Hur ofta tränar ni?

H

hannalon

Alltså; hur ofta hopptränar ni? Hur långa hopp pass brukar ni då ha? Hur lägger ni upp hoppträningen?

:)

Sv: Hur ofta tränar ni?

Alltså; hur ofta hopptränar ni? Hur långa hopp pass brukar ni då ha? Hur lägger ni upp hoppträningen?

:)

1 gång i veckan för tränare, sen brukar jag hoppa lite hemma. Har nästan alltid små 30-40 cm hinder i den dagliga träningen. Jag tycker att det ger ett avslappnat förhållande till bommar och hinder samt att man håller igång avståndsbedömningen.

På organiserad träning är det 1-1,5 h som gäller. Man börjar med att rida lite bommar, småhinder och stämma av gas och broms. Sen går man vidare till dagens övning.

Tränar jag hemma brukar jag mest rida någon linje som är knixig, och variera antalet galoppsprång. Jag hoppar aldrig särskilt högt hemma, sällan över 1 m.

Oavsett vad jag gör så rider jag tills det känns bra. Sen om det tar 30 minuter eller 2 timmar bekymrar varken hästen eller mig.

Hopptränar gör jag bara för tränare, ungefär varannan vecka och tävlar veckan emellan. När jag rider själv så tar jag aldrig upp hindrena, utan brukar hålla mig till stärkande hoppövningar.

1 gång i veckan mer eller mindre.. ibland så kan dagarna ändras lite och så blir det 2 ggr i veckan men då vilar hon ju minst en vecka till nästa å så..
Träningarna börjas nästan alltid med markarbete och går över till småhinder och sedan får vi börja hoppa banor osv.
Tiden är ungefär: det tar så lång tid det krävs, den ligger oftast på 1-1 ½ timme men kan dra över ibland beroende på hur många det är som hoppar i gruppen och hur bra det går.
Hopptränar alltid för tränare, hoppar jag ngn gång själv så kan det vara gymnastikhoppning eller liknande, men det händer kanske en/två ggr om året.

Senast ändrad:

Jag hopptränar varannan vecka för hopptränare och varannan själv. För tränare rider vi i grupp i en timma och hoppar massa olika övningar och mycket bana.
När jag rider hemma själv blir det gymnastikhoppning på lägre höjder och jag brukar försöka orka använda mig av bommar ofta när jag rider på banan :) Själv hoppar jag så länge som behövs, dvs tills det känns bra!

Jag hopptränar varannan vecka för hopptränare i en timma. Den veckan jag inte rider för tränare hoppar jag lite lägre hinder (inte högre än 90) hemma.

Några gånger i veckan rider jag markarbete/dressyr med minihinder/cavaletti (50-60 cm)

Jag hoppar en gång i veckan trots att jag inte är någon hoppryttare:p
Ligger mest på gymnastiknivå, vi hoppar för smidighetens skull och för att vi båda tycker det är roligt!
Mestadels rider vi övningar som ligger på typ 60, och det händer att vi tar nån oxer på runt metern. Ingen hög nivå alltså.

Vi brukar ha hållt på i typ 1½-2 h när vi kommer hem, men då är det 20-30 minuters skritt sammanlagt fram och tillbaka till banan, och sen tränar jag med två andra, och står still/skrittar när de hoppar och tittar på och diskuterar ev. lösningar på problem:D
Rider väl intensivt kanske 45- 60 minuter.

jag tränar hoppning 1 gång/vecka.

vi rider fram ca 25 min, sedan hoppar vi ett antal övningar och till slut en bana på kanske 10 hinder, med kombinationer, snubbelbommar, linjer, studsar, m.m
träningen ska pågå 1 timma, men det blir oftast mer.

1 gång/vecka "riktig" hoppning (för instruktör) och 1gång/vecka hemma "markarbetshoppning" med småhinder, lösgörande övningar, studs och kontrollövningar.

Varannan vecka för tränare. Jag brukar försöka hoppa två gånger i veckan totalt. Oftast inga stora grejer, mest tekniska övningar.

Sara

Hopptränar en gång i veckan, för tränare.
Han lägger upp träningen beroende på hur senaste tävlingen gått, och vad han då tycker att vi behöver träna mer på.
Oftast någon jag gjort fel på tävlingen.

Längden varierar, går det bra så avslutar han tidigare, men går det inte bra får vi hålla på tills det blir bra.
Oftast runt en timme.
Rider då helt själv och har en hel ridbana/ ridhus för oss själva.

Tränar en gång i veckan 1,5h.
Först lite mjukgörande och sedan dagens övningar. Ca 100-120cm
Tävlar ca varannan helg. Därimellan rider jag bommar/cavaletti hemma, något språng då och då, hur länge varierar pga övning osv, men mellan 30-1,5 h. Hoppar gör jag på träningen.:)

en gång i veckan för tränare, ca 1 timme med tre andra. sedan tävling ganska ofta och sällan blir det en träning på eget bevåg hemma.

Jag hopptränar för tränare varannan vecka. Då brukar vi först värma upp och sedan hoppar vi i ca. 1 timme. I början är det bara små hinder eller cavaletti att värma upp på i trav. Sedan går det över i galopp och hindren höjs (Cavaletti görs till studs). Sedan hoppar vi en bana, tränar på snäva svängar eller hoppar några kombinationer i galopp. :)
I början hoppade jag inte så högt för vi skulle lära Tarzan, som ponnyn heter, att vara rak när han rider emot hindret och när han hoppar. Men nu är han rak och hoppar mycket bättre så nu hoppar vi på lite högre hinder. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
752
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix