa. Så att smälla en häst som ger en "hård" signal till oss är i de flesta fall helt åt skogen. Det tror jag också främst kommer av att man blir rädd eller helt enkelt förolämpad. Alla har vi nog känt den känslan.

Jag skulle aldrig själv bli aggressiv mot en häst. Risken är för stor att jag bränner jag ett förtroende eller ger mig in i en kamp som jag fysiskt sätt inte kan vinna. Dessutom vill jag inte framstå som ranglåg och osäker med tanke på att mitt mål är att vara en trygg ledande individ. Men jag vill absolut inte påstå att jag är pjåskig. Styrkan sitter i ens sinne, inte i vem som slår sista slaget. Hästar är flockdjur. De är inte gjorda att ha konflinker och har en drift att samarbeta.

När det gäller överdrivet användande täcken, skydd och andra dumheter så är jag inte alls den sorten. :D Jag har endast täcke på hästen för min egen skull. För att spara tid när jag ska rida/har ridit och slippa torka en tjock, svettig/blöt vinterpäls. Jag tycker dessutom att om en häst inte kan gå i kuperade hagar så är den hästen troligen inte tänkt att vara häst. Att vi avlar fram svaga individer är fel och skaffar jag en häst så söker jag en som är sund och frisk i kroppen, och som klarar av att leva som en häst. I stora kuprade hagar, med pinnar, stenar, diken och andra "faror". Utan att behöva linda in benen i bomull. :o

Jag håller helt med dig. Tycker folk pjåskar alldeles för mycket med sina hästar. Tror inte många inser vad det är dom gör. Jag kan bli störd på folk som säger att när hästen spelar fan så "petar dom till försiktigt med spöt" istället för att ge hästen en ordentlig klatch på rumpan ist? Och nu lär jag säkert bli påhoppad men wtf. Sålänge man inte behandlar hästen orättvist så tycker jag att en riktigt tillrättavisning är på plats, jag menar, hur tror folk att hästar behandlar varandra? Inte ber dom snällt en uppkäftig häst att gå åt sidan iaf.

Och när jag ändå håller på, detta med foder. Jises säger jag bara, de ska räknas ut exakta värden och hit och dit. Jag undrar om hästmänniskan är lika noga med vad dom själva äter????

Jag är inte såhär aggressiv egentligen :p

Då är jag nog oxå pjoskig med mina hästar. Jag har 7shettisar o 1 arab.
Araben går täckad i hagen o även inne, hon har knappt nån päls alls att tala om. Shettisstona med föl vid sidan går otäckade likaså valackerna i lösdriften, men regnar det så kommer de in tidigare o får massor av mat. Gammeldamen (shettis) har oxå täcke på sig ute, hon får ont i ryggen när hon blir kall. Använder benskydd om det behövs. Hästarna går ston för sig o valacker för sig.

Sen tycker jag nog det är upp till varje hästägare o bestämma vad de anser är eätt för deras häst, ingen har rätt o komma o säga vad som är rätt eller fel. Visst man kan ha en åsikt om saker o ting, men man får nog hålla de för sig själv. Det finns lika många sätt att ta hand om häst på som det finns hästägare, alla gör inte likadant, så länge hästen inte mår dåligt, varför lägga sig i? Tycker nog man bör lägga mer energi på de hästar som verkligen lever under hemska förhållanden

Jag är inte ett dugg pjoskig anser jag. Däremot är jag en mycket noggrann, rutinerad hästägare, som anser mig mycket väl kunna bedöma hur jag bör hantera eller ekipera hästen i skilda lägen :)

Jag stör mig mest på medelhobby ryttarna som ekiperar sina hästar med hundratals gram täcken, helklipper dem, och har benskydd på alla fyra trots att de mest mullar runt hemma på sin egna ridbana eller i skogen typ 4 dagar i veckan max. DET tycker jag är malplacerat.

och nej - jag är ingen gröna vågare, både täckar och klipper min häst när jag anser det befogat.

Jag är ganska bestämd mot min häst och tolererar inga olater. Men jag anser det bättre att säga åt ordentligt en gång istället för att behöva pjoska 10 gånger. Skrapar min häst i backen tex säger jag bestämt "Nej!" en gång. Slutar hon inte stampar jag i marken och slutligen får hon en smäll på bringan. Det är hästar vi snackar om! Inte små bräckliga kycklingar. Kolla bara hur hästarna pucklar på varandra i hagen utan att de tar skada.

Såg ett exempel i ridhuset för någon dag sedan. En tjej hade ridit och hennes svettiga häst ville gnida undersidan av halsen mot henne medans hon la på täcke. Hon höll på att ramla omkull och det ända hon gör är säger "meh... sluuta då! Hallåå!" :crazy: Serisöst...

Ang pjoskandet med dagens hästar. Min pålla är täckad i hagen varje dag och i boxen. Rider med skydd fram om jag vet att jag ska göra rörelser där benen korsas, runt om om det står extra hårt arbete på schemat. Inga skydd i hagen. Jag ska klippa henne snart, eftersom det tar flera timmar för hennes björnpäls att torka och hon svettas lätt.

jag är ganska hård mot båda mina hästar.. men mest mot halvblodet då han gärna vill bestämma. varmblodet är mer försiktig och skygg och gör inte så mkt som behövs korrgigeras men när det väl behövs säger jag till med skarp röst.

När det gäller pjåskigheten så är jag väl ganska pjåskig speciellt med halvblodet då han nästan skadar sig varje dag.. Han är väldigt snubblig och oförsiktig.. Och sen dessutom har han fått kotledsinflammtion höger bak så nu går han med benlindor båda bak tills han är helt friskförklarad.. Täcke har jag på båda om det regnar för j*ligt..

// F

Jag tycker du blandar ihop två ämnen som omöjligen kan ges samma svar.

Egentligen förstår jag inte varför man måste störa sig och gnälla på andra när det inte drabbar någon annan än ägaren?!
Då finns det andra saker att uppmärksamma som tex misskötsel av hästar som känns mycket mer aktuellt.

Tycker du det är påjåskigt att ha skydd på sin häst, och varför är det synd om dessa?:crazy: Skrittar inte ens ut på mina hästar utan skydd. Skulle även vilja ha bakskydd i hagen på ena hästen då han strycker sig, men risken för skav är för stor.

Jag är nog extremt "pjåskig" enligt dig då.

Båda mina hästar går täckade, den ena även på sommaren när det regnar eftersom hon har ett muskelproblem som gör att hon absolut inte får bli kall blöt.

Den ena hästen är väluppfostrad och skulle aldrig få för sig att göra ngt dumt under ridning, han är lite feg men lyssnar alltid framåt, så honom har jag aldrig behövt tillrättavisa.

Den andra har lite mer humör, men jag skulle aldrig kunna läxa upp henne när jag rider för då får jag tugga spån/grus och då vinner hon ändå. Så på henne får man köra "låssas som det regnar"-metoden när hon får sina spela (som dock inte händer så ofta längre) I stallet får man passa henne lite men jag får ju se till att inte ge henne ngr möjligheter. Och självklart tillrättarvisar jag henne, vänligt med bestämd.
Hon är en enmanshäst och det är bara jag som sköter och rider henne vilket gjort att hon har respekt för mig.

Sen är jag extrem noggrann med mina hästar. Den ena har som sagt muskelproblem och ska ha massage och stretching enligt veterinär, massör och kiropraktor. Gör regelbundna kontroller med henne. Hon klipps inte, just p.g.a problemet men hon svettas inte så lätt och är dessutom korthårrig, den andra är långhårig och svettas av att skrittas fram så han klipps och täckas efter det.
Båda hästarna linimenteras efter ridning, gås igenom från top till tå varje dag, hovarna kollas (även broddhållen så inte småstenar och skit sitter där)
Får ofta höra i stallet att mina hästar är fina och välsköta och att jag sköter båda mina hästar och utrustning otroligt bra.

Jag ser få männsikor som pjåskiga med sina hästar utan jag anser det mer som noggrannhet.

Jag är väl lite halvpjåskig kanske. Beror väl på var man drar gränsen.
Inte så jag går till överdrift med fem vintertäcken , fyrkantshagar utan stubbar och benen fulla med benskydd. När man är sådär överbeskyddande så Förstår ärligt talat inte jag redigt Vad man tänker med ? Det är ju som sagt hästar, och nog borde man veta hur hästar fungerar om man ha såå stor kunskap? ;) :angel:

Jag själv har täcke på min häst eftersom hon har känslig rygg (ngt problem som inte är lokaliserat) och ömmar som tusan så fort hon blivit blöt. Dock inte fodrat såklart.
De vintrar hon har ridits har jag bara halvklippt. Ser ingen anledning till att överklippa om det inte behövs. Hon är inte en sån häst som ser ut som en trasa efter ett ridpass :D
Jag låter henne hellre stå en dag extra efter hälta/sår/etc för säkerhets skull.
Och jag sätter hellre igång henne för sakta än för fort efter en vila.
Låter henne hellre stå inne vid superrusk än tar ut henne "bara för att hon är häst" (Detta är dock pga det dåliga skyddet i hagarna och att de inte får ngn mat ute). Och då menar jag inte varje gång det regnar såklart.

När det gäller hanteringen så är jag en lugn människa och mina hästar blir därefter. Jag har ingen anledning att vara "hård" mot mina hästar, de är väluppfostrade.
Rider inte med spö, slår dem inte osv. Kan knuffa dem lite "bryskt" om de går över gränsen nångång men inte mer än så.
Har dock inga problem att bli hårdhänt om det skulle krävas. Det är ju inte så att alla andra har så trevliga hästar som mig :angel:

Det finns inte ett enda recept på hur en häst ska behandlas för att bli en bra häst. Men det finns ett recept på hur man förstör den. (Citat)

Jag är inte pjåskig med min häst - däremot (som mackan också beskriver) mycket noggrann. Jag lämnar inget åt slumpen eller tänker "äh, det där klarar han". Jag vill att min häst ska ha det så bra som möjligt i alla situationer - vilket innebär att man ständigt, ständigt måste lära sig nya saker och revidera sin uppfattning. Och vara ödmjuk.

Är det något jag däremot stör mig på oerhört mycket - så är det människor som är hårda eller intoleranta mot sina hästar trots att det är deras eget fel att hästen inte beter sig som förväntat - ofta med argumentet "han VET vad jag begär, men han VILL inte. Så jäkla korkat! :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka