Hur ofta rids era hästar?

Russin8

Trådstartare
Jag undrar om ni rider varje dag? Inom travet vet jag att man inte kör hästarna varje dag. Hur mycket på en vecka anser ni att en häst som tävlas i hoppning på lokal nivå behöver gå? Ska man rida varje dag eller varannan? Motivera gärna varför ni rider ett visst antal dagar i veckan..

Sv: Hur ofta rids era hästar?

När jag hade "stor" häst (har bara shettisar nu:love: ), så red jag 3 dagar, vila 1 dag, osv. På "vilodagen" kunde hon få gå och skrota i hagen eller att vi gick ut på en promenad.

Min anledning till "vilodagen" var(är) att det behövs, för både det fysiska och psykiska välmåendet hos hästen.

Nu tränades min häst rätt så hårt på de dagar hon reds. Mycket klättring varvat med ordentliga dressyrpass eller hoppträning. Rider man "lättare" pass än vad jag gjorde "behöver" kanske inte hästen en vilodag på samma sätt.

jag rider min häst varje dag oftast dressyrarbeten, trots att han är hopphäst.:o
han brukar få 1-2 dagar ledigt/ vecka. beror lite på vilken kondition han är i, nu har han precis blivit igång satt efter en skada :D .

1-2 dagar ledigt för att han ska kunna bygga muskler och få vila upp säg helt enkelt, det är ju aldrig kul att jobba hela veckorna. tycker i alla fall inte jag. själva hoppträningarna brukar bara vara 1 gång i veckan o efter den dagen får han ta det lugnt o dagen efter har han ledigt.;)

Min motioneras 5 till 6 dagar i veckan normalt.

Med varierande tränning hoppning/markarbete normalt en gång i veckan, ridhus i övrigt med dressyr 1 till 2 ggr ibland inte alls. Uteritter med olika inslag ibland gasar vi bara på å har skoj. Ibland kör vi tömkörning, löslongering å så vidare.

Min häst kan få en å annan kokos ide när hon står ett par dagar i rad eftersom att hon är av det piggare slaget så tror jag att hon mår bäst av att få röra sig ordentligt dom flesta dagar i veckan eftersom att hon är ganska lat med att röra på sig i hagen i onödan (spring å dylik med andra ord).

Inte ofta nu på vintern. Kan gå rätt lång tid mellan gångerna kanske 1-3 veckor beroende på om nån kan gå med ut när jag ska rida eller hur väglaget är. Men ofta så går jag en bit och sen rida en liten bit barbacka så det är inte hårdträning precis ;)

Jag rider varannan dag ungefär. Det är vilan som bygger upp sas. Piggare häst att rida då också!

Korven skrev:
Jag rider varannan dag ungefär. Det är vilan som bygger upp sas. Piggare häst att rida då också!
Men om man rider varannan dag räcker det för att hästen ska bygga upp tilräckligt med kondition för att tävlas?

Jag brukar rida min nyblivna femåring 4dgr/v och tömköra en dag, varav ett ridpass är lite hårdare. Rider mestadels ute i skogen och på grusvägarna eller på fältet, åker iväg och hopptränar varannan vecka.

Russin8 skrev:
Men om man rider varannan dag räcker det för att hästen ska bygga upp tilräckligt med kondition för att tävlas?

Nej. Risken att hästen slits är större. Det är bättre med arbete varje dag i lagom mängd. Dressyr, bomövningar, tömkörning, konditionsträning, klättra lite o rida i naturen vilket de gillar. Hästen arbetar kanske 1 tim/dag, finns ingen större anledning att jämför med oss som arbetar 8 tim. För hästen handlar det om välmående av at få röra sig, gymnastisera, hålla sig i bra fysisk form, det mår den bra av. DEn står i hage/stall 23 timmar, så lyssna inte på råd om att det går alldeles utmärkt att rida ibland osv. Vill du rida? Eller vill du helst slippa men ändå kunna åka ut och tävla när du har lust? Skaffa medryttare.
Hoppa nte varje vecka om du tävlar samtidigt, då får tävlandet vara hoppträning och hemma rider du över bommar, dressyr, ut i skogen mm.
om du vill ha en välmående välmusklad häst vill säga.

min häst har 1-2 vilodagar i veckan, brukar försöka hålla mig till en eftersom hon är lite till åren och bara mår bra av daglig motion :)

sedan så har hon ju någon dag där jag enbart skrittar eller går med henne, så de kan man också kalla vila ;)

en häst som rids och tävlas på lokal nivå tycker jag ska ridas minst 5 dagar i veckan, även om det bara är lokala tävlingar så behöver hästen ändå vara i bra konidition och ha muskler...

Senast ändrad:

Under vintervilan har jag underhållit Funny ca 3 dagar i veckan jämt fördelat. Nu har vi ökat träningen och är uppe på 5 dagar i veckan. Då är en av dessa longeringsarbete. Rider western:p

Även om hästen behöver återhämta sig efter ett hårt pass för att bygga muskler, så är det som nån annan sa, bättre att anpassa arbetet med dagar av lättare arbete mellan de hårdare, än att låta hästen stå helt. det sliter på kroppen att gå så ojämt, även om det är en trevlig tanke för en själv som människa att bara behöva rida varannan dag med samma effekt s.a.s...

Min häst rids 5 dagar i veckan och har endera 2 vilodagar, eller tömkörs den 6:e dagen. Vilodagarna är utspridda så att han går ca 3 dagar i rad, sen vila. Jag varvar dessa 5-6 dagar mellan hårt och lättare arbete. efter ett träningspass för tränare går han i skogen dan efter, efter tävling skrittar vi ut nån timma dan efter, osv.
Varierar du arbetet på hästen så att man inte överanstränger kroppen och samma muskler ständigt fokuseras, så mår den bra av att gå frekvent. Ofta överskattar man hur hårt man jobbar sin häst, de flesta av oss kommer inte upp i mer än lätt till medelhårt arbete hur mycket vi än rider. en frisk häst med muskler och kondition ansträngs inte vidare av att ridas ett pass på 1-2 timmar även om vi som människor skulle tycka att detta var hårt arbete för oss.....

Mitt sto körs 3 dagar i veckan, rids 1-2, tömkörs på volt 1, och resten löshoppning/tömkörs/promenad i skogen. Hon mår bäst av att göra nåt varje dag, jag anpassar det så att hon går lugnt ibland och hårt ibland.

Min valack travtränas, han körs 3 dagar i veckan, rids 2-3 dagar, resten vila/tömkörning/löshoppning.
Hans träning är väldigt varierande.
Klättrar, galoppintervaller, dressyr, skrittar i skogen, pulsar i snö mm.

*kl

Det beror på hur bra kondis hästen har hur man borde lägga upp träningen.

Unghäst som mäst lär sig bära upp ryttaren räker det att rida 3 dagar vecka förutset att den går i stor hage där i mellan,
medans en häst som tävlars och tränas rids hårt ca 3 dagar i veckan och har aktiva lediga dagar där man rider ut, lösgörs eller enklare löshoppnin.

Kram

ja motionerar mina hästar varje dag.. men ja rider inte de varje dag för de sliter på ryggen... någon dag i veckan när de e "vilodag" så skrittar vi på långa tyglar en sväng i skogen.. och så värvar ja andra dagar me lösgalopp tömkörning.. körning..

Ni verkar tycka ungefär som jag. Vill helst att han går 5-6 dagar i veckan med blandad träning.

Men varför körs trav hästarna bara varannan dag? Det måste ju finnas en anledning till att dom gör så och att vi med rid hästar rider nästan varje dag?
Någon som har en bra förklaring på det?

Russin8 skrev:
Ni verkar tycka ungefär som jag. Vill helst att han går 5-6 dagar i veckan med blandad träning.

Men varför körs trav hästarna bara varannan dag? Det måste ju finnas en anledning till att dom gör så och att vi med rid hästar rider nästan varje dag?
Någon som har en bra förklaring på det?

Vem säger att travhästar i allmänhet barar körs varannan dag? De som skrivit här rider dem ju också. De jag känner rider eller kör ungefär som jag 5-6 dagar/veckan. En del rider för att det är bra för hästen med den träningen och då kör de ju inte den dagen. MEn arbetar 5-6 dagar gör hästen.

Det har jag väl mest fått från sånna som tränar trav, vet ju inte om det stämmer... Det jag ville veta var ju om det är så, varför?

Hon rids 6-7 dagar i veckan. Hon blir så grymt pigg, vila lägger vi in när hon känns trött och behöver det. Hon får istället ta det lugnt och skritta ut en dag i veckan.

Hästen tävlar Msv dressyr.

Den äldre hästen rids 5 dagar i veckan ungefär. Brukar bli helvila eller skritt vid hand de övriga dagarna. (21 år)

Unghästen rids max 2 dagar per vecka, oftast bara en och ibland inte alls. (3 år)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama