Hur ofta skor ni era hästar?

Rosen

Trådstartare
Jag får tyvärr sko min häst var femte vecka för hovarna växer så det knakar. Hur ofta behöver ni sko. Hur ofta har ni tappsko? Min förra häst skodde jag var sjunde vecka och då mest för att jag tyckte att det var dags att sko om. Han hade aldrig en tappsko. Min nuvarande häst tappar skor redan efter fyra veckor. Anlitar samma hovslagare som jag gjort de senaste åren och han är utbildad. Enligt hovslagaren så har han mycket bra hornkvalitet och när han tappar skorna så är hålen kvar och hoven helt intakt. Inga bitar borta. Däremot så växer hoven vansinnigt fort. Kanske man borde ha hästen oskodd?

Sv: Hur ofta skor ni era hästar?

vad har du för skor på? tappar den fram eller bak? du kan ha booths på, det funkar väldigt bra om den tex. trampar sig i trakterna fram eller bak. om du inte rider mycket på hårt underlag tex asfalt eller grusvägar och dne inte är ömfotad så kanske det är lika bra att ha utan? eftersom hovis säger att den har bra hovkvalitet :)

jag skor min häst var 6e/7e vecka.
han har ganska kass hovkvalitet, så det är främt därför vi skor så "ofta" för att han inte ska börja tappa eller hovarna ska ruttna, för han är inåttåad så det är väldigt stor belasting på ytterväggen. så om den klappar ihop så :smirk:
jag har haft han i 8 mån, och inte en tappsko så långt :)

Senast ändrad:

Jag skor min häst cirka var sjätte-sjunde vecka, men hovis är i stallet var och varannan vecka och slår på skorna han tappar fram :crazy: .

Dax för skoning i morgon igen, och hovis sa han skulle korta tån bak så ska vi se om det blir någon skillnad :devil: .

Har enbart barfota hästar och det funkar bra. Hornkvaliten är suverän på båda och jag rider på alla underlag. Har vanlig hovis som sköter verkningarna ca 3-4 veckors intervall.:cool:

vi skor med ca 5-6 veckor emellan.
i sommras på betet tappade hon skorna med en veckas mellanrum ungefär.... men i för sig var det då som hovarna var som mest sprukna.. (hon har haft VÄLDIGA problem med fossingarna ska ni veta)
men dem två senaste månadera har skorna suttit som berg!:banana: :bump:

Jag får sko om var 8-9 vecka :D

Valacken skos ca var sjunde vecka, annars tappar han bakskorna..
Han tappar inte skor ofta, gör han det kan jag slå på dom själv så.
Han har bra hovkvalitet.
Stoet går barfota, och verkas samtidigt som valacken skos, ca var sjunde vecka. Hon har mkt bra hovkvalitet.

Skor min var femte vecka när hon går i full träning då hovarna växer dom de hade betalt för det. Nu när hon inte gått speciellt mkt pga min skada har inte hovarna vuxit som de brukar och vi har kunnat vänta några veckor till.

//Alice

var 8:e vecka räcker, han har tappat en eller två skor på två år :D

Min hästs hovar växer så längsamt att hovis till sist bestämde att det fick lov att bli var 10:e vecka. Skos han oftare finns det inget att verka.

skor och verkar i fram var 8:e till 10:e vecka. Går barfota i bak och där nöts det av i jämn takt så där behöver man inte göra någonting alls. Mycket fina bra hovar och extremt sällan någon tappsko :love:
(kanske en var tredje år.)

Jag skor min häst var 5-6 vecka eftersom han har lite felaktig exteriör fram så jag vill inte att hoven växer iväg för långt åt fel håll. Jag har tyckt att han har dålig hovkvalitet men han har nästan aldrig tappskor (inte ens sen jag började sko själv) och ändå så har jag alltid bara tre sömmar och smider ut traktarmarna rejält.

När jag hade på "guldskor" så tappade han ofta skorna (både fram och bak) och det berodde nog på att de skorna är tunnare och lättare. Nu har jag vanliga järnskor och de sitter enormt bra.

Min häst skos var 6:e vecka, skorna brukar sitta kvar. Kanske att hon kan gå en vecka till, men jag tycker inte det finns någon anledning (förutom snålhet) att dra ut på skoperioderna så mycket det bara går och riskera att stå där med tappskor sista dagarna varje skoperiod.

var 7-8 vecka. Aldrig tappskor (än så länge:angel: )

Min pålle skos var 8:e vecka. Hovis konstaterade just förra gången att min häst nog inte hade "anlag" för att dra av sina skor. Och bara för det åkte förstås ena framskon av efter 4 veckor.. Men det är den första tappskon under det året jag har haft hästen.

Jag skor min häst ungefär var åttonde vecka. Blev "uppläxad" av min superbra hovslagare att "nu FÅR du inte ringa mig på MINST åtta veckor! Hovarna måste växa lite till" :p Där fick man för att man försöker hålla ordning (lite för bra) på sin häst :rofl:

hej!
skodde om min förra häst var 8:e vecka
hade problem med tappskor fram eftersom han var rätt klumpig första tiden..hade bara stått i hage i flera år innan jag tog hem honom..
min hovslagare satte då på flärpskor ett tag på honom och de var helt suveräna eftersom hans fötter blev så fula av allt tappande och ditsömmande, hade ej tappskor senare när han fick tillbaka sina vanliga dojor och fötterna hade fått chans att växa till sig och bli riktigt fina igen..:)
Nu har jag däremot en unghäst som bara verkas..funderar på att låta bli att sätta på skor när han blir äldre och bara ha barfotahäst..tror att det kan vara ett bra alternativ..eller?

ha det så bra du och din häst! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

tosan blev skodd den sista augusti, dom sitter som sten och hoven har inte vuxit över.. vi är alltså inne på tionde veckan nu, men jag tänkte ringa hovis i dagarna och boka tid..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka