Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Att luras med åldern känns inte riktigt som min melodi. Jag hade faktiskt skippat att ha med åldern i annonsen öht.

Sen hade jag skrivit annonsen utifrån hur hästen är och uttryckt det som något väldigt positivt. Nu känns det mer som att du "varnar" för hans egenskaper vilket kan ge dåliga vibbar.

Beskriv honom mer som en otroligt rolig häst att rida då han har mkt motor, kräver god och effektiv ridning, möjlighet till träning och tävling osv. Dvs beskriv honom inte som en skogsmullehäst utan som en aktiv träningshäst! Då tror jag du får tag på de ryttarna som kommer att uppskatta hans egenskaper.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Ge inte upp! Det finns medryttare som passar din häst, men tyvärr kan det ta tid ibland. Det finns många som har hyfsat med erfarenhet för att kunna aktivera en pigg häst - som ändå inte nödvändigtvis vill träna på bana eller för tränare. Jag vet, för jag är en av dom :D Jag trivs så bra så i skogen på tanten, och precis som du säger så är det bara roligt att få ha något att jobba med så att ridturerna inte blir monotona efter ett tag.

Jag säger som de andra: hur har du utformat din annons, vilka kriterier söker du? Haka heller inte upp dig på ålder - det finns många morska och ansvarsfulla tonåringar där ute. Jag var själv mer modig i tonåren och fick inte krupp om hästen hade bråttom..

Det tog närmare ett halvår för mig att hitta min medryttarhäst - så ha bara tålamod :)
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Men VAR hittar man dem? Har lagt ut annons i lokaltidningen och på FB lokala "hästgrupp". Det verkar som om alla de som vill LIIITE mer med sin ridning redan har egen häst. Och många av de jag känner med egen häst rider knappt ut de heller, speciellt inte i mörkret eller på trafikerade vägar :o:eek:.

Orsaken att jag vill ha någon som i första hand rider ut är ju att hästen är så ROLIG att rida ut på!:laugh:
Går fram överallt, alltid öronen framåt och bjuder. Om man så ber honom klättra upp för en lodrät bergvägg så försöker han.
Om vi ska upp för nån riktigt besvärlig brant så ger jag lösa tyglar, tar mantag och så får han ta sig upp i valfri gångart.
Och han stannar ALLTID när man ber honom, och står stilla tills han får gå igen.
Väldigt okomplicerad i mitt tycke.

Finns det någon lokal ridskola med lite mer avancerade grupper (som tävlar lokalt, t ex)? Där kan man ju hitta vana ryttare som kan rida, men som får sitt lystmäte av banridning på ridskolan och kan tycka det är kul att rida ut på en som du beskriver extremt behändig och okomplicerad uteridningshäst. Inget tjafs, går fram överallt, och säger inte nej till en galopp om det erbjuds? Det borde gå.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Hittade annonsen jag la ut på FB:

"Söker medryttare till X, 19-årigt kallblod. Bombsäker i terrängen & trafiken, tränas/tävlas LC-LB. Har mycket framåtbjudning och kan bli stark ute så kräver en ryttare med pondus som kan jobba honom i form, då funkar han bra. Söker en medryttare 2 ggr/vecka som kan ta eget ansvar och vill rida ut i skogen gärna långa rundor. Fina ridvägar direkt från stallet. Stallsysslor den dag man rider ingår + 1/3 av hovslagarkostnader."

Vad ska jag ändra/ lägga till?
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Hej.

Jag hade samma problem när jag letade medis till min tant arab.
Hon var vid annonstillfället 18år gammal. Har dock aldrig betett sig som 18. snare 3-5år. :D

Jag gjorde faktiskt så att jag skev inte ut ålder alls, svarade inte på den saken fören dom hade provridit och sagt sin mening. Upptäckte att det blev mycket "diskriminering" av just åldern. En "gammal" häst är ju trött, slö och tråkig liksom. Jo men hej! Tant tex är totalt blindgalen mellan varven. Står på stället och hoppar jämfota, galopperar i sidleds osv. Pigg (het) med andra ord.

Jag skrev mycket kort i min annons att jag hade ett D-ponny sto som utan problem sväljer långa ryttare (tyvärr så är ju arab och ponny inte alltid så intressant, likaså ålder över 12) och är relativt viktbärande.
Mycket snäll och okomplicerad på marken. Pigg och glad att rida, närmast arbetsnarkoman och vill vara sin ryttare till lags. Kan bli het i skogen och vid hoppning, men sticker, bockar eller reser sig inte. fritt att träna och tävla vid intresse.

Funkade kanon och fick många svar. Många gånger ska det vara korta annonser, så man väcker intresse och får fler frågor, då är man halva biten kommen.. :P
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Hittade annonsen jag la ut på FB:

"Söker medryttare till X, 19-årigt kallblod. Bombsäker i terrängen & trafiken, tränas/tävlas LC-LB. Har mycket framåtbjudning och kan bli stark ute så kräver en ryttare med pondus som kan jobba honom i form, då funkar han bra. Söker en medryttare 2 ggr/vecka som kan ta eget ansvar och vill rida ut i skogen gärna långa rundor. Fina ridvägar direkt från stallet. Stallsysslor den dag man rider ingår + 1/3 av hovslagarkostnader."

Vad ska jag ändra/ lägga till?

Jag skulle som medryttare föredra en summa istället för hovslagarkostnader - dels har man som icke-hästägare ofta rätt liten koll på vad en hovslagare kostar, dels vet man ju inte när man läser annonsen om det handlar om en barfotahäst som behöver verkas ibland, eller en häst som ska skos runtom med dyra specialbeslag. Det skiljer ju en del i pris. Så antingen att du tar en fast summa istället, eller att du skriver i annonsen ungefär hur mycket 1/3 av hovslagarkostnaderna brukar bli på en månad.

Sen är det ju frågan om hur stark han är ute, går det att ta en galopp utan att behöva en bromssträcka på en kilometer? Kan man jogga lugnt i trav, eller ligger han på och pullar hela tiden då? Det är ju lite skillnad om det är en häst som tycker det är kul att springa och inte säger nej till en galopp, eller om det är en häst som konstant ligger på och vill springa fortare hela ridturen, och som man måste passa hela tiden så att den inte drar iväg. Jag skulle nog tolka annonsen lite enligt det senare - är han inte så tuff att rida, så skulle jag formulera det annorlunda, typ "en häst med mycket vilja och bjudning, för dig som gillar lite fart och är van vid hästar med motor"
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

*kl

Ang åldern så tycker jag det är rent ut sagt urlöjligt av medryttare att dissa pga en äldre häst. Vad har det för betydelse hur gammal hästen är om man är medryttare? Vill man ha en häst att träna hårt i många år köper man antagligen en egen och där kan man vara lite mer åldersfixerad, men för att rida ett par dagar i veckan? :confused::mad:
Så länge hästen är pigg och framåt spelar åldern för mig ingen som helst roll. Jag var medryttare på en 18-åring innan. 10 år i kropp och huvud och reds varje dag utan problem. Den enda gången jag förstår att man byr sig om ålder är om det är en unghäst, men där är det av andra skäl än att hästen inte skulle orka med...
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

KL

Jag är medryttare på en kallblodstravare. Tror han var travtränad i yngre år men är riden senaste åren. Han är ganska pigg, lite skvättig och tycker att en del saker är läskiga. Men har inte blivit så mycket miljötränad innan han kom till nuvarande ägaren som haft han i några år.
Jag gillar att han är pigg och framåt, vet att om han sticker för att han blir skrämd får jag stopp på han utan att han springer en kilometer först. Att han tycker att vissa saker är läskiga, tex en trakor som kommer bakifrån eller att det står en skogsmaskin bredvid vägen, eller att han tycker att en buske plötsligt var lite läskig, gör mig inget. Men jag vet att en tjej som var och provred han för att eventuellt bli medryttare tyckte att han var för livlig. Men det beror ju på vad man gillar för typ av häst och vad man är van att rida. Har man bara ridit på ridskola eller bara är van vid lugna privathästar kan jag förstå om man tycker att han är för livlig.

Kanske sätta upp en annons på ridskolan? Åldern måste ju inte stå med om det är nåt som avskräcker. Bara skriva att det är en äldre häst med mycket motor. Är han annars lättriden, förutom att han blir stark ute? Går det att galoppera eller tappar man kontrollen då? "Bombsäker i trafiken och terrängen" skriver du. Kanske lite kort om hur han är att hantera annars?
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Få som är skapligt duktiga vill enbart rida ute i ur o skur.
jag skulle lägga till rutinerad o avspänd ryttare sökes till angenäm snäll men pigg häst..

stark häst skulle jag utesluta.

jag ser framför mig ett lok...

Bilderna är bra för att ge ett bättre intryck.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Är han annars lättriden, förutom att han blir stark ute? Går det att galoppera eller tappar man kontrollen då? "Bombsäker i trafiken och terrängen" skriver du. Kanske lite kort om hur han är att hantera annars?

Annars väldigt lättriden, med stark menar jag att t.ex. vid långa galopper kan bli stark, man kan behöva göra halvhalter ibland om han blir tung i handen.
Även i början av en ridtur kan han ligga på lite till värsta ångan har gått ur men inte värre än att man löser det med halvhalter eller lite sidvärts för att engagera bakdelen.

Inga hanteringsproblem i övrigt. Förutom att han är svårfångad för dem han inte känner, han vill inte låta dem sätta på grimman. Men har han grimma på i hagen är det bara att knäppa fast grimskaftet, så det problemet är ju lättlöst.

Han kan stå uppbunden, sparkas inte, bits inte, går bra att tränsa, står stilla bredvid pallen när man ska upp. Går bra att gå ut och gå med i grimma om man vill. Behöver man hoppa av ute går det bra att ställa honom i ett dike när man ska upp igen.

stark häst skulle jag utesluta.

jag ser framför mig ett lok...

Ska inte skriva stark nej....;)
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Delvis KL

Min 25-åriga medryttar-tant beskrevs som just "stark" och "mycket framåt" i annonsen, men jag mitt fån svarade och provred ändå - och blev förälskad :love: :o

Visst har hon sina dagar när man hänger efter som en vante med hjärtat i halsgropen - krutgumma!! - men jag känner mig aldrig otrygg på henne. Aldrig. Och jag kan då nämna att jag vanligtvis benämner mig själv som en feg ryttare som vill ha en trög och kanonsäker häst, och skulle inte våga svara på medryttarannonser där det står "kräver rutinerad ryttare" eftersom jag då ser en taggad och bockig tävlingshäst framför mig..

Kontentan i det hela är helt enkelt kemi mellan häst och ryttare. Var ärlig med hur hästen är. Överdriv inte - men underdriv inte heller. Du vill ju ha en medryttare som faktiskt kan komma överens med din häst - men å andra sidan en annons som heller inte skrämmer bort kandidater.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Har exakt samma bekymmer som du fast min kallblodstravare är 22 år och ett sto - med tillhörande stolynne... Men, välutbildad, känslig och lyhörd. Inte rädd för fan själv, varken sticker, bockar eller reser sig. Men älskar att jobba och pigg. Behöver precis som din aktiveras i ridningen de dagar piggelinet i henne hotar att ta över handen.

Funkar enligt mig ypperligt både som skogsmulle och för träning.

Sista medryttaren slutade med orden att hästen "är helt gaaalen!"

Nä, det här med medryttare är svårt, väldigt svårt har jag fått erfara...

//Doccan-
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Det är lika svårt att hitta medryttarhäst, måste jag få tillägga så här från andra sidan :) En häst och dess ägare är ju ofta ganska tajta, och en häst kan bete sig helt annorlunda mot en medryttare respektive mot sin ägare. Det blir lite som förhållandet förälder respektive barnvakt..
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Ja, jag har förstått att det tydligen är så...

Jag som alltid tyckt att jag haft så lättridna och lätthanterade hästar vågar nog inte ta ut någon ny medryttare. Risken är ju att de tycker man är en stor lögnare som lurar upp de på en bindgalen och oinriden häst. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp