Hur ofta tvättar ni era hästar?

Sv: Hur ofta tvättar ni era hästar?

En gång om året typ.:p Nej, men jag brukar bada dom innan dom ska på utställningar/premieringar. Ska dom inte på det nåt år så är det inte säkert att det blir nåt bad. Beror väl iofs på att jag inte har nåt varmvatten i stallet heller så det måste ske på sommaren.

Jag badar/tvättar mina hästar innan tävling som vår/sommartid brukar ske 1 gång i månaden ungefär, annars så svampar jag av dom.

Då på kvällen innan tävlingen så de ej skitar ner sig så mycket...

På riktigt med schampo och hela kittet- 1-2 ggr på sommaren/tidig höst när det är varm ute, får släpa ut varmvattenhinkar till stallbacken från boningshuset.

Svampar dom när dom svettats gör jag vår sommar och höst, på vintern borstar jag dom torr om dom blivit riktigt svettiga, klipper dock för att undvika det...

2ggr per år....innan betesläpp och efter.då får han en grundlig genomgång:D

sen brukar han ju få duscha på sommaren någon gång i bland,men endast m vatten då.

Har en skimmel, så han brukar få bada på kvällen innan jag ska iväg o tävla.. kan bli några gånger på sommarne..
Då med såpa o varmvatten. :)

Sen brukar man få lov att tvätta svansen ibland året runt.. Försöker ta med mig varmvatten hemmifrån lägenheten, men det händer att svansen får sig sin dust i kallvatten.. Men då gör man det ju på kvällen, så han får gå in o sova. :)

När dom är skitiga.... :p
Min skimmel tvättade jag typ jämt då han reds. Han älskade att rulla sig i värsta lera och ligga i bajs inne i boxen. Så fick ta fram tvättsvampen varje dag typ.. Men tvättade inte hela honom, hade ju täcke så ryggen blev inte skitig. Nu går han ju bara i hagen så då är det inte så farligt om han är lite grådaskig ibland.
Jag tycker det är hemskt att se gul-fläckiga fula skimmlar under ryttare, det ser väldigt ovårdad ut, jag rider inte ens ut i skogen med en häst som ser så ut!

Min andra som är fux badar jag några ggr på sommaren. Rätt skönt med fux, praktisk färg!

1-2 ggr om året kanske, beroende på hur skitiga de är. Däremellan spolar jag av dem när de är svettiga på sommaren och så, så de håller sig fräscha. Inför tävlingar är det annars mest tvätta svans och tidigare ben när jag hade ponny m strumpor. Annars är det mycket rykt som gäller.

1-3 ggr om året kanske, beroende på hur skitiga de är. Har en som gillar lera.

Hjälp bara jag som tvättar min häst 1 gång i veckan, oj!

Har en skimmel som alltid är skitig. Fats han var bort lånad i 2 månader och då blev han inte tvättad alls och nu efter att jag tagit hem honom igen har det inte blivit av, fast ikväll ska han badas och efter det ska jag hålla honom reh ch fin varje vecka =)

Centaur - du säger desamma, gula pissfläcker på skimmlar *spryr* tur att jag inskaffat torrshampo som håller dom på plats =P

När jag hade min häst brukade jag tvätta honom ofta under sommarmånaderna. Speciellt ryggen brukade jag tvätta/spola ofta.

hurtigmartina skrev:
Hjälp bara jag som tvättar min häst 1 gång i veckan, oj!

Hade aldrig kunnat tvätta så ofta. Man tvättar ju bort det skyddande "fett"lager de har i pälsen för att hålla värmen. Dessutom blir de mycket blankare och finare i pälsen av rykt + motion än av för mycket badande. Torrschampoo är däremot en bra uppfinning.

Inte ofta. Två-tre ggr om året (innan bete och efter) blir det, sen om de ridits genomblöta och så, vilket inte händer så ofta...

med schampo... typ 1 gång om året. Sedan så svampar eller sköljer jag av henne om hon är svettig...

före och efter sommarbetet. om vi har jobbat hårt så kan jag svampa av också (under den varma årstiden):)

jag använder inte shampo varje gång, men han får en dusch varje vecka då han är en riktig gris.. så då försvinner väl inte fettet?

anser inte att jag badar honom för mkt då jag vill hålla honom ren, eftersom han sällan är det..

rykta gör jag ca 1 timme per dag, har inte träffat en häst som har mukare päls än jag så han är i bra skick...
och fryser inte, så fettet är nog inte borta..

Torr shampo funkar alltid, eller ja om man har rätt "mörke" billigare varanter jag testat funkar inte ... men men..

(skimmel) innan varje tävling/uppvisning/clinic

Jag andvänder ett schampoo som är speciel gjort för hennes hudtyp. Schampot torkar inte ut eller ger utslag m.m.

Anpassat till hennes DNA typ

japp! :D Det är bara en prov grej som min kompis mamma håller på med så jag kommer inte ha mer när det tar slut :cry: ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
203
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama