Hur ofta rider ni ut?

Emma2000

Trådstartare
Hej! Som ni läste i rubriken är min fråga, hur ofta rider ni ut? Min 16åring får komma ut mellan 2-5 dagar i veckan :)

Rider i stort sett alltid ut eftersom jag inte har någon ridbana eller ridhus i närheten. Jag har två hästar och rider dom ungefär varannan dag och då rätt tufft i terrängen + dressyrmoment ute där det passar.

Det beror på litegrann, hur igång hästarna är och så. Just nu är ingen av småponnyerna riktigt igång, men när de är det rids de nästan bara ut. Just nu rids den ena ut (precis som vanligt), den andra får mest vara i paddocken då hon blir väldigt skuttig och stark ute när hon inte är riktigt igång.

Ungponnyn rids ut 1-5 ggr i veckan typ, helt beroende på dagsform på oss båda samt vad vi har gjort tidigare i veckan/har för planer resten av veckan.

Jag har inte heller varken ridbana eller paddock, så jag rider ut nästan alltid. Min unghäst rider jag lite på grannens ridbana, mest för att det är bra med lite "väggar" för honom ibland.
Annars har jag alltid kört allt markarbete på fält eller i skogen, ridbanan hos grannen är en ganska ny grej, men gör att jag kan rida lite mer organiserat även på vintern:up:

Fördelen är att jag inte förlitar mig på väggar när jag gör skolor eller olika övningar. En annan fördel är att jag faktiskt inte haft någon förslitningsskada på mitt sto som alltid ridits i skogen (hon är tyvärr T-märkt av annan orsak). Nackdelen är att mina hästar inte är så trygga i ridhus/på bana som många andra hästar är.

Hej! Som ni läste i rubriken är min fråga, hur ofta rider ni ut? Min 16åring får komma ut mellan 2-5 dagar i veckan :)

Varje dag då han rids, så 6 dagar i veckan i normalfallet. Sedan kan jag rida 30-40 min på banan efter hemkomst, men jag värmer alltid upp i alla gångarter ute oavsett. Han mår bra av det, jag mår bra av det, vi får se lite mer av världen och han får röra sig på olika underlag.

Jag rider ut 1 - 3 ggr i veckan + en skogspromenad på vilodagen. Resten av dagarna varierar jag mellan stallets två utebanor och ridhuset, alla har olika underlag. Hur många gånger jag rider ut bestämms väl mest av vad vi ska göra annars den veckan, jag rider aldrig ut dagen innan träning t.ex. Så om jag har träning måndag och onsdag, och sen tävling på söndagen så rider jag troligtvis ut på torsdagen och fredagen...

Vi har 21 ha mark som jag rider runt om jag inte vill rida upp till skogen eller rida på banan.
Har dessutom lyxen att ha en rätt tilltagen plätt som ridbana på gräset förutom paddocken så direkt harvande på grusbana blir det inte mycket av.
Rider nog på banan 2 dagar i veckan och resten är ut på åker, i skogen eller till stranden.

Rider mina två ponnyer 5 dagar i veckan. Oftast ett hoppass på banan, ett dressyrpass på banan och sedan tre uteritter.
Så minst 2 och högst 4 uteritter i veckan men oftast 3.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
579
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern