Hur påverkas hållbarheten?

Weeazel

Trådstartare
Hej!

Ska åka och titta på några hästar imorgon. Den som på pappret känns mest intressant är en 6-årig valack. Dock fick jag veta att han, trots att han är ganska väl grundutbildad, endast blivit riden sammanlagt runt 3 månader. Och det jag då undrar är, hur pass mycket kan detta påverka hållbarheten?
För man brukar väl säga det att om hästen inte får stärka leder, ligament osv. i en hyffsat tidig ålder så blir de aldrig riktigt lika hållbara. Och för mig är hållbarheten av yttersta vikt (som förmodligen för alla andra också).

Sen förstår jag ju självklart att man med en sån häst måste börja lite försiktigt och bygga upp hästen från grunden, som med alla hästar som inte är ridna så mycket, men går det att få hästen lika hållbar iom. att den inte gjort så mycket under största delen av unghäståren?

Kanske bör tillägga också att tanken är att det är tänkt att min blivande häst ska kunna gå åtminstone 130 i hoppning, så det är ju ingen skogsmulleridning jag vill att hästen ska hålla för liksom.

Vore verkligen tacksam för svar då det i övrigt verkar vara en riktigt trevlig häst. :bow:

Mvh / Weeazel

Sv: Hur påverkas hållbarheten?

Det tar ungefär tre månader att börja bygga upp muskler, 6 månader att börja bygga upp leder och ligament, ett år att stärka skellettet. Om de bara har hunnit rida honom i tre månader finns det mycket kvar att göra. Antagligen har de inte hunnit nöta ut honom heller, men du får vara berred på att arbeta mycket med fysträning och olika former av uppbyggnad för att få en hållbar häst.

Jag tycker inte att det är optimalt att en så gammal häst inte har gjort något, det går säkert att få den att fungera ändå, men det är lätt att gå för fort fram.

Det gör dig verkligen heder att du tänker på hållbarheten innan du köper häst. De flesta tror att allt går bra om man är duktig på att rida - och missar helt att hästen måste byggas upp.
Lycka till med hästköpet!

Min häst är ett exempel på en sådan häst. Han reds in först när han var någonstans mellan 6 och 7 år, och gjorde alltså ingenting under unghästperioden. vet inte varför de inte red in honom tidigare (hästen är från holland).

han har sedan i sverige tävlat upp till 130-hoppningar. han har aldrig varit halt och är nu 18 år, hur fräsch som helst!

han skulle säkert lätt kunna gå 130 nu med, men pga min hopprädsla och intresse för dressyr, så tävlar vi bara upp till 1 m med lätthet.

så visst kan de hålla ändå! :banana:

Hej!

Ska åka och titta på några hästar imorgon. Den som på pappret känns mest intressant är en 6-årig valack. Dock fick jag veta att han, trots att han är ganska väl grundutbildad, endast blivit riden sammanlagt runt 3 månader. Och det jag då undrar är, hur pass mycket kan detta påverka hållbarheten?
För man brukar väl säga det att om hästen inte får stärka leder, ligament osv. i en hyffsat tidig ålder så blir de aldrig riktigt lika hållbara. Och för mig är hållbarheten av yttersta vikt (som förmodligen för alla andra också).

Sen förstår jag ju självklart att man med en sån häst måste börja lite försiktigt och bygga upp hästen från grunden, som med alla hästar som inte är ridna så mycket, men går det att få hästen lika hållbar iom. att den inte gjort så mycket under största delen av unghäståren?

Kanske bör tillägga också att tanken är att det är tänkt att min blivande häst ska kunna gå åtminstone 130 i hoppning, så det är ju ingen skogsmulleridning jag vill att hästen ska hålla för liksom.

Vore verkligen tacksam för svar då det i övrigt verkar vara en riktigt trevlig häst. :bow:

Mvh / Weeazel

Du får utrusta dig med en stor portion tålamod och börja bygga upp hästen från grunden, långsamt och noggrant.
Lägg upp en utbildningsplan för din häst som sträcker sig ca ett halvår framåt i tiden. Gärna tillsammans med din tränare eller baserat på fakta om hästens anatomi och biomekanik samt de riktlinjer som finns för ASVH (kolla vad motsvarande unghäst ska prestera efter 1 års ridning om den började ridas in vid 3 års ålder) och gör en egen personlig analys av hur pass hästen har förutsättningarna att klara prestationerna när de kommer. Ändra eller lägg till i träningsdagboken vartefter och glöm inte skriva ner hur hästen känns under varje pass. Detta kan vara av ovärderlig nytta för att utreda eventuella problem framåt i tiden.
Lycka till med din häst! :)

Vore kul att veta hur det går för er.

Håller med!

Att man börjar så tidigt med unghästar i dag har nog tyvärr delvis med pengar att göra. Jag tror synen på unghästar var annorlunda om man ser tillbaka några år. Det råder unghästhysteri i det här landet.

Lycka till med hästletandet och gå på magkänslan!!!!

Jag tycker det spelar stor roll hur en sådan häst är uppfödd. Har den tex stått på box och rastats i små fjutthagar utan sällskap, eller har den gått i flock på stora kuperade marker? Stor skillnad på hållbarheten där tror jag...skulle själv aldrig våga köpa det förstnämnda :crazy:

Sen är det nog en chansning i vilket fall som helst. Har själv ridit in flera äldre hästar utan större problem, men kan inte uttala mig om hållbarheten i ett längre perspektiv. Min ena nuvarande är 13 och reds in som 10åring, innan dess gick hon på lösdrift och skrotade. Hittills helt frisk och skadefri, MEN å andra sidan bara hobbyhäst, vi har hoppat CR upp till en meter annars är det mest dressyr o skogsridning.
Min nya är ett liknande projekt...har precis påbörjat inridningen där så vi får se hur det går.

Får du valacken till ett bra pris kan det väl absolut vara värt en chansning!

JAg skulle personligen tycka att det är en positiv sak för hållbarheten att den inte börjats med för tidigt!

-OM den har fått gå i bra hagar och bra foder springa omkring etc. när den vuxit upp såklart, annars är det ju verklgien inte bra.

Jag vet att alla inte tycker det är så men efter att ha hållt på med 'vanliga' raser och även islandshätar och några andra osm startas senare så ser jag stor skilland, så jag tror på att starta sent men då är ju uppväxten det allra vitigaste såkalrt så det är ju en stor aspekt av det.

Om man bara tar det vettigt och bra i framtiden så skule jag inte backa på den för den anlendingen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 469
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar