Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Luna10

Trådstartare
Frågar därför att jag nu hela hösten/vintern letat medryttare till mitt kallblod, utan framgång...

Hästen är kallblodstravare, 20 år ung, utbildad & tävlad LB med godkänd % så sent som förra säsongen. Väldigt lätthanterad på marken. Mycket pigg och framåt ute men fullt hanterbar, dock måste man jobba honom mycket när han blir pigg, bara trava på rakt fram funkar inte alltid så bra. Man får heller inte bli spänd eller rädd, då blir han också spänd, men så är väl alla hästar... 100% trafiksäker och går fram överallt. Inte "skvättig" eller fjantig på något sätt.

Har fått många svar på annonserna, många 50+ kvinnliga ryttare som ridit några terminer på ridskola men "nu tröttnat på att rida runt runt och vill ut i skogen". Har svarat ärligt att hästen är mycket framåt och kräver sin ryttare. De har inte hört av sig något mera.

2 st har kommit och provridit, båda sade sig gilla pigga hästar. Båda tackade nej efter att ha ridit och tyckte han var för pigg.

Jag VET ju att det tar tid att lära sig "knapparna" på honom, har erbjudit dem att komma några gånger till och prova men nej.:crazy:
Vet inte vad jag kan göra mer, har hästen inte lugnat sig vid 20 lär han ju knappast göra det framöver heller...
Jag är ju helt "normalduktig" som ryttare, måste ju finnas andra som fixar att rida min häst :confused:.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Kanske har du utformat din annons fel om du får "fel" människor att ringa?
Jag skulle ta mig en funderare på hur den uppfattas och skriva om den.
Självklart får hästar vara pigga.
Du kanske ska nämna att det är en mycket pigg häst som det tar några gånger innan man hittat knapparna på?
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Problemet är ju kanske att de som är tillräckligt duktiga vill göra mer än att rida i skogen, de kanske mer letar efter en tränings/tävlings-medryttarhäst...? Det är inte din häst det är fel på, de som ridit några terminer på ridskola har nog en annan bild av en pigg häst mot vad tex din är.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag skulle gissa att om man letar häst att bara rida ut en trevlig tur i skogen så söker man nog en häst som faktiskt "bara kan trava rakt fram". Kanske du bör leta efter någon med lite mer intresse av själva ridningen? Kanske någon som vill åka och träna lite då och då och är mer intresserad av att hitta knapparna och arbeta hästen lite i skogen?
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag tror som de andra som har svarat att du måste formulera om din annons och rikta dig till en annan "målgrupp".
Av erfarenhet vet jag att många som har ridit en del på ridskola och nu vill rida ut letar efter en "skogsmoppe", dvs en häst som är 100% säker och pigg men så lättriden att man bara kan åka häst ... Man ser uteritt som motsatsen till att rida på ridbanan och vill som sagt bara åka med .... Att hitta hästar som fungerar så och samtidigt är pigga är i regel inte så lätt dock ....

En häst som är pigg och lite het och som kräver "ridning" = halvhalter, tempoväxlingar, kanske lite öppna mm är inte så lättriden för de flesta. Är den dessutom stark som kallblod ofta kan vara, så kräver den sin ryttare även om den är "snäll".

Du måste nog hitta en ryttare som inser detta, dvs en ryttare som inte bara vill ut och åka häst utan som både kan och vill verkligen "rida" hästen.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Kanske du bör leta efter någon med lite mer intresse av själva ridningen? Kanske någon som vill åka och träna lite då och då och är mer intresserad av att hitta knapparna och arbeta hästen lite i skogen?

Jag har erbjudit även det, d.v.s. möjlighet att träna för "min" tränare som kommer hem till mig då underlaget tillåter att man tränar här, annars åker vi till ridhus... Möjlighet att tävla finns också.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

En häst som är pigg och lite het och som kräver "ridning" = halvhalter, tempoväxlingar, kanske lite öppna mm är inte så lättriden för de flesta. Är den dessutom stark som kallblod ofta kan vara, så kräver den sin ryttare även om den är "snäll".

Du beskriver min häst ganska exakt :D. Han är dock otroligt känslig när man väl hittar "knapparna" och är genomriden. Där skär det sig för många med, de tänker "kallblod 20 år - kallblod är okänsliga och slöa". Skänklar till ordentligt och undrar sen vad som hände :o.
Kan säga att det är måånga ridturer jag inte använt skänklarna en enda gång. Bara öppna upp bäckenet lite så går han fram.
Klart han kan bli stark men inte värre än många halvblod.

Du måste nog hitta en ryttare som inser detta, dvs en ryttare som inte bara vill ut och åka häst utan som både kan och vill verkligen "rida" hästen.

Tycker jag har försökt få fram det.
Jag tycker det verkar som om folk inte läser annonser ordentligt alltid.
Helt OT så letade jag sällskapsponny över vintern. Kraven var att den skulle vara snäll (så min 3-åring kan åka på den) och frisk.
Fick massa svar om gamla islänningar med spatt, eksem och fång... De flesta var dessutom sådana att ägaren ville bli av med den så fort som möjligt och de ville inte ha tillbaka den... Hittade tillslut en tävlingsponny som ryttaren blivit för stor för som jag får ha över vintern tills de beslutat sig för om den ska säljas eller tas föl på. Så det ordnade sig:).
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Min generella erfarenhet är att när man rider på ridskola så är en pigg häst den häst som travar utan att man behöver smälla till den med spöet och sparka den i magen, ungefär. Därför får många ridskoleryttare en annan bild av vad en pigg häst är än vi som har erfarenhet även utanför ridskolan. Detta resulterar i att när man skriver "pigg och framåt i skogen" så tänker de på den där "pigga" hästen på ridskolan där man inte behövde sparka och slå för att den skulle gå fram, även om verkligheten är en annan.

Tror som de andra att du kanske behöver omformulera annonsen liten för att fånga en annan målgrupp.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Din häst låter som alla kallblodstravare jag ridit, och det är en hel del vid det här laget ;) Vad som slår mig är samma som många andra varit inne på, jag tror din annons riktar sig åt fel håll. Jag har aldrig (ja, en gång på drygt 20 år) träffat en kallblodstravare som varit en lämplig häst för nybörjare eller ovana ryttare. De har för mkt motor och är känsliga, eg inget konstigt alls med tanke på vad de är till för så att säga, men det är inte vad oinsatta människor förväntar sig när man säger "kallblod".

Så, skriv om din annons helt enkelt tror jag är en bra grej :) När jag var 13 år fick jag min första ponny som var just en kallblodstravare, dock oreggad och aldrig travtränad men med samma skalle. Jag har aldrig haft en roligare ungdomshäst. Gudasnäll med en jäkla massa drag under hovarna. Det borde inte vara omöjligt för dig att hitta någon som mig anno 1997 ;)
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag tror att din häst kanske är mer attraktiv som komplement till lektionsridning/träning på bana, än som ersättning för det. Alltså någon som rider lektion och trivs med det, men vill komma ut i naturen också. Utan att för den del "åka häst".

Kanske också att du skulle poängtera att det är en kallblodstravare, förhoppnings trillar poletten ner då att det förmodligen är en ganska het och energisk häst, och du får mer lämpliga spekulanter.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag håller med de andra, du får nog försöka hitta en annan målgrupp.
Om jag letade medryttarhäst för att enbart mulla i skogen skulle jag vilja ha en klippa där man kan vifta med tårna och lyssna på fågelsången. :)
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag förstår ditt dilemma och kan hålla med om att folk nog inte riktigt läser annonser så noga alla gånger.

Jag har också försökt hitta medryttare till min pålle några gånger och fått svar från fel kategori.

Tyvärr tror jag att det är lite så att dom som är intresserade av att jobba med hästen antingen har häst själva eller söker sig till såna dom får tävla på (och då helst halvblod:crazy:).

Jag har en haflinger, som dom flesta också verkar tro är synonymt med en moped - fast sötare. Och då blir det helt enkelt fel personer som reagerar på annonsen:cry:

Har tyvärr inga råd till hur du ska lyckas, jag själv försöker fortfarande.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Skänklar till ordentligt och undrar sen vad som hände.


:rofl::rofl:

Jag har lärt mig ett nytt ord i helgen - klimakteriemoped. :D En kvinna som föder upp islänningar sade just att det är vad många äldre damer vill köpa, en snäll och stillsam liten häst med bekväma gångarter som man kan åka omkring på.

Har skrattat gott åt detta, tror att det stemmer relativt väl i många fall - och inget fel i det. Bara man är tydlig med vad man vill ha, och klarar av.

Som flera sagt så skriv om din annons. Kan inte hästen träna alls? Kanske kan du locka in någon om personen får rida på träning en gång varannan vecka? Skriv vad hästen kan, och pusha den sidan lite mer. Lycka till med medissöket!
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag har erbjudit även det, d.v.s. möjlighet att träna för "min" tränare som kommer hem till mig då underlaget tillåter att man tränar här, annars åker vi till ridhus... Möjlighet att tävla finns också.

Trist =/ För det känns som att det är mer sådana ryttare som kan klara av och ha glädje av din häst och som din häst kan ha glädje av.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag har erbjudit även det, d.v.s. möjlighet att träna för "min" tränare som kommer hem till mig då underlaget tillåter att man tränar här, annars åker vi till ridhus... Möjlighet att tävla finns också.

Aha, nu såg jag detta också, som Connemaran precis svarat på...

Vad har hästen gjort innan? Har den tävlat regelbundet? Nu vet jag inte exakt hur du skrivit, men är den någorlunda välutbildad, och du inte bor ute i urskogen någonstans, så borde det väl gå att hitta en intresserad person till den...
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag hade samma problem med mitt hbl i samma ålder, hon var piggelin som en unghäst men de flesta trodde med tanke på åldern att hon skulle vara en gammal kossa att rida. :o

Jag hade lätt kunnat satt ut henne som 10 då hon var full med spring i benen, rund och fin och utan gråa hår. Samma häst som en del inte vågade rid red jag barbacka i grimma och hoppade hinder med, när vi inte red jakter på höstarna.

Dra av några år i annonsen? De som har kompetensen tror kanske att han inte har förmågan? :angel:
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Vad har hästen gjort innan? Har den tävlat regelbundet? Nu vet jag inte exakt hur du skrivit, men är den någorlunda välutbildad, och du inte bor ute i urskogen någonstans, så borde det väl gå att hitta en intresserad person till den...

När jag köpte honom som 12-åring var han travkörd i sin ungdom och hade efter det gårr mest rakt fram i skogen, sporadiskt riden. Extremt het och fet var han :angel:.

Jag har tränat och tävlat dressyr de senaste 4-5 åren, ca 4-5 tävlingar/år, LC & LB, vi brukar landa mellan 55-60% mest p.g.a. av den taskiga galoppen.
Jag bor i skogen men det är 3 km till närmaste tätort, 10 km till nästa och 20 km till Den Stora Staden. Har tyvärr INTE "riktig" ridbana men nog vallar som går utmärkt att rida på om det inte är för blött. En upplyst, grusad longeringsvolt för markarbete. Och massa fina ridvägar direkt från stallet.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Dra av några år i annonsen? De som har kompetensen tror kanske att han inte har förmågan?

Kan prova det :rofl:. 15 går han nog som alla gånger.

Tävlingsbilder för 1-2 år sedan.
travvvolt2.jpg


sluthlsning.jpg


Färskaste bilden för 1 v sedan.
20120124116.jpg


Han ser ju ut som en nallebjörn men han är (tyvärr) inte det minsta gosig. Inte sur eller arg, väldigt snäll faktiskt, men det är liksom helt egalt för honom om han blir ryktad/klappad/gosad med eller ej. :crazy:
Det är helt ok för honom att bli ryktad för då vet han att han får komma ut och han accepterar allt, lätthanterad så.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Lägg ut några ridbilder (gärna från ridbanan där hästen går fint) i annonsen, så ser man att det inte är en lufsig nallebjörn som såsigt lallar i skogen, utan en riktig ridhäst? För egen del tycker jag hästen ser riktigt trevlig ut, en okomplicerad uterittshäst som går fram i alla lägen och har lite fart i kroppen är den perfekta hästen att ha som fritidskompis tycker jag. Jag har haft en medryttarhäst som var ungefär som du beskriver din häst, en gammal travartant på 20 år, ingen gosegris men extremt okomplicerad att hålla på med, lite bjudning som det ska vara på en travare, men inte rädd eller skvättig ute. Och tillräckligt välriden för att man skulle kunna rida ett roligt pass på banan nån gång också om man ville. Jag tror helt enkelt du behöver hitta en annan typ medryttare, inte en räddhare som vill ha något tryggt att åka på i skogen, utan nån som vill rida, men med ett minimum av tjafs och besvär.
 
Sv: Hur pigg och framåt "får" en skogsmulle vara?

Jag tror helt enkelt du behöver hitta en annan typ medryttare, inte en räddhare som vill ha något tryggt att åka på i skogen, utan nån som vill rida, men med ett minimum av tjafs och besvär.

Men VAR hittar man dem? Har lagt ut annons i lokaltidningen och på FB lokala "hästgrupp". Det verkar som om alla de som vill LIIITE mer med sin ridning redan har egen häst. Och många av de jag känner med egen häst rider knappt ut de heller, speciellt inte i mörkret eller på trafikerade vägar :o:eek:.

Orsaken att jag vill ha någon som i första hand rider ut är ju att hästen är så ROLIG att rida ut på!:laugh:
Går fram överallt, alltid öronen framåt och bjuder. Om man så ber honom klättra upp för en lodrät bergvägg så försöker han.
Om vi ska upp för nån riktigt besvärlig brant så ger jag lösa tyglar, tar mantag och så får han ta sig upp i valfri gångart.
Och han stannar ALLTID när man ber honom, och står stilla tills han får gå igen.
Väldigt okomplicerad i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp