hur påverkas häst av att flytta?

M

mysis

Ja, hur påverkas en häst av att flytta. Ska man undvika flytt eller bryr det sig inte å mycket, bara det finns nya kompisar. Klart bättre om man flyttar fler hästar, men nu är det bara min som kanske ska flytta. Jag menar, hästar i det vilda går ju runt hela tiden, då är det kanske mer sällskapet dde saknar om de byter miljö. Snälla svara för jag har extrem beslutsångest om jag ska flytta eller ej. handlar om 800 kr billigare stallhyra, vilket är rätt skönt..Fast då måste jag skritta 10 min till ridhus...Mega beslutsångest!!

Sv: hur påverkas häst av att flytta?

Det är klart att en häst påverkas av att bli flyttad, och det kan ta upp emot ett år innan den har bott in sig på det nya stället.

Men i det här fallet följer ju du med, och då går säkert anpassningen mycket snabbare.
När jag köpte min häst tog det lång tid innan hon kände sig trygg i stallet och hagen, och med hästkompisarna. Sedan har hon flyttat ytterligare tre gånger och de gångerna har hon anpassat sig mycket snabbt i och med att jag varit med.

Immer

Jag tycker att de hästar som jag har flyttat har anpassat sig ganska fort, åtminstone inom någon månad.

Finns det inte fler faktorer än de som du har räknat upp som skiljer mellan de olika stallen? Att skritta de tio minuterna till ridhuset är ju inte bara negativt, du måste ju ändå skritta i början och slutet av passet, och då slipper du ju att bara skritta runt, runt i ridhuset.

Det är ju olika frå häst till häst. Men om det finns andra hästkompisar på det nya stället borde det vara lättare.

Mitt varmblod kom hit i början av sommaren och han hade redan vant sig efter ett par dagar och det känndes som om han alltid hade bott här. Så, som sagt, det är olika från häst till häst.

När min pålle och jag flyttade och sedan ett halvå senare var på besök på det gamla stallet för att träna, så visade hon klart och tydligt att hon saknade sina gamla kompisar där. Det tog även ett par månader på det nya stället innan hon blev sitt vanliga igen efter flytten. Mycket beror ju på om hästen snabbt hittar en ny bästa kompis eller inte.

Jag har bytt stall några gånger och det har inte varit några problem. De första dagarna har jag mest gått ut så hon har fått lära känna den nya omgivningen och sen ökat på efterhand.

En annan sak kan ju vara att hon har släppts ihop med hagkompisarna direkt så hon inte känner sej ensam. Sen har jag följt med till ställena så det ända som ändrades var stallrutiner, platsen och kompisarna. Men nu har vi rört oss i stortsett i samma område under hennes levnadsår.

Jag tror det är viktigt att du trivs och att du lyssnar på hästen och inte kräver att allt är som vanligt de första dagarna. Det kommer gå bra ska du se!

De gånger som vi har flyttat eller bytt hagkompisar har det gått utan problem. Tror inte du behöver oroa dig så mycket, de anpassar sig.

Jag tycker att de hästar som jag har flyttat har anpassat sig ganska fort, åtminstone inom någon månad.

Finns det inte fler faktorer än de som du har räknat upp som skiljer mellan de olika stallen? Att skritta de tio minuterna till ridhuset är ju inte bara negativt, du måste ju ändå skritta i början och slutet av passet, och då slipper du ju att bara skritta runt, runt i ridhuset.

Ja, men om det spöregnar eller är is är det jobbigt tycker jag... Det är detta som är det största problemet för mig. Det stallet jag stå i nu är ganska stort med nånga inackorderingar. Kul, jag har kompisar där, men nackdelen är att stallet inte har på bra rykte vilket påverar mig lite i jobbet (dont´t ask...:crazy:). Det stallet jag funderar på att flytta till är hos min granne, hon vill gärna att jag kommer och hon har två vallacker. Hagar likvärdiga. I inackorderingsstallet nu är det hela tiden klödd med vad som ska ingå i hyran, hur hög hyran ska bli osv. I juni stog det på en lapp i stallet att vi var uppsagda allihop eftersom vi klagade på hyran (fast jag inte alls var inblandad i det) , så det är lite såder funkar där. Löste sig dock men det är lite ändringar och sånt hela tiden, igår fick jag veta att nästa sommar när hästarna är på bete ska det kosta 2000 kr i vilket fall som eftersom vi utnyttjar anläggningen. I höst ska det kosta 2500 exkl kraftfoder och insläpp. Så jag funderar på hur jag ska göra, orolig också att det ska bli meningsskiljaktigheter med grannen, fast de är mkt vettiga. Ja vad tror ni???

Jag tror det blir bättre hos grannen, faktiskt. Ni kan skriva in det i ett kontrakt vad som ska ingå i priset så det inte råder några tvivel. Dessutom skrittar du fram undertiden du tar dej till ridhuset :idea:

2500kr exkl. foder och insläpp tycker jag låter väldigt mycket. Fast det beror väl på vart man bor. Själv kommer jag att betala 500kr/månad inkl. in/utsläpp, fodringar och täckesbyte.

Ingår inte strö i priset?

Min häst påverkas att av att flytta, vi flyttade förra hösten och han blev låg och lite nere, det tog ett par månader innan han var lika go och glad som vanligt igen.
Nu är flyttad till sommarbete, men där går han med sina vanliga kompisar och då märks inget.
Men det är ju väldigt olika från häst till häst hur de påverkas av att flytta.

Eftersom du ev. ska flytta till ett mindre stall (grannen m två val.) tror inte jag att det blir så jobbigt för din häst, eftersom han ju lär vara van vid att det kommer och går mycket hästar i ett lite större inaccorderingsstall.

Sen får du också tänka på att en flytt en gång visserligen kan vara jobbig, men inte lika jobbig som många flytter hela tiden.

Jag hade helt klart valt "grannen".

blir nog grannen, verkar som min bästis i stallet också vill hänga på! så ska ringa grannen och fråga om hon vill ha oss båda...

Grovfoder och strö har ingått i inackorderingsstallet, men inte kraftfoder. Hos grannen ska jag betala 900 kr i hyra inkl in och utsläpp samt fodring. Sen köper vi hö och strö tillsammans. + ridhuskort så det blir ca 1950 kr /månad på vintern istället för 2500 och dessutom ska det kosta 500 på sommaren istället för 2000....

Kul att din kompis följer med!!!

Det kommer bli jätte bra och så känner din häst redan en innan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 893
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 699
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 102
Senast: Nahar
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 175
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10