Sv: Hur överlever ni att hästens ska slaktas?
Kl
Har varit med vid avlivning av andras hästar 2 ggr nu, ena planerad och den senaste nyligen, en akut avlivning som vi inte trodde skulle sluta så..
Värst tycker jag nog är när beslutet är fattat så att säga, när chocken kommer, ångesten och oförståelsen för det ofattbara..Det hela känns overkligt bara. Sedan när det är gjort och över har jag ganska snabbt kunnat acceptera och gå vidare/sörja även om det är tungt såklart.
Jag har kvar hästarna i ljust minne, med värme i hjärtat och med vetskapen av att ingen av dem lider utan fick ett värdigt och ett snabbt avslut.
En tröst tycker jag är att det går fort när det väl är dax och att man vet med sig att det är det rätta, eller att inget finns att göra för ett tillfrisknande, ett nödvändigt ont så att säga.
Jag som ställt upp som sista stöd på vägen ger rådet att om man funderar på att vara med hela vägen så ska man fundera på om man fixar det eller inte, överlåt hellre till någon som känner sig kunna ställa upp om man känner sig osäker. Jag tror ingen mår bättre av att man känner sig tvingad till något man inte hanterar i det sista. (själv ställde jag upp då ägarna fick panik av bara tanken).
Alla är olika och inget är tabu i den frågan tycker jag, en del klarar inte av tanken på att vara med och andra känner sig lugnare med att få vara med hela vägen. Jag tycker man ska välja det som känns bäst för de inblandade och alla kommer att ha förståelse för vad som.
Viktigt tror jag är att man får gråta ut och prata mycket om det, det har varit en lättnad för mig i alla fall.
Överlever gör man, även om det kan göra så himla ont att mista någon värdefull. Men man får leva med tanken att det var ett bra beslut och att man varit en ansvarsfull ägare in i det sista.