L
Lord Owen
Hur påverkas hästens muskler (då speciellt kring ryggen) om den står ute X antal timmar i regn? (ingen blåst, utan täcke men med fri tillgång till mat och rörelse) Jag undrar efter att ha fått uppfattningen av andra att regn skulle göra det flesta hästar mer eller mindre ryggömma, vilket sedan skulle avta när hästen blivit varm igen. Stämmer detta? Tar givetvis med evetuella känsliga ryggar i beräkningarna, men nu menar jag en fullt frisk häst som inte har några direkta ryggproblem men kanske inte är så extremt välmusklad i det partiet.
Och jag har själv konstaterat på min egen häst att han (som aldrig ömmar i torrt, varmt tillstånd) sänker ryggen vid lätt tryck när han sått i regn ett par timmar och då har han ändå rört på sig och verkar inte frysa. Visserligen har min häst förmodligen ryggproblem så han kan inte klassas till de friska hästarna men vad med just regn är det som får denna ömhet att uppstå? VAD i regnet är det som orsakar det? Nedkylningen av musklerna?
Så, hur påverkar långvarig väta (regn) hästens rygg (och andra muskler)? Hur mycket gör det egentligen en frisk häst att stå ute en hel dag i regn utan täcke?
Tacksam för svar!
Och jag har själv konstaterat på min egen häst att han (som aldrig ömmar i torrt, varmt tillstånd) sänker ryggen vid lätt tryck när han sått i regn ett par timmar och då har han ändå rört på sig och verkar inte frysa. Visserligen har min häst förmodligen ryggproblem så han kan inte klassas till de friska hästarna men vad med just regn är det som får denna ömhet att uppstå? VAD i regnet är det som orsakar det? Nedkylningen av musklerna?
Så, hur påverkar långvarig väta (regn) hästens rygg (och andra muskler)? Hur mycket gör det egentligen en frisk häst att stå ute en hel dag i regn utan täcke?
Tacksam för svar!
Senast ändrad av en moderator: