Hur ofta tvättar ni era hästar?

Sv: Hur ofta tvättar ni era hästar?

Spolar av mina hästar eftervarje pass, om dom blev svettiga. Tvättar före varje tävling och på sommrarna minst 1 gång i månaden.
Skimmeln tvättas lite mer regelbundet, 1 gång varannan månad typ. :)

Det där stämmer verkligen inte. Min producerade mer fett i pälsen ju oftare jag tvättade. Dessutom är dagens schampon milda och fina. Och hästar som tvättas så ofta har i dom flesta fall täcken....

Jo de funkar fin fint, eftersom hon är kännslig för de flässta andra (då kliar hon sig) så funkar det jätte bra :banana:

lektra skrev:
japp! :D Det är bara en prov grej som min kompis mamma håller på med så jag kommer inte ha mer när det tar slut :cry: ;)
Hur ska man då veta vilken DNAtyp hästen har om det ska bli ett schampo för försäljning? Det kan ju inte bli nån ekonomi på det annars?

Jag duschar min häst varje gång jag ridit, dock inte lika mycket nu på vintern. Dels för att hon blir så svettig och dels för att det blir lättare att hålla henne ren.. Bada gör jag om hon är allt för lerig eller om vi ska iväg på träning eller tävling..

Centaur skrev:
Och hästar som tvättas så ofta har i dom flesta fall täcken....

Japp, och min häst har inte täcke, därför badar jag inte så ofta. Föredrar att borsta istället helt enkelt. Badar nån gång om året inför en särskild tävling bara.
Har för övrigt själv aldrig sett en häst som har mer fett i pälsen efter bad, men det behöver inte betyda att det inte finns.
Skulle hur som helst inta bada min häst nu, och släppa ut honom i lösdriften igen... Han får vänta tills det är sommar och varmt..

Innan tävlingar. Men nu på vintern tvättar jag inte honom...

Alltså hennes mamma pluggar till sjuksköterska och då skulle dom göra något sånt, konstigt :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
203
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama