Hur ofta..

U

undrar

... tycker ni att man kan tävla sin 5-, 6-, 7-åring??

(hur ofta och hur mycket?)

Sv: Hur ofta..

jag tror det är väldigt individuellt. Det viktigaste är ju att hästen får en väldigt positiv erfarenhet av att åka iväg och tävla så att det aldrig blir något som förknippas med stress etc. Om hästen blir väldigt stressad och uppjagad kan man ju ta det rätt lugnt och inte åka ut så ofta, samtidigt som det är viktigt att vänja hästen vid att det är naturligt.

Jag har en 02a och vi var ute ungefär vad 3e helg förra säsongen, både vår och höst. Han älskar att komma ut, även om han blir lite nervös, så i år blir det nästan varannan helg. Vi åker även iväg och tränar på andra platser då och då. Så vitt jag kan se mår han bara bra av det, men som sagt det är väldigt individuellt. Så länge hästen tycker att det är kul/spännande och inte mår dåligt av det.

Jag brukar tävla 2 klasser, ibland blir det bara 1. Vi ser alltid den första klassen som uppvärmningsklass och jag rider inte slut på honom på framridningarna. Rider man bara 1 klass kan man göra en längre framridning, men i och med att han inte är så gammal blir det bäst för oss att göra såhär, så får man en chans att se baran också.

Senast ändrad:

svårt att säga tycker jag då de e en väldans skillnad på en 5åring och en 7åring?!
händer ju en hel del där i mellan i huvudet.. om de e därför man ska tänka på hur ofta man startar?!

går ju inte att säga då en fyraåring kan vara väldigt färdig och så och tex en 7åring kanske knappt är inriden:crazy:.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 18 hästar under svensk flagg kom till start vid världsmästerskapet i hoppning för 5- 6- och 7-åringar. Bjurfors Chacco klarade sig bäst...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det levererades fina prestationer från de två SWB-hästarna under söndagens finaler i unghäst-VM för 6- och 7-åringar.
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka