Hur påverkas hästen (rygg)muskler vid långvarigt regn utan täcke?

L

Lord Owen

Hur påverkas hästens muskler (då speciellt kring ryggen) om den står ute X antal timmar i regn? (ingen blåst, utan täcke men med fri tillgång till mat och rörelse) Jag undrar efter att ha fått uppfattningen av andra att regn skulle göra det flesta hästar mer eller mindre ryggömma, vilket sedan skulle avta när hästen blivit varm igen. Stämmer detta? Tar givetvis med evetuella känsliga ryggar i beräkningarna, men nu menar jag en fullt frisk häst som inte har några direkta ryggproblem men kanske inte är så extremt välmusklad i det partiet.

Och jag har själv konstaterat på min egen häst att han (som aldrig ömmar i torrt, varmt tillstånd) sänker ryggen vid lätt tryck när han sått i regn ett par timmar och då har han ändå rört på sig och verkar inte frysa. Visserligen har min häst förmodligen ryggproblem så han kan inte klassas till de friska hästarna men vad med just regn är det som får denna ömhet att uppstå? VAD i regnet är det som orsakar det? Nedkylningen av musklerna?

Så, hur påverkar långvarig väta (regn) hästens rygg (och andra muskler)? Hur mycket gör det egentligen en frisk häst att stå ute en hel dag i regn utan täcke?

Tacksam för svar! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur påverkas hästen (rygg)muskler vid långvarigt regn utan täcke?

Har aldrig märkt att min häst skulle bli mer öm över ryggen bara för att det har regnat, men så har han i princip aldrig täcke heller så han är inte speciellt känslig... Det är ett halvblod!

MVH

SAS skrev:
Har aldrig märkt att min häst skulle bli mer öm över ryggen bara för att det har regnat, men så har han i princip aldrig täcke heller så han är inte speciellt känslig... Det är ett halvblod!

MVH

Så din slutsats är att regn inte alls påverkar hästens muskler även om det är långvarigt? Eller?
Tror inte att rasen spelar någon roll..

Fler? :bump:

Visst kan det påverka men jag tror inte att det påverkar så mycket som dagens hästägare vill tro genom alla dessa täcken som används....

Fast lite tror jag att rasen spelar roll även om det är individen som avgör. De raser som inte är speciellt "sönderavlade" och härstammar närmre till vildhästarna tror jag klarar regn bättre.

SAS skrev:
Visst kan det påverka men jag tror inte att det påverkar så mycket som dagens hästägare vill tro genom alla dessa täcken som används....

Fast lite tror jag att rasen spelar roll även om det är individen som avgör. De raser som inte är speciellt "sönderavlade" och härstammar närmre till vildhästarna tror jag klarar regn bättre.

Både ja och nej tror jag. Tycker många använder täcke till överdrift, det gäller inte bara regn utan i allmänhet. dock är vissa individer helt klart känsligare än andra, bero det på avel eller andra orsaker. snarare andra orsaker, tex rygg känslighet, muskel problem osv än ras om du frågar mig. Har ett engelskt fullblod som inte är ett dugg känslig för vare sig regn eller kyla, han går MYCKET lätt täckad om vintrarna trots att han är jaktklippt...K änner däremot folk som har tex arab, connemara och halvblod, som har rygg problem och är mycket känsliga för regn, dvs blir sämre i ryggen av det. så svar: det varierar nog oerhört till individ och omständigheter.

Jag tror också att det kan bero ganska mycket på vad hästen har varit med om tidigare i livet. I stallet har vi två hästar som har gått på lösdrift tills de var 3 respektive 4 och de hade aldrig ens varit inne i ett stall eller i ett vindskydd och dessa hästar behöver aldrig täcke. Däremot har vi en häst som redan som unghäst fick ha täcke (på grund av hönsig hästägare inte för att hon behövde det då) och hon klarar varken kyla eller regn utan att få ont i ryggen.

Nu kan jag bara svara för ICKE täckeshästar, för de som redan har täcke märker man ju inte på samma vis.

Oavset ras, har varit både fullblodstyper och kallblodshästar, lösdriftshästar och installade så har vissa individer fått ont i ryggen och blivit allmänt stela efter en regnskur. En del har visat tydliga lidande genom att stå och skaka av att de spänner sig och en del har man inte märkt ngt. mer på mer att de är ömma och stela när de kommit in eller blivit visiterade.

Den troliga orsaken är den att de står och spänner sig vid regn när de vänder rumpan upp mot vinden/regnet för att skydda sig, så piskar regnet på bakifrån eller från sidan vilket i sin tur gör att det blir en automatisk spänning som gör att musklerna blir spända och trötta. Har även hört att de blir kalla över njurarna som sedan visar sig som ryggn när man drar över ryggen. Hur det kan va med det låter jag vara osagt, de ligger ju trots allt ganska djupt inbäddade i hästen mot vad musklerna gör.

Dessa hästar har då fått gå med täcke på sig när det är regn ute och sluppit problemet.

SAS skrev:
Jag tror också att det kan bero ganska mycket på vad hästen har varit med om tidigare i livet. I stallet har vi två hästar som har gått på lösdrift tills de var 3 respektive 4 och de hade aldrig ens varit inne i ett stall eller i ett vindskydd och dessa hästar behöver aldrig täcke. Däremot har vi en häst som redan som unghäst fick ha täcke (på grund av hönsig hästägare inte för att hon behövde det då) och hon klarar varken kyla eller regn utan att få ont i ryggen.

Och min tioåring som stått på lösdrift 8utan täcke) tills han var fyra är en förbaskat fryslort nu förtiden och klarar väta OTROLIGT dåligt och måste täckas även vid ihållande sommarregn. Har dock ryggproblem.

Medan 2-åringen som täckats inte fryser alldeles oavsett. Hon är inte uppvuxen på lösdrift, men i kallstall.

Attans också, då sprack ju min teori :o ;) :angel:

Men det kanske stämmer ibland i alla fall :angel:

SAS skrev:
Attans också, då sprack ju min teori :o ;) :angel:

Men det kanske stämmer ibland i alla fall :angel:

Jag tror det ligger en hel del i din teori om man tittar på kärnfriska hästar. Valacken har ju ryggproblem. Och han var INTE frusen som yngling. Utan jag tror benhårt på att det finns en koppling mellan hans extrema frusenhet nu, och att han har problem i/med sin rygg.

Tack för din teori om vad som händer i hästen när det regnar på dess rygg! :bow:

Fler?

Liknande trådar

Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 922
Senast: Alexandra_W
·
Avel Vet att det finns flera sådana här trådar men då har det rört yngre friska föl , har själv ett liten annorlunda situation. Har tagit...
Svar
16
· Visningar
2 326
Senast: winnie the pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama