Hur pass bra stämmer hööks viktband?

Sv: Hur pass bra stämmer hööks viktband?

Måttband är inte särskilt bra på att visa den verkliga vikten, däremot är de utmärkta till att bedömma viktförändringar under förutsättning att man mäter på rätt sätt o likadant från gång till gång.
PL

Ungefär vad jag försökte få fram också. Det är trenden man kan se. Får man ett konstigt högt/lågt värde en gång, rikta om och mät igen.

Diny: Det var riktat till belethien som fått en skillnad på 100kg med ett viktband. :)

Ungefär vad jag försökte få fram också. Det är trenden man kan se. Får man ett konstigt högt/lågt värde en gång, rikta om och mät igen.

Diny: Det var riktat till belethien som fått en skillnad på 100kg med ett viktband. :)

Fast det beror väll på- hästen blåste ju upp sig bra rejält runt magen (gaser i magen?) så jag tror inte att mäta om hade hjälpt. Men jag tror inte att hon vägde 400 kg plötsligt en vecka senare heller. Så viktbanden för mig beror på hur hästen ser ut- muskler eller fett gör stor skillnad..

Vid sadelgjorden gör gaser i magen ingen jätteskillnad, visst lite kanske men inte så stor som du fått.

Och som sagt det är trenden på hullet man kan se kanske mer än själva vikten precis i kilo. Jag vet inte, jag har ju inte Hööks utan ett annat band, kanske mitt stämmer bättre?

Hm, mätte min pålle med viktband och blev förvånad när det bara visade 490 kg... har hittat två formler där man mäter hästen och den ena visade 534 kg och den andra 568 kg. Mycket stor variation alltså... Formel nr två provade jag på min ponny för länge sedan och vid ett besök hos en vet som hade våg, visade det sig att det bara skiljde 5 kg...

Min ponny har varit och är fortfarande ganska överviktig. När hon var som rundast så vägde hon 520 kilo till sina 137 cm, så visst kan trådskaparens ponny väga över 400 kilo!

//millus=)

*kl*

Jag litar inte alls på viktbanden. På min kuse så visade bandet 720 kg och vågen 870 kg :eek: Viss skillnad..

Nu är det väl så att viktbanden är gjorda för någon form av "standard" häst och inte nordsvenskar :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka