Hur ofta ska hästen få tänderna kollade??

Sv: Hur ofta ska hästen få tänderna kollade??

Jag har haft min 6åriga ponny i 2½år och har aldrig kollat hans tänder ?

Mina hästar åker till kliniken och rutinkollar sina tänder en gång/år, sällan något behöver åtgärdas men det är skönt att ha koll. Alla tre hästar som jag har nu hade riktigt fula tänder/bett när jag köpte dom, hakbett, emaljsprickor, sår i kinderna osv.

Då kanske det är dags för det nu?

Vad kostar det generellt, det stallet som jag hyr in mig på nu brukar ha gemensamma undersökningar så att man lägger ihop till kostnaderna för vet etc att ta sig ut, men kan ju ändå vara kul att veta om det skulle vara så att de måste ta sig ut. sen tycker jag att det är ganska svårt att hitta på nätet just häst kliniker. Nu har jag dock inte sökt på "tandläkare" Men tackar så hemskt mycket för alla råd och tips. Toppen!

Du har "världens bästa hästtandläkare" i grannkomunen= Söderköping utmed väg 210! :idea:

LIA

Här kostade det 330 grundavgift, 365 lugnande medel, 705 för undersökning/behandling. På en vanlig klinik.

Man betalar för det man får.

Men wisst kan en sk "hästtandläkare" med några månaders utbildning unna sig lite lägre priser, det är ju det minsta man kan begära. Will man däremot ta sin häst till den kompetens som finns i Söderköping så kostar det lite mer, men å andra sidan får man e perthjälp. Det är ju upp till war och en.

Ber alltid veterinären kolla tänderna vid vaccineringen. I år såg han lite tandsten så jag ska boka en tid hos en tandläkare för att fixa det (+ att den säkert kan se mer än vad min veterinär kan)

Hutlöst?

Jag hann aldrig åka dit men nog tycket jag priserna var "värda" när jag kollade upp det...

Fullblodets tänder behöver kolla varje halvår pga överbett som inte blivit åtgärdat på något år hos förra ägaren. Förhoppningsvis kan vi ha honom på 9-10 månaders intervall när vi kommit lite mer tillrätta med hans hakar.

Nordsvensken kollas varje år, eller vartannat. Har haft honom hela hans liv och tänderna har aldrig varit något problem, jättefin i munnen! Så allt som oftast är det inget som behöver göras. Normalt sett är väl varje år en lagom intervall men som andra säger beror det på hur hästen ser ut i munnen.

min vet är utbildad på tänder och på min häst räcker det med en gång per år,
men det är olika för olika hästar både lägre och kortare tid

Jag kollar mina samtidigt som jag vaccinerar varje år, valacken fick jag kolla 2 ggr/år i början.

//Domino_s

han är bra min inte så fantastisk som vissa säger, min gör ett minst likabra jobb.
Stallägaren var där för ett tag sen, tittade i mmunnen, jo det ser fint ut, 1500.- tack. Inte prisvärt nej...

Skulle min häst fårejäla problem åker jag hellre till klinkan som har vet utbildad på tänder.

han är bra min inte så fantastisk som vissa säger, min gör ett minst likabra jobb.
Hur vet du att han inte är det?

Stallägaren var där för ett tag sen, tittade i mmunnen, jo det ser fint ut, 1500.- tack. Inte prisvärt nej...
Skitsnack! För 1500:- får man mer än en titt i munnen. Fråga stallägaren vad som egentligen hände (om det inte är du själv som förvrängt det).

LIA

Skulle min häst fårejäla problem åker jag hellre till klinkan som har vet utbildad på tänder.

Det där war bra lågt! Munhålan undersöks med riktiga instrument, noga, och allt fotodokumenteras. Om det inte finns något att åtgärda så görs det inte heller. Wore det mer priswärt att en klåpare kom ut och raspade plant istället eller?

nej absolut inte jag säger bara att jag inte tycker att han är så fantastisk, han är bra absolut men det finns andra som gör ett minst likabra jobb. Men det är min åsikt.

LIA> För att jag har varit där ett flertal gånger både med egen häst o med andras, det är inget jag förvränger eller hittar på.
Varför bli så upprörd bara för att jag inte slänger mig på marken av beundran? Alla har vi olika åsikter.

LIA> För att jag har varit där ett flertal gånger både med egen häst o med andras, det är inget jag förvränger eller hittar på.
Varför bli så upprörd bara för att jag inte slänger mig på marken av beundran? Alla har vi olika åsikter.
Även jag har varit där ett flertal gånger under många år, och vet vad som görs och vad det kostar. Därför vet jag att det du säger är osant, något även TantEster påpekade.

Du har rätt till din åsikt, det är inte den jag reagerar på. Försök bygga den på saklighet så kan jag också respektera den!

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 263
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka