Sv: hur överlever man ridturen nu bland alla bitande flygfän?
Hej Alla. Detta är mitt första inlägg och nyregistrerad. Jag blev berörd över denna tråd om insekter. Jag har ett fullblodssto-korsning som är 6 år. Förra sommaren så "dummade" hon sig med att slå med huvudet och jag förstod att det var insekter. Hösten kom och huvudskakningarna slutade. Nu i maj var jag på Strömsholm i en hältutredning och stoet blev friskförklarad. Då var vi i paddocken och solen lyste men inga insekter. Mitt sto slog med huvudet och jag fick diagnosen headshaking! Fick tips om nosnät. Provade detta utan bättre resultat. Köpte ett helt huvud-insektsnät som går ner över nosen på
www.horze.se för 99 kr! Jag har fått en ny häst!
Jag kan rekommendera att googla på headshaking generellt och på youtube. Det gav mig mkt info och förståelse.
När det gäller insekter på kroppen så sprutar jag flitigt med ultrashield innan ridturen, efteråt, på flugtäcken mm. För bästa resultat ska man borsta pälsen efteråt för att medlet ska sitta bättre. Jag har tre hästar och inhandlat 15 flaskor. Har två sommarhästar på bete hos mig och de tål inte sprutandet så jag använder engångshandskar och svamp. De är tacksamma o nöjda
Jag åker ofta iväg med mina hästar och rider i annan terräng. Då kan jag välja att åka till områden med "dokumenterad" mindre insekter. Jag har dock tur att jag har knappt insekter här hemma vid stallet
. De har även lösdrift och väljer varma dagar att stå inne i denna. Antar pga insekterna minskas ännu mera. Har sommarhagar ca 500-900 m från stallet vid skogen och där finns det mkt mera insekter. Har därför eksemtäcken på och varvar dessa med insektstäcken för att minska skav. Huden på fullblodskorsningen och araben är tunn o känslig. Men de tål mkt ultrashield utan problem, som de i perioder vid behov får 1-2 ggr/dag.
Hade en häst tidigare som fick vitlök dagligen i fodret pga hosta mm. Han hade färre insekter.
. Kanske beroende på vitlöken?