hur petiga e ni me era katter ?

martinique

Trådstartare
hur noga e ni me att katterna ska va inne på natten å hur länge dom får va ute / vill va ute å hur ofta å dom mat? Jag själv ha fyra katter å många tycker att ja e väldigt petiga me hur dom har de . Vill alltid att dom sover inne på nätterna så ja vet vart ja ha dom e ju som större chans att nått rovdjur tar dom nattetid ha ja fått för mig . Släpper inte ut dom om ja vet att ja ska vara borta hela dagen å de e väldigt kallt eller dåligt väder ute , sen får dom alltid mat morgon å kväll , alla e kastrerade å öronmärkta. Fast ingen har halsband e så rädd dom ska fastna nån stanns å strypa sig .( min första katt som ja hittade hade skavt av sig hela pälsen å fått stora sår i sitt fösök att komma ur selen hon haft på sig) :cry

Sv: hur petiga e ni me era katter ?

Mina missar kommer alltid på kvällen och följer med till stallet, sedan går vi tillsammans in och gör kväll. Det skulle kännas hemskt om de var ute under natten för det finns lodjur här och jag är jätte fjantig, att inga katter ut på natten. Vi har gjort ett hål på ladugårdsdörren så att de kan komma upp på loftet vid dåligt väder och när vi inte är hemma. Under sommaren går de in genom ett källarfönster.

Mina katter går öht. inte lösa ute och mat får de minst 3 ggr/dag.

När mina var utekatter såg jag alltid till att de kom in på natten, jag kan inte sova annars.
På vintern fick de inte vara ute några länge stunder utan att jag sprang ut och kollade om de ville komma in igen.
De är kastrerade, id-märkta och vaccinerade.
De får Arion torrfoder att äta, ett kanon foder.
Mäter upp exakt mängd de ska ha för att inte gå upp-eller ner i vikt.

Jag är väldigt rädd om mina kissekatter.

Mina får göra som dom vill :p
vill dom vara inne 2 dagar irad så får dom va det och vill dom va ute 2 dagar i rad så får dom vara det.
Dom går till dörren och jamar när dom vill ut och då släpper vi ut dom och när dom vill komma in så knackar dom på fönstret;)

På vintern så vill dom mest vara inne men så fort det börjar bli varmt så är dom gärna utomhus.

dom nättern dom sover hemma så brukar dom vilja ut 6-7 tiden (iaf Sqip).

Mat har dom fri tillgång till.

Mina kommer och går lite som dom vill. Ibland vill dom sova inne, ibland inte. Är dom ute så hälls det upp mat på verandan så dom inte går hungriga.

Jag har kattlucka så min katt får komma och gå precis som hon vill. Men hon väljer ändå att sova hos mig nästan hela nätterna. Det är ju ändå ett rov djur...

Mina katter har fri tillgång på mat och utevistelse i den mån det går. De ropar om de vill att jag fyller på skålen eller öppnar dörren. De har halsband med reflex så pass löst att de lätt kan ta sig ur dem. De tappar inte sina halsband speciellt mycket. En del drar ju av sig sina var och varannan dag.

Jag går tom upp mitt i natten och släpper in eller ut dem om de ber mig. Idag var första natten som jag faktiskt vägrade släppa ut lilltjejen när hon stod och gapade vid dörren - efter tre nätter började det kännas som hon gjorde det till en vana. Någon måtta får det vara. :smirk: Jag behöver sova om nätterna också. Väste åt henne några gånger, kastade sen en kudde på henne men det slutade med att jag fick lyfta bort henne därifrån ett par gånger innan hon gav sig. Lite bortskämd tror jag minsann. ;) Hehe, och observera att ingen katt kom till skada under natten. Hon kom och la sig med oss i sängen ist.

Så jag är inte speciellt noga med dem när det gäller rutiner och liknande. Det jag är mest mån om är att de är friska och har möjlighet att äta, komma och gå som de vill. Sköta sina egna liv i största möjliga mån. Sen håller jag såklart koll på deras rutiner. Att de kommer hem som de brukar, att de äter som vanligt, att de är friska och inte har ont ngnstans.

Däremot är jag noga med vilken miljö jag väljer att bo i med tanke på mina katter. Efter som att jag tagit mig an dem har jag ett ansvar att låta dem bo i en miljö där de kan gå ut och vistas i naturen på ett sätt som de behöver, med så liten risk som möjligt att bilar eller människor gör dem illa. Sen vilken mat de får är ju också viktigt.

Jag släpper aldrig ut mina om jag vet att jag ska vara borta väldigt sent. Dock kan de vara ute medan vi är och arbetar, men det brukar bara vara en av fyra som vill det, och han har dessutom möjlighet att gå in i sadelkammaren och lägga sig.

Sover alltid inne, hoppas jag lyckas hålla det till sommaren också.

/snurpe

Vill att min ska vara inne nattetid, det är dock inte alltid så att det är hans vilja:D
Men i nio fall av tio är han lydig och kommer in när vi går och lägger oss:)

Mina två har alltid fri tillgång till mat och vatten.

Ute är de ett par timmar om kvällen när jag är hemma. Sover inne.

Vi har kattlucka till var katt, så hon kan gå ut och in precis när hon vill. Hon brukar oftast vara inne på natten och sova i min säng, men det bestämmer hon ju helt själv. Sen har hon fri tillgång till mat (hon får den finaste och dyraste maten som finns typ) och vatten.
Hon har ett "elastiskt" halsband som töjer sig om hon skulle fastna i något, och i halsbandet finns också en slags "behållare" där man kan lägga i en lapp med namn och telefonnummer.

Vår misse gör lite som han vill, ät han ute kollar vi alltid om han vill in innan vi lägger oss (om han inte självmant "knackat på"), men om han inte kommer in, alternativt varit inne och vill ut sent på kvällen, tja - då får han väl vara ute då.
Mat vankas det oftast tre-fyra ggr om dagen och under dagtid (när vi är hemma) får han komma och gå in o ut som han vill. Oftast håller han sig dock inne nu för tiden - åldern börjar väl ta ut sin rätt.
I övrigt är han kastrerad och ID-märkt.

tack för alla svaren :) få man bara fråga ni som har kattlucka till era katter drar de inte väldigt kallt därifrån på vintern ? hade tänkt skaffa de till mina men fick inte för sambon då de skulle dra så mycke

Min katt är alltid inne på natten, däremot vistas han ute hela dagarna mer eller mindre. Vi har en bod där det finns en liten öppning där han kan gå in om vi skulle vara borta och det blir dåligt väder, fast själv föredrar han att krypa in under en presenning och ligga å sova tills vi kommer :crazy: Han är kastrerad och öronmärkt, har ett säkerhetshalsband som töjer sig om han drar i det och då kan han dra ur huvudet (också är det såklart reflex på). Varje morgon får han blötmat, resten av dygnet har han fri tillgång till torrfoder. Såklart alltid fräscht vatten.. :p

Mina katter går ut i sele kring en halvtimme de gånger vädret tillåter det.
De får mat tre gånger om dagen- När jag äter frukost, mitt på dagen, när jag äter middag. Ingen mat om nätterna, då sover vi.
Jag strävar efter att ge dem det absolut bästa jag kan erbjuda, vi har haft lite motgångar med störd bakterieflora i tarmen som följd av att de var lite sjuka men vi är på väg till BARF igen, långsamt och säkert. De är självklart idmärkta och vaccinerade.

Om jag är petig eller ej? Att vara "petig" är att vara en god djurägare i mina ögon- en självklarhet med andra ord.

Våra katter får göra som dom vill, men är dom inne så väcker dom mig vid halv 5-5 och ska ut. Fri tillgång till torrfoder och burkmat eller kokt fisk morgon och kväll. Dom är kastrerade.

Mina får göra som dom vill :p
vill dom vara inne 2 dagar irad så får dom va det och vill dom va ute 2 dagar i rad så får dom vara det.
Dom går till dörren och jamar när dom vill ut och då släpper vi ut dom och när dom vill komma in så knackar dom på fönstret;)

På vintern så vill dom mest vara inne men så fort det börjar bli varmt så är dom gärna utomhus.

Mat har dom fri tillgång till.

Samma här... Båda är vaccinerade och kastrerade.

Jag jobbar oftast 8-12 och 17-21 och då vill jag att katterna är inne så de kan äta ordentligt. De är oftast ute när jag är i stallet (13-15) och går sen lite ut och fram tills jag åker till jobbet igen.
Efter jobbet går de ute i 30-45 minuter. Dessutom brukar de vilja gå ut tidigt på morgonen, vid 4-5-snåret brukar de få gå ut.
Mat serveras oftast vid dessa tider: 6.45-15.00-21.45.

Jobbar jag inte eller jobbar jag bara halvdag går de ut och in mest hela dagen ;) De är ute året runt, om än längre stunder i taget när det är varmt ute.

Katterna "hemma", gäller också mina två när vi är "hemma", går också ut och in mest hela dagen. Där är de oftare ute heldagar men då har vi där två verandor som de kan gå in på. Där ställer vi ut mat och vatten till alla katterna.
Den stora katten har sovit ute ett fåtal sommarnätter, dock har hon sovit på verandan då. De tre yngre katterna är inte ett år än och får sin första riktiga utesommar i år.

Samtliga är vaccinerade, kastrerade och ID-märkta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 840
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar