Hur pass känslig är sulan..?

Ingela_S

Trådstartare
Kom ut till stallet idag och hittade pållen med ena framskon på trekvart. En söm satt kvar där den skulle (var de andra har tagit vägen har jag ingen aning om, de var puts väck allihopa), skon hade vridit sig och tåkappan pressats in i sulan, ungefär mitt emellan strålens spets och tån (inget blod, bara ett jack in i sulan). Plockade av skon och pållen ömmade när vi gick in i stallet längs den steniga gången. Gick ut och betade lite gräs utan problem och han stödde ordentligt på benet då. Ingen värme i hoven, ingen puls och han ömmade inte när jag tryckte där. Ömmade lite när vi skulle gå ut till hagen längs den steniga gången igen. Vad tror ni, kan man få hovböld av en sån här "skada"? Har själv noll erfarenhet av hövsjukdomar... :crazy: Hovis kommer i alla fall på måndag och pållen får vila tills dess. Borde jag göra nåt mer under tiden? Typ skölja jacket med jodopax varje dag, lägga förband..? Känner mig lite nojjig nu och tar tacksamt emot alla tips och råd... :angel:

Sv: Hur pass känslig är sulan..?

Puttar...

Ingen som kan säga nåt om sulor och hovbölder..?

Jag skulle inte vara orolig om det inte är någon puls eller värme eller blod. Blir det det skulle jag kontakta vet. Kanske att jag skulle spruta igenom hålet med svag jodopaxlösning, men märks inget av ovanstående skulle jag tolka det som att hålet inte gått igenom till några känsligare delar utan att hästen helt enkelt ömmar på ojämnt underlag för att den blivit av med skon. Kanske att jag ändå skulle rådfråga hovis för att vara på den säkra sidan.

Okej, tack för svaret! Jag får avvakta över helgen då, och hålla lite koll. Så får vi se hur det ser ut på måndag när hovis kommer.

Om det är nån annan som har erfarenheter av hovbölder och vad de kan uppstå av, så får ni gärna skriva också. :)

Jag var med om exakt samma sak för två år sedan och tänkte att jag skulle gröpa ur med hovkniv senare på kvällen. Glömde bort det och dagen efter var hästen varm och öm och den fick en hovböld som resultat som veterinären fick komma hit och ta upp. En kompis berättade sedan att hon hade jodopaxlösning i en sprayflaska med ställbar stråle (blomspruta) och hon hade sprayat in i skåran när samma sak hände henne och klarat sig. Jag tror inte min fick hål (hon var inte halt på ridbana), men det var väl nära nog och i kombination med bakterier gick det som det gick iallafall, tyvärr.

Okej, intressant. Jag sköljde faktiskt jacket med jodopax när jag hade plockat av skon. Hade dock inte tänkt ge mig på att karva i hoven själv, det får hovis göra på måndag om det behövs. Hoven var fortfarande sval idag och han ömmade bara på den steniga gången till hagen, fast det kan ju lika gärna bero på att han är utan sko.

Ja, jag verkar ju själv sedan flera år tillbaka så jag är väl inte jätterädd för att använda hovkniv. Däremot hade jag inte tänkt lösa en hovböld själv, utan det var ju i första läget mer för att se hur djupt jacket hade blivit. I levande delar får man ju inte vara, och det vill man nog inte heller :crazy:.

min pålle fick ett jack/stickskada i sulan för 2 mån. sedan. sprutade rent in i "hålet" med jodopax i en spruta, la jodomslag och sjuksko på samt gav butta. allt efter min veterinärs ordination (han va inte hemma men pratade med honom på tel.). åkte in till kliniken när min vet. kom hem och lät honom titta och undersöka med sond (hade det gått djupare skulle vi röntgat), det va ingen större fara men han fick äta en kur butta och ha jodomslag (byttes 1 gång/dagen) och sin sjuksko i nästan 2 v.

han klarade sig utan att få böld, men va bra halt första veckan. en vännina fick en exakt samma skada som din och det resulterade i böld.

Okej. Riktigt så mycket har ja gju inte gjort med Lidos, men han kändes fortsatt okej idag. Är i alla fall beredd på att det kan bli en hovböld. Hovis kommer ut imorgon, så jag ska höra vad han tror om läget också. En tåkappa är ju inte jättestor, så jacket blev inte så djupt. Men det kanske räcker...

Har man lite otur kan man få en hovböld efter ngt sådant. Det fick jag på en häst. Eftersom hästen gick ute på betet är jag inte säker på hur mga timmar den gått med skon så (max 10h) men det fanns inget märke i sulan. En tid senare kom dock en hovböld.

Jag vet inte hur länge han stod med skon på sniskan, men där var ju ett tydligt jack efter tåkappan när jag drog av skon. Hur lång tid kan det ta för en hovböld att utvecklas..?

Om det blev så illa att det blir en hovböld så hade han varit varm och öm dagen efter så det verkar som det har klarat dig. Som du skrev så är tåkappan inte så stor.

Okej, så det går så pass fort? Det låter ju bra, för då verkar han ha klarat sig. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 558
Senast: Dundret
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 382
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka