Sv: Hur ofta

Det vet jag inte hur många ggr/år...det får träckprovet visa...kan bli flera ggr eller inget.

Avmaskar efter intervallerna för det medel jag då använder. Väljer preparat efter vad träckprovet visar. Preventivt mockas även hagen var 5-7 dag, på vintern så ofta vädret tillåter.

Vi börjar några dagar före betet, och följer sedan intervallet för det medel som vi använder.

Sista avmaskningen på hösten blir i september nån gång, och då tar vi styngflugan med Ivomec.

I maj med Fyrantel.
och sen slutet av Maj med Ivomec, som vi fortsatte med
var 8:e vecka under hela betessäsongen.
Dom avmaskades sista gången nu i oktober. (bytte hage också)

Beror på vad träckprovet visar. Nu senast var det ett bra tag sedan jag avmaskade då träckprovet visade på 0 EPG. :banana: :bow: :)

Mvh Huntress

Växlar ungefär varannat år mellan pyrantel-preparat och ivermectin-preparat och vid behov (t.ex stort hästombyte) kör vi Cydectin. Träckprov på våren för att avgöra hur ofta vi måste avmaska, oftast blir det att följa medlets intervall, ett par år har vi inte behövt avmaska alls.

I sommar har jag inte behövt avmaska någongång.
Träckprov visat 0.
Tråkigt att man inte har tagit träckprov oftare.Tidigare kanske man har avmaskat i onödan,inte bra. :bow:

Träckprovet får avgöra. I år behövde vi inte avmaska alls! Undrar hur många gånger vi avmaskat i onödan? (Har inte använd träckprov så många år.) Onödiga avmaskningar både ökar risken för resistens och tär på plånboken i onödan!!!

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
579
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 586
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka