Hur ofta ta ut tandläkare?

Z

Zawilca

Hej jag undrar hur ofta man bör ta ut tandläkare eller snarare hur lång tid brukar det gå innan ni tar ut till era hästar? När jag har tagit ut tandläkare har det gått ungefär 1 ½ år mellan gångerna och han har tyckt att det varit nästintill onödigt eftersom att min häst har fina tänder. Har enbart raspat då och han har tyckt att man kunnat vänta längre.

Nu har det gått snart 2 år, vad tycker ni, borde jag ta ut tandläkare då? :)

Sv: Hur ofta ta ut tandläkare?

För min del är det lite olika hur ofta tandläkaren kommer och tittar på min häst. Har inte haft några speciella problem m hästens tänder men jag brukar göra så att jag ber min veterinär att kika på hästens tänder när han kommer och vaccinerar honom. Så han blir alltså kollad på 1 gång/år. Dock inte alltid att han behöver raspa något.

Okej, då ska jag be vet ta och kolla henne bara så vet jag om jag ska ta ut tandläkare :)

vi låter vet. titta på våra som är problemfria ca. 1 gång/år när dom ändå är på kliniken för tex. vacc. någon har lite större behov och då säger vet. ungefär när vi ska komma tillbaks.

mitt halvblod är 10 år (haft honom sedan han va föl) veterinären har tittat över hans mun 1 gång/år men hiterdax aldrig behövt raspa/slipa något alls, men han sa sist att det nu finns antydan till vågbett så vi ska kolla upp det nu i vår. min gamla shettis (37 år) har lite specifika problem så där behöver fixas lite då och då. 5 åringen har inte heller behövt något än.

min vänninas halvblod har heller inte behövt något "fix" på sina 6 år medans hennes äldre (16 år) behöver fixas 2 ggr/år. hon har både skarpbett och vågbett och får lätt hakar och kanter.

vi använder alltid vår veterinär när något ska åtgärdas.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
2 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka