Hur påverkar bedömning priset på unghäst?

Zoya

Trådstartare
Om vi säger att ni är på jakt efter en treåring med bra stam. Inget extraordinärt men bra möderne som lämnat en del msv- samt svårklass-hästar.

Hur mycket tycker ni det påverkar på priset ifall hästen:
1. Inte gått 3-årstest
2. Gått treårstest men med ganska dåligt omdöme (på klass står det ej och inget godkänt ridprov)
3. Gått treårstest med diplom
4. Gått treårstest med dubbeldiplom
5. Hästen inte har meriterat möderne.

Om vi säger istället att hästen är 1- eller 2 -år. Hur påverkars priset om:
1. Hästen inte visats på fölbedömning
2. Hästen visats på bedömning med annat än kl. 1
3. Hästen visats med klass 1.

Har lite smått börjat kolla på häst trots att jag ingen ska köpa på ett tag till och fascineras över folks prissättning på sina hästar. Hur mkt är Ni alltså villiga att betala för en häst som är/har kriterierna ovan?

Senast ändrad:
Sv: Hur påverkar bedömning priset på unghäst?

Det är supersvårt att generalisera för mig. Jag köper hästen med magen och hjärtat !

På sätt och vis är det bättre med ovisad häst än häst som är visad med dåliga poäng.

MEN jag har sett såpass många unghästar som hemmavid kan vara helt fantastiska och sen inte alls presterat i närheten av vad de egentligen kan på tex treårs, så även siffrorna kan vara missvisande. Minns särskilt en som visades och hoppade som fasen hemma, men som fick 5-5 efter att en idiot till piskförare gått före och smällt med pisken framför nosen på den.

Prismässigt så borde en med dubbeldiplom ligga högre.
En med diplom i tex hoppning och möderne som presterat i hoppning borde också ligga högre.

Säger det samma som cirkus till stor del. Har varit med så länge att jag insett att fölvisningar har noll och inget värde i verkligenheten. Det är bara köpare som inte själv kan avgöra hur hästen ser ut som frågar efter det. För bedömningen varierar så otroligt från vecka till vecka av ett föl. Har flera gånger sett att föl som kvalifiserat sig till finalen med höga höga poäng, väl är där knappt kommer upp i klass III.
Samma med treårstester många fina hästar gör bort sig totalt där medan andra som får dubbeldiplom aldrig mer hörs av igen.
Även exteriörbedömningar av så unga hästar kan vara väldigt missvisande mycket ändrar sig efter som de växer. Så när de blir lite äldre och mer muskalde i kroppen kan det vara helt andra hästar på både gott och ont.

Tror man eventuellt kan se dessa tester som en liten fingervisning om vart det lutar. Men man måste ändå ha kunskapen själv för att kunna bedömma trovärdigheten i protokollen.

Ett föl som visas på fölvisning och får bra poäng är ju självklart dyrare än, ett föl som är ovisad.

En tre åring med bra poäng på tre-års testet med diplom kostar ju klart mer än, en tre åring som inte är visad/visad med dåligt resultat.

Sedan är det helt upp till uppfödaren/säljaren.

En mkt intressant fråga. Själv är jag inte så intresserad av halvblod och har svårt att uttala mig, men förra sommaren hade jag en god vän här från England som letade dressyrämnen och vi körde land och rike runt, det var 2-3-4åringar och jag blev förvånad över hur lite han var intresserad av fölvisning/3årstest resultat. Däremot var faderns ev tävlingsresultat, moderns tidigare avkommors ev tävlingsresultat mkt intressant. Nu var detta en mkt erfaren domare/tränare med 30 års erfarenhet så han visste vad han letade efter och jag fick intrycket att fölvisning/3årstestresultat var nåt för den som inte var så insatt i avel/blodslinjer/tävlingsresultat.
En annan sak som slog mig var att hur många säljare hade en orimlig uppfattning av sin häst som dom försökte sälja, en del priser var skrattretande, och en del visades i mkt slarvigt skick.
Men men, till slut hittade vi två 3åringar som köptes och som förhoppningsvis kommer ut på dressyrarenan om några år.

En annan sak som slog mig var att hur många säljare hade en orimlig uppfattning av sin häst som dom försökte sälja, en del priser var skrattretande, och en del visades i mkt slarvigt skick.
.

Ja, det är ju lite detta jag också tycker. Verkara vara så att folk begär 65-90.000 för sina 2-3-åringar oavsett möderne eller resultat (eller brist av dessa).
Senast såg jag en treåring (som på bild såg ganska trevlig ut iofs) som varken var inriden eller visad - stod heller inget om mödernet och den skulle de ha 75.000, jag tycker liksom inte det är ett rimligt pris för en sån.

Överhuvudtaget är många priser totalt skrattretande. Undrar om de verkligen får ut det de begär?

Jo, fast räknar man på vad det kostar att föda upp ett föl till ca 3år så är man ganska snabbt uppe i 70000:-(å då är inte eventuella meriter på föräldrarna inräknade), mer om det är en dyrare hingst som är far. Det är klart att alla hoppas på att få sälja sin häst för det den har kostat uppfödaren och där av priset. Men, de flesta uppfödarna har nog prut mån på sina priser om det är rätt köpare.

Jo, fast räknar man på vad det kostar att föda upp ett föl till ca 3år så är man ganska snabbt uppe i 70000:-(å då är inte eventuella meriter på föräldrarna inräknade), mer om det är en dyrare hingst som är far. Det är klart att alla hoppas på att få sälja sin häst för det den har kostat uppfödaren och där av priset. Men, de flesta uppfödarna har nog prut mån på sina priser om det är rätt köpare.

Visst kostar det en massa att föda upp ett föl till 3 års ålder, men hur många uppfödare får ens tillbaka en bråkdel av alla pengar som kalaset kostat när unghästen är 3 år.
En sak som förvånade mig mkt var att här stog en av englands ledande dressyrtränare/domare/ryttare och tittade på unghästar för export och istället för att ha prutmån så var det flera säljare som ville ha ett löjligt högt pris, nog borde det istället vara en merit att få exportera en häst till en ryttare som har dom allra bästa förutsättningar för bra karriär för unghästen.....eller är jag helt ute och cyklar?
(en 3 åring som begärdes 150 000 för såg jag nu i år utannonseras för 80 000! nu hade ju hästen fått ett års utbildningoch enligt alla ekonomiska teorier borde väl värdet ökat istället för minskat ...eller?)

Jag köpte min som 3-åring. Riden i alla gångarter, hade gått 3-årstest och var klass I som dressyrtalang. Hon kostade 75 000:- och jag tyckta att det var ett helt rimligt pris. Hon var helt klart värd vartenda öre och jag funderade aldrig på att pruta. Var väldigt glad och tacksam för att jag fick köpa en sådan fin, välhanterad och sund unghäst.

Hade ringt på en annan 3-åring som hade precis samma resultat på 3-årstestet. Den skulle säljaren ha 150 000:-. Hon var visserligen importerad från Tyskland, vet inte om det hade någon betydelse.

Min är född och uppvuxen i Sverige. Tycker att det känns bra. Vet var hon kommer ifrån och att de har en bra och sund hästhållning.

Bra poäng vid visning kan ge bättre betalt, men har hästen visat sig sämre än den är i verkligheten så går det nog att få hyfsat betalt för den ändå ifall köparen är kunnig nog att se att den ÄR bättre än vad den visat på testet.

Jag står själv med en "ej klassindelad" treåring som inte gjorde vad han brukar kunna på treårstestet, pga att han var kissnödig. Det står till och med noterat på protokollet, pga att han ställde upp sig och försökte kissa men kunde inte koppla av... De flesta jag har pratat med har förstått vad jag menat, när jag berättat.

Jag kan också tycka det är intressantare vad fadern/modern och släktet därefter gjort och gett för avkommor, än om de blivit klass 1, fått diplom, etc. Det säger ju egentligen bara hur hästen var i för skick den dagen. Men jag förstår också att en häst med hög bedömning kostar mer än en med mindre smickrande bedömning/inte visad alls. Har själv en fölis där modern inte gjort ngt pgr av mitt och tidigare ägares ointresse för tävling men där två bröder gått MSV hoppning och en i Svår fälttävlan...

Så kan det naturligtvis vara. Nu var jag aldrig iväg och tittade på den dyrare eftersom jag hittade "min" innan jag kom iväg för att se den andra.

Det är möjligt att den var värd dubbelt så mycket. Det spelar inte så stor roll. Jag hittade precis det jag letade efter i Hedwig.:D

Jag sålde en 3 åring förra året för ett bra pris fastän att han bara blev klass 2.
Alla spekulanter tyckte att han var värd mer (vi skickade film från testet till intresserade) och det var aldrig i fråga om någon prutning på priset.
Han har ett bra möderne, dock ej i så höga klasser, men friskt och sunt, pappan var en "normal dyr" hingst och ingen skryt hingst.
Men, han hade en "dålig dag" på testet, visade inte upp sig som han kan, var jätte nervös och kröp hellst fram... (skulle gärna ha velat hoppa ner i min ficka för att gömma sig.)
Han gjorde heller ingen ridprov för det var han inte färdig för.

Men, som sagt, vi hade väldigt många spekulanter och den han såldes till är så fruktansvärt nöjd med honom så dom har nu köpta hans halvbror också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Fenestra
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 455
Senast: poff
·
Avel Vad tror ni om detta ? http://www.asvh.se/avel/sto-poolen "Det här är kriterierna för att ingå i selektionspaketet Grundkriterier: 1...
Svar
17
· Visningar
2 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka