Hur påverkar kortisonet?

K

katter

Vår häst har ordinerats kortison i förebyggande. Vet någon hur kortisonet påverkar hästen. Enligt vet skall hästen ridas utan att ansträngas. Vad kan hända hästen om den ändå ansträngs?

Sv: Hur påverkar kortisonet?

Det finns väl en sjukdomsbild med i denna frågan som avgjort att behandlande veterinär satt in Cortison på eran häst?

Det brukar inte vara medicinen i sig som är det STORA problemet utan sjukdomshistorien på hästen och i kombination med behandling av denna gör att hästen skall ta det lugnt en period för att ha en chans att läka ut/tillfriskna från sina besvär.

Tack för svaret. Ja, givetvis är det en sjukdomsbild med. Men bortsett från sjukdomen. Är kortisonet i sig skadligt för hästen i kombinatione med arbete. Kan man motionera hästar som står på kortison?

Hej!

Min tjej gick på kortison och vi hade inga begränsningar i arbete. Tyvärr fick vi anpassa oss lite efter henne, så hennes sjukdom gick upp och ner, var hon sämre tog vi det lugnare. Men, som sagt, vi hade inga begränsningar i arbete alls!

/ Lavinia

Cortison är ett effektivt dopingpreparat. Man kan orka mer än man egentligen borde kunna. En risk för överansträngning alltså. Nu är nog risken liten i små doser men det var väl ett klokt råd från vet ändå. HH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Corax
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V