Hur ofta...?

Houdinie

Trådstartare
Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni?
... diskar ni mat- och vattenskålar?
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna?
... dammtorkar ni?

Sv: Hur ofta...?

Nu har ju vi precis fått hem våran katt men..

Hur ofta...
... dammsuger ni?
Dammsuger har vi gjort varannan vecka jämt och tänker väl fortsätta med det.
Varje dag, i samband med att jag byter vatten och ger ny mat.
Tänkte göra det varje vecka, dvs tömma helt på sand och ha i ny, annars rensar jag lådan varje dag från bajs och kiss.
... dammtorkar ni?
En gång i månaden MAX. Det beror helt på faktiskt. :angel:

Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni? 1-2ggr i veckan
... diskar ni mat- och vattenskålar? varannan dag
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? varannan vecka, har ute kattor som inte gör inne så ofta
... dammtorkar ni? inte så ofta... en gång i månaden kanske

Hur ofta...
... dammsuger ni? Nästan varje dag
... diskar ni mat- och vattenskålar? Minst en gång i veckan
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Varannan vecka ungefär, eller vid behov
... dammtorkar ni? mer sällan

Har två katter

Hur ofta...
... dammsuger ni? När det behövs
... diskar ni mat- och vattenskålar? 2-3 gånger i veckan med matskålarna och vattenskålarna brukar jag diska av varje gång jag fyller på nytt vatten.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Ungefär varannan vecka.
... dammtorkar ni? Dammtorka? ;) Det blir under storstädningen ungefär en gång i månaden.

Behövs det så städas det ju mer, nu under sommaren är det ju väldigt varmt och det kanske är på sin plats att diska matskålarna oftare t.ex.

Hur ofta...
... dammsuger ni?
Dammsuger varannan dag runt kattlådan. En gång i veckan hela lägenheten.
Det är jag dålig på ... vattenskålen sköljer jag ur varje dag när jag byter men matskålen är jag inte så noggrann med. Han äter bara torrfoder i den, när han får blötmat och tonfisk så diskas dem skålarna efter att han ätit upp maten.
Alldeles för sällan. Men eftersom jag gör rent i lådan minst 2 gånger om dagen så har lådan knappt varit skitig när jag väl skurat den.
... dammtorkar ni?
En gång i månaden ca.

Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni? 2-3 ggr/vecka
... diskar ni mat- och vattenskålar? matskålen 1 gång i veckan, vattenskålen dagligen
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? ungefär varannan månad (har utekatter, så de går bara på lådan kanske en-två gånger/vecka)
... dammtorkar ni? någon gång i veckan

*tiotecken*

Hur ofta...
... dammsuger ni?
Jag och jag, men min sambo ca varannan/var tredje dag
Matskålen 1 gg i veckan och vattenskålen varje dag.
Var 3dje vecka ca
... dammtorkar ni?
Har aldrig gjort, men tror min sambo gör det ibland....

Hur ofta...
... dammsuger ni? En gång i veckan.
... diskar ni mat- och vattenskålar? burkmatsskålen och vattenskålen tas en gång om dagen. Skålen med torrfoder tas väldigt sällan.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? 1 gång var tredje månad kanske? Katten går nästan bara på toa ute så.
... dammtorkar ni? En gång i veckan med.

Hur ofta...
... dammsuger ni? När hunden börjar bli rädd för dammråttorna
... diskar ni mat- och vattenskålar? Vattenskålarna två gånger/dag, torrfoderskålen någon gång i veckan, blötmatskålen en gång om dagen.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Typ en gång i månaden kanske
... dammtorkar ni? Vid jul och kanske kanske på våren om jag orkar;)

Hur ofta...
... dammsuger ni? En till 2 ggr i veckan
... diskar ni mat- och vattenskålar? En gång om dagen
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Rensar lådan ett par gånger om dagen, men det är sällan jag tömmer den helt o skurar av den.
... dammtorkar ni? Max en gång i månaden :D

Hur ofta...
... dammsuger ni?

1-2 ggr per dag ..:crazy:

Matskålar vid behov/löpande, vi har heller ingen vattenskål utan en fontän, den fyller vi på/rengör var tredje dag ungefär.

Rent gör vi varje dag, men stortömning i lådorna någon gång i månaden.

... dammtorkar ni?
Varje eviga dag :cool:

Vi har fyra innekatter (och en del andra djur) och jag skulle helst se att de fick vara ute men det betyder att vi måste skaffa en kåk och det är inte riktigt läge nu.
Belastningen på bostadsytan blir så mycket mer när alla djur är inne, och jag tycker det är trevligt att kunna sitta i soffan utan att bli alldeles orange efter stora hanen som fäller som en värsting, alltså städar jag varje dag.
Men så värst kul är det inte.

Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni?Varje dag i princip
... diskar ni mat- och vattenskålar?Byter vattenskålarna ca var 3:e dag,byter matskålarna varje/varannan dag.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna?Har 5 lådor och alla diskas 1 gång/vecka minst, varje gång sanden byts.
... dammtorkar ni?Inte ofta:crazy:

Hur ofta...

... dammsuger ni?
Runt en-två gånger i veckan.

Vid behov, d.v.s. ett par gånger i veckan. Matskålarna byter/diskar jag oftare än vattenskålen, men jag sköljer alltid ur vattenskålen när jag byter vatten (d.v.s. dagligen).

Sällan. Jag tar givetvis bort kiss och bajs dagligen, men tömmer all sand och sköljer ur lådan gör jag nog inte mer än någon/några gånger i halvåret. Jag tycker helt enkelt inte det behövs oftare än så, eftersom ingenting fastnar på själva botten av lådan. Och sanden byts ju ut successivt eftersom jag fyller på med ny sand i takt med att jag tar bort kissklumparna.

... dammtorkar ni?
Jag vet inte... Det blir nog lite varje vecka, allteftersom jag ser att det börjar samlas damm på TV:n/någon hylla/annat. Det är inte så ofta (veckovis eller liknande) jag får för mig att tokstäda hela lägenheten på en gång, utan jag städar/plockar hellre lite varje dag.

Svarar själv:

Hur ofta...
... dammsuger ni? minst varannan dag
... diskar ni mat- och vattenskålar? Varannan eller var tredje dag - bara torrfoder.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Mockar varje dag, tömmer och skurar en gång i månaden
... dammtorkar ni? varje vecka

Hur ofta...
... dammsuger ni?
När det behövs. Allt från 1 gång i veckan till 7 gånger i veckan.
diskar ni mat- och vattenskålar? Några gånger i veckan. Katten delar vattenskål med hunden så vattenskålen blir så skitig direkt.
tömmer ni och skurar lådan/lådorna?Har inte låda. Hon gör sina behov ute.
dammtorkar ni?
Ehhh...ska man göra det nån gång? :o

Katten delar hus med långhårig hund, barn och två vuxna. Bor ute i skogen med grusväg och grus överallt känns det som.

Senast ändrad:

Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni?Kanske en gång i veckan. Beror på om jag får besök eller inte...
... diskar ni mat- och vattenskålar?Matskålen (torrfoder) diskar jag typ aldrig. De andra faten som det ibland serveras matrester på diskas väl när maten är uppäten. Vattenskålen byter jag vatten i varje dag minst en gång och gnor då ur den med handen under rinnande vatten. Det räcker.
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Hm, det har jag väl gjort kanske 2-3 ggr på de 1,5 år jag haft katt. Har så mkt sand i att det sällan kommer ner kiss på botten. Eller menar du tömmer som i mockar? Det gör jag varje gång jag passerar lådan och ser att det är nåt i den.
... dammtorkar ni? Varje gång jag dammsuger, ibland lite oftare.

Hur ofta...
... dammsuger ni?Aldeles för sällan, ca 1 gång varannan vecka
... diskar ni mat- och vattenskålar? Vattenskålen sköljer jag ur varje dag. Matskålen diskas varje helg då han fått mjukmat
... tömmer ni och skurar lådan/lådorna? Varje gång kattsanden är slut (tar ca 1½ månad) då tömmer jag all sand och descnificerar lådan
... dammtorkar ni? Hm, aldrig typ.. :o

Hur ofta...
... dammsuger ni?

Ca 1 gång/veckan. :o Har även hund så det skulle inte skada att göra det oftare.
Katterna dricker ur hundens vattenskål och äter på locket till fodertunnan, och det torkar jag av ca 1 gång/veckan. De får endast torrfoder där. Ger jag dem annan mat får de den i vanlig skål som jag diskar direkt efteråt.
När vi hade låda tömde jag den flera ggr/dag. När jag hade "vägarna förbi". :D Numera har de lucka och kan göra sitt ute i skogen.
... dammtorkar ni?
Oj.. förr var det nog varje vecka men nu är det inte lika ofta. Vill gärna säga varannan vecka.

Ni som har katt:

Hur ofta...
... dammsuger ni?
Ungefär en gång i veckan. På badrummet där vi har kattlådan används Swivel Sweeper flitigt.
En gång om dagen
Någon gång i måanden. Plockar kiss och bajs varje dag.
... dammtorkar ni?
När det behövs...

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 158
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
339
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama