hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Tidigt upp och rida på morgonen innan insekterna vaknat till. Vi har ljust inpå natten och myggen och knotten drar igång vid 22-tiden som värst. Men på morgonen är det rätt lugnt, faktiskt...
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

..//Sen köpte jag ett tudelat ridinsekttäcke som inte drar framtill på bringan- kanonbra. Av svart stadigare nät där det behövs. Går ner bra även framtill- inga spännen.

Tillverkare? Har googlat men hittar inte ngn sådan du beskriver.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Och här har vi inte ett träd knappt ;) Vi har 2 grusvägar och stranden att rida på... Så här nere blåser de flesta flugor bort, men bromsarna är tuffare...
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag brukar smörja in hästen där dom är extra känsliga för flygfän eller tar jag sprayburken. Var med om en lustig sak igår , blev jagad av en stor geting , han vägrade släppa oss så vi fick fly in i skogen, riktig otäcking..
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

idag så har jag för första gången i år fått jaga bort flugor! kvavt och äckligt varmt på morgonen :(. trots flugspray så fick man vifta med pisken för att få bort dem (hästen var väldigt tacksam för viftandet :p).

hade hästen inte svettats så mycket om ögonen hade jag haft en mössa på henne, men hon blir svett om öronen och under gjorden efter bara 20 min skritt.

ska se om jag kan sy om ett lakan till ett rid täcke med hals, måste ju fungera lika bra som ett flugtäcke.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

håller på att experimentera med ett gammalt nättäcke. har i alla fall lyckats klippa hål för sadeln. Skall ta med och prova ikväll och se vad som måste ändras. Funderar på att ev sy fast ett lakan under
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Sätt på mössa med hals o hästen blir tacksam.

Jag har just ridit o det var ett moln runt hästens huvud som hade mössa på. Inte ett enda skak.
Blöt. Det blir man bara man är ute när det är så här kvavt.

Även hunden hade samma. Molnet då;)

Den ska nog oxå få ngt flugskydd:angel:
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

KL

Lånar tråden lite...
Har en extremt insektskänslig eksemhäst. När jag rider har vi ofta ett moln på typ 150 insekter av varierande typ (myggor, flugor, bromsar, knott, getingar... you name it) efter oss.

Hästen blir ofta såpass irriterad av insekterna att hon försöker vända hemåt/backar och vägrar gå ett steg framåt... Jag får hoppa av och leda henne en bit, annars kommer jag ingenstans :crazy:. Det känns inte rätt att bli arg på henne när det är insekterna som stör henne, hon gör aldrig så på vintern.

Sprayar henne med Ultrashield innan ridtur, men det hjälper föga. Jag tänkte sätta på henne flugpannband för att se om det hjälper och funderar även på att investera i ett flugridtäcke. Är det någon som har erfarenhet av flugridtäckena? Hjälper de? Några andra tips? (Förutom de som redan nämnts i tråden, rida på morgonen osv.) :)
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Hej Alla. Detta är mitt första inlägg och nyregistrerad. Jag blev berörd över denna tråd om insekter. Jag har ett fullblodssto-korsning som är 6 år. Förra sommaren så "dummade" hon sig med att slå med huvudet och jag förstod att det var insekter. Hösten kom och huvudskakningarna slutade. Nu i maj var jag på Strömsholm i en hältutredning och stoet blev friskförklarad. Då var vi i paddocken och solen lyste men inga insekter. Mitt sto slog med huvudet och jag fick diagnosen headshaking! Fick tips om nosnät. Provade detta utan bättre resultat. Köpte ett helt huvud-insektsnät som går ner över nosen på www.horze.se för 99 kr! Jag har fått en ny häst! :bump::banana: Jag kan rekommendera att googla på headshaking generellt och på youtube. Det gav mig mkt info och förståelse.

När det gäller insekter på kroppen så sprutar jag flitigt med ultrashield innan ridturen, efteråt, på flugtäcken mm. För bästa resultat ska man borsta pälsen efteråt för att medlet ska sitta bättre. Jag har tre hästar och inhandlat 15 flaskor. Har två sommarhästar på bete hos mig och de tål inte sprutandet så jag använder engångshandskar och svamp. De är tacksamma o nöjda :)

Jag åker ofta iväg med mina hästar och rider i annan terräng. Då kan jag välja att åka till områden med "dokumenterad" mindre insekter. Jag har dock tur att jag har knappt insekter här hemma vid stallet :). De har även lösdrift och väljer varma dagar att stå inne i denna. Antar pga insekterna minskas ännu mera. Har sommarhagar ca 500-900 m från stallet vid skogen och där finns det mkt mera insekter. Har därför eksemtäcken på och varvar dessa med insektstäcken för att minska skav. Huden på fullblodskorsningen och araben är tunn o känslig. Men de tål mkt ultrashield utan problem, som de i perioder vid behov får 1-2 ggr/dag.

Hade en häst tidigare som fick vitlök dagligen i fodret pga hosta mm. Han hade färre insekter. :). Kanske beroende på vitlöken?
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Vill bara nämna att ridtäcken för insekter finns på www.washap.se
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag har också en häst som är väldigt känslig. Det finns flugridtäcke, sen använder jag huva och flugpannband och sprayar under magen och på benen. Om han blir alltför irriterad ökar jag farten lite så vi kommer bort från odjuren.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

KL*

Min häst hatade alla insekter och kunde i perioder bli så stressad av dem att det inte gick att skritta alls. Jag brukade köra den här varianten med gott resultat.
1 Spraya på Extra Strength Insect Repellent Spray i fulldos fördelat över hästen - ej ansiktet
2 Spraya på Prob Hästdeo över hela hästen, inkl ansiktet
3 Fluridtäcke på. Har ett som täcker hela hästen och är utskuret för sadeln. Är några år gammalt och från Jacson.
Som bonus hade vi flyveil i läder på tränset istället för vanligt pannband om det var riktigt illa. Och såklart en lång pisk att peta till bromsarna med:D
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag kör när det är som värst med en sådan där ful exemflughuva med hals= inte ett enda skak med huvudet:banana:

Sen köpte jag ett tudelat ridinsekttäcke som inte drar framtill på bringan- kanonbra. Av svart stadigare nät där det behövs. Går ner bra även framtill- inga spännen.

Vart kan man hitta detta täcke?
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Upplever inte att mina hästar har så vansinningt ont av flugfäna. Brukar spraya med insektsspray och det funkar för oss.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Vart kan man hitta detta täcke?

PM:a Ponnytant om hon hittat det.

KL
Jag vill undvika att sätta på alltför mkt kemikalier eller ens aromatiska oljor. Citronella är ju även det förbjudet numera. Det var inte ens värt det= dålig effekt.

min ene känslige har ju utvecklat reaktion mot det mesta.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Jag brukar byta ut pannbanden på mina hästars träns till flyweil-pannband och spruta insektspray på och undvika skogar, där knott och mygg samlas, samt undvika att rida sent på kvällen. Jag vet en som rider med insekttäcke på sin häst, men hon rider barbacka, har bara tränset ovanpå huvan till täcket. :)
 
Senast ändrad:
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

Sätt huvan ovanpå tränset. annars kan sidostyckena göra att det stramar över ögonen.
 
Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?

I och med att det är en unghäst som varit skadad så är kanske inte mitt tips att rekommendera.

Jag rider på mornarna helst innan kl 9 om det är varmt. Dessutom ligger jag mest i trav och galopp om vi rider ut och på öppna ställen. skogen är big no no!
Sprayar med vatten/äppelcidervinäger och jag har inga stora problem med varken mygg eller broms. Men det beror nog mest på var man är i landet kanske.


Skadad unghäst så skulle jag hålla mig i ridhuset ändå och variera med ridning/tömkörning/longering/ och ställa upp koner och bommar att gå över och runt och på så sätt variera träningen i ridhuset, om du nu inte kan hålla så värst tempo ute.

För bäst att hålla sig från flygfän är ändå att rida med tempo. trav och galopp
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp