Hur ofta ska man verka hovarna på en 1-2-åring?

Sv: Hur ofta ska man verka hovarna på en 1-2-åring?

Hmm, jag typ mellan 4-6 veckors intervall., beror ju helt o hållet på hur hästen ser ut, hovkvalitet benställning. Men generellt säger man väl 6 veckor

vi verkar våran 2 åring var 4 vecka pga av dålig hovkvalite

Ja, 4-6 veckor säger jag med. Om allt ser bra ut, det måste ju hovis se, om man behöver ta oftare eller mer sällan.
Tyvärr vet jag att väldigt många låter unghästarna gå månader utan att hovis tittar på dem :( Förstår inte varför man inte tycker att deras hovar är lika viktiga som de vuxnas?

Vår hovis kommer regelbundet var 7-9 vecka beroende på behov och då kollar han unghästen också. Det har han gjort sedan hon föddes, alltså var föl. Han filade lite på henne första gången när hon var 4 veckor gammal. Hon har hela tiden haft bra hovar och benställning så det har inte behövst oftare, men om han hade ansett att det behövdes mer så skulle han kommit.

Var 6-8 vecka brukar våran unghäst verkas. Då skos våra andra hästar och 8 veckor är max för mig även fast unghästen har bra hovar.

Sen våra hästar var ca 2 mån. gammla har hovis kommit ut var 6-8 vecka.

Åtta veckors intervall har jag på båda mina hästar, gammal som ung :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 725
Senast: TeamLundVer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama