Hur ont har hon ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 912
T

todde

Har ett sto 15 år gamalt som vid beröring strax bakom manken om man trycker liter så går hon ner utan att visa någon smärta (vad jag kan se) Har haft massör på henne visst hon har låst upp allt på henne , massören sa att det var något i ryggen o jag skulle smörja linement på den i en vecka. Hennes tendens är att gå upp med huvudet när hon rids o efter ridning när hon går ut i hagen så gick hon o nickade med huvudet.... (ska tilläggas att man blir extra observant när man känner att något inte är rätt)
Vid galopp så byter hon efter en mindre volt till fel galopp när jag sitter o vid fältsits så gick det bättre. Vid hoppträning är hon helt cool visar inga tendenser till något. Jag har bara haft henne i ca 1 år o vid besiktning sa de att hon hade fina tänder för hon har en tendens att gapa på bettet o hålla på.
Ska tilläggas att hon är väldigt kitlig o känslig i huden hatar flugor slår vilt med huvudet så snart hon ser flugor o solen. Har nu vidtagit åtgärder med typ back on track ostretchar ryggen lagt en pad under sadlen . Ska man kanske kontakta en hästkiropraktiker eller drar han sönder min gamling?

Sv: Hur ont har hon ?

Om hästen sänker vid tryck över ryggen så har den ont.

Sadeln kanske inte är rätt tillpassad.

Om hästen sänker vid tryck över ryggen så har den ont.

Sadeln kanske inte är rätt tillpassad.

Bör den vara den är utprovad av dipl sadelutprovare ! Men vem vet den kan ha gjort fel. ommusklad kanske !

har ugnefär samma problem med min travare.
Hon reagerar starkt när man berör hennes rygg och när man lägger på sadel.
Vi har låtit kolla upp henne men veterinären hittade ingenting....
Hon har alltid varit lite stel och vill inte riktigt böja sej, men vi har inte haft tid att träna henne så mycket på sista tiden. men sk träna henne hela sommaren.

har slutat rida på henne nu och tömkör henne nu bara istället.
hon går ovanligt fint och böjer sej fint t.o.m i höger varv som hon alltid vart stel i. (men det beror på att hon är travtränad, alltså endast i vänster varv)
hon är ovanligt kraftigt byggd för att vara travare och ser ut som ett kraftigt halvblod.
hon kan inte galoppera i höger galopp, då slår hon över. och hon orkar inte galoppera så länge. :confused:

så jag bär på ungefär samma problem, skulle gärna vilja ha hjälp med vad nån kan tro att det är och hur jag ska forts. tärna henne.

Den långa ryggmuskeln går ju ända upp i halsen,så jag skulle även stretcha hals och nacke och kolla hur pass spänd hon är framför bogbladet.
Snett nedanför manken kan dom dra på sig spänningar om dom bla har ont i falangerna,dvs kota-krona-hov.
Hon kanske inte trivs med bettet du använder.Byt till ett annat eller prova bettlöst och se om det blir nån skillnad.Tänk på att det är viktigt att ha fler olika bett att byta imellan,även sadel.;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen... 2
Svar
21
· Visningar
5 372
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 146
Senast: hag391
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: Jealle
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 065
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka