Hur på kan man vara vid hästköp?

Shpongle

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur på får man vara vid hästköp utan att säljaren ska tycka att man är ett psykfall?
Nu är det så att jag har hittat en häst som jag är väldigt intresserad av. Pratat med ägaren i telefon och allt lät väldigt bra, en perfekt häst för mig. Men nu är det så att jag har ca 50mil enkel väg för att åka dit och provrida. Frågade om hon inte hade någon film men det hade hon inte men skulle maila mig några fler bilder. Men jag har inte fått några bilder så jag smsar henne och säger att jag inte har fått några bilder men är väldigt intresserad och att hon gärna får maila mig.

Men som ni förstår så har jag inte fått några bilder eller ett svar på smset..
Så nu är frågan kan man ringa och prata med henne igen och boka in en provridning? eller kommer jag framstå som ett psykfall? :crazy:
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag är av den typen att jag hellre är för på och riskerar att få ett nej, eller att hästen är såld eller så, än att inte höra av mig alls och hon kanske inte heller hör av sig. Men ge det några dagar och hör av dig om hon fortfarande inte har gjort det.

Man måste våga för att vinna! :)

Hon kan ju dock ha fullt upp med försäljningen så det kanske tar lite tid att skicka iväg bilderna..
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Ring helt klart, SMS och mail kommer inte alltid fram, prioriteras olika av folk.
Jag tex orkar inte alltid sitta och knappa på telefonen för att svara folk. Jobbigt ju.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Ring och prata.
Jag har nog aldrig lyckats sålt en häst till folk som ber om diverse bilder.
Däremot folk som kommer och tittar köper oftast häst.

Du anar inte hur många människor som ber om bilder bara för skojs skull.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Menar du att folk åker så långt utan att sett en bild på hästen?
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag är av den typen att jag hellre är för på och riskerar att få ett nej, eller att hästen är såld eller så, än att inte höra av mig alls och hon kanske inte heller hör av sig. Men ge det några dagar och hör av dig om hon fortfarande inte har gjort det.

Man måste våga för att vinna! :)

Hon kan ju dock ha fullt upp med försäljningen så det kanske tar lite tid att skicka iväg bilderna..


Vad skönt att höra, lite så jag känner också hellre vara lite på och få ett nej än att inte våga vara på och gå miste om en bra häst.
Då ringer jag snart igen och hör! :)
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Nej, men att massor av folk ringer och vill ha bilder trots att de egentligen inte är så värst intresserade.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Nej, men att massor av folk ringer och vill ha bilder trots att de egentligen inte är så värst intresserade.

Min erfarenhet är att de inte ens ringer, de mailar och ber om bilder. Jag brukar sålla lite direkt med frågan "vilken typ av bilder"?
De seriösa ber om "en bild rakt framifrån, en bild från sidan, samt en bild bakifrån".
Dessa vill helt enkelt se hästens exteriör.

De andra, bildsamlarna, svarar med "vilka bilder som helst, gärna när hästen var föl".
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Det är just sådana bilder jag har bett om att få för att se hästens exteriör.
En huvudbild säger inte så mycket..


Men det verkar iaf inte som att jag är för på. Så det blir att ringa ägaren igen och höra efter!
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag skulle knappt åka en mil ens, om jag inte fått bilder och framför allt filmer på hästen. Tycker att det är helt avgörande, helst både hopp och dressyr, och både hemma och på tävling. Hästen går förmodligen inte alls optimalt när du provrider den, så det är på filmerna du ser vad hästen kan, och om den verkar passa dig. Min förra häst köpte jag bara på filmer, den jag har nu var jag och provred 1 gång. Provridningen gick inte alls särskilt bra, men jag fick se att det var samma individ som på filmerna, och att den inte verkade störd på något sätt. Men det var absolut filmerna som var avgörande för köpet.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Ja precis så. Jag tänkte faktiskt ändra mitt inlägg tidigare men orkade inte. Då vi säljer något så messar femton personer och är "intresserade", medan en eller två ringer och är intresserade på riktigt.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Kl*

Visst finns det bildsamlare, men det kan ju många gånger vara så att man helt enkelt inte gillar hästen ifråga. Många klagar på alla mail de får, men många annonser innehåller inte ens en mankhöjd på hästen, det är ju inget som jag vill behöva ringa och fråga exempelvis.

Åka 50 mil för att titta på en häst som man bara sett huvudet på känns ju ganska "riskabelt", så nog måste man få önska sig ordentliga bilder!
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Tycker man ska vara väldigt på och ifrågasättande. Man får tänka på att dom flesta hästar är "perfekta" när ägaren vill sälja, det är mycket dom kan undanhålla och många hoppas köparen ska bortse från dom detaljerna när köparen väl har kommit och provridit osv.

Sen är jag en sådan så ifall säljaren inte går att få tag på, inte är tillmötesgående osv så lägger jag ner. Speciellt om det är såpass långt att åka.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag undrar också hur en del säljare tänker.

Har försökt att boka tid för att titta på en häst 3 gånger nu. Jag använder sms eftersom jag har en bebis som gör det svårt att tala i telefon. Jag har förklarat detta och berättat kort om mig själv i första smset, samt att jag gärna kommer och tittar om hon har tid att visa någon dag. Fick svar efter 3-4 dagar med en ursäkt om att säljaren också har en bebis, men inget förslag på visningsdag. Skickar igen att jag förstår och att det är lättare om vi träffas och hon visar hästen, förslag på två dagar lite längre fram i veckan. Tänkte att nu skulle hon väl hålla mer koll på telefonen och svara fortare, icke, sent kvällen innan sista dagen jag föreslog (såg messet först morgonen efter då vi gått och lagt oss) igen ursäkt och att jag kan komma när jag vill. Nu hade jag annat för mig eftersom hon inte hört av sig tidigare, så svarar igen, med en specifik dag och klockslag. Har inte hört nåt tillbaka, hela tiden uppdateras annonsen och säljaren verkar angelägen att sälja, men jag får säga att jag börjar dra öronen åt mig. Som köpare vill man ju känna sig lite prioriterad i alla fall.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag funderar också på hur dom tänker ibland..

Det finns tre hästar som jag verkligen är intresserad av, alla dom har antingen en huvudbild eller en gammal bild i annonsen. Jag har ringt och pratat med dom här tre försäljarna och allt verkar toppen och jag frågar om dom inte skulle kunna maila mig några bilder/filmer. Jo självklart ska dom göra det!
Men det händer inget! Jag får inga bilder/film.. Då har jag ändå påmint dom via sms..

Detta resulterar i att jag tappar både suget, lusten och orken att leta häst.. Trodde det skulle vara kul att leta efter sin bästa vän.. :(
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Jag hade aldrig brytt mig om att svara en person som bara håller på med sms på det sättet, bebis har väl alla haft, det var en dålig ursäkt.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Håller med.Som säljare är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om folk som ringer, än om de mailar/smsar.
Och man vill ju helst bara sälja till såna man tycker verkar vettiga.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Och jag blir galen på alla som ringer när jag har häst till salu, stängde tom av telefonen sist :D Jag skrev helst mailkontakt (pga småbarn) i annonsen och de som inte kunde acceptera det kan åka och köpa en annan häst tycker jag.

Till TS, jag tycker du kan vara på, det var jag sist jag köpte häst, tycker hon att du är jobbig kan hon ju bara göra som jag, stänga av telefonen ;)

Vill hon verkligen sälja så kommer hon inte tycka du är jobbig.
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Är du så säker på det ? ;)

Jag tycker småbarn är en väldigt bra anledning att inte prata i telefon. Kl 17 efter en arbetsdag är det närmast kaos hemma hos oss innan barnen fått lite att äta, varva ner lite, man själv har ätit etc. Helt omöjligt för mig att prata i telefon då.

En tonårsmamma ringde som en galning om kvällarna angående min saluhäst och jag pratar inte i telefon efter kl 20.00 dels eftersom jag själv är väldigt kvällstrött och dels pga att barnen ska läggas, jag vill ha lugn o ro på kvällarna helt enkelt.

Varför inte bara skicka ett mail som säljaren kan svara på när det finns tid? eller mess om att man är väldigt intresserad och gärna ringer på en tid som passar säljaren?
 
Sv: Hur på kan man vara vid hästköp?

Håller med.Som säljare är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om folk som ringer, än om de mailar/smsar.
Och man vill ju helst bara sälja till såna man tycker verkar vettiga.

Och den bästa uppfattning får man om man träffas, vilket är vad jag försökt få igenom från början. Hästen står inte så långt bort och annonsen är väldigt utförlig. Jag vill se hästen i verkligheten och om inget är konstigt köper jag den, om hon inte misstycker mot mig förståss.

Om man nu vill sälja får man ju ändå ta vara på de kontakter man får, om man ogillar det är det väl bara att säga "jag vill att vi rings först, går det bra vid xx?" varför bara skita i att svara? Du får ju för övrigt rätt mycket information när du får ett telefonnr, så jag tycker det är rätt stor skillnad på sms och mail.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jaaaahapp. Dan-före-dan. Nu gäller det, osv. Blir provocerad av alla som säger "det är klart du kommer klara det!" Förstår att det är...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 539
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp